Surpriza românilor care şi-au schimbat furnizorul de curent. Facturile ar fi trebuit să scadă cu 20%
Peste un milion de familii şi-au schimbat furnizorul de curent electric anul trecut. Unii clienţi spun că, deşi în noile contracte le-au fost promise preţuri mai mici, facturile au venit la fel sau chiar mai mari.
Dintre cei 107 furnizori care-şi împart acum piaţa liberalizată de energie cei mai mulţi au ales tot firmele la care erau abonaţi şi până acum.
În România sunt 5 mari furnizori care se numesc “de ultimă instanţă”. Sunt cei istorici, la care sunt încă alocate peste 7 milioane de gospodării, din totalul de 8 milioane. Acest sistem este reglementat de stat. Preţul curentului aici a fost la finalul anului trecut de 46 de bani pe Kwh.
Restul de un milion de familii au semnat contracte noi pe piaţa liberă. A fost o creştere fulminantă, de peste 700.000 de clienţi, potrivit datelor ANRE. Ei au cumpărat curent la preţul mediu de 37 de bani. Ar fi trebuit să facă o economie de 20%, teoretic, însă nu toţi au simţit-o.
Unii spun că au facturi mai mici, alţii că nu simt schimbarea, iar alţii chiar că plătesc mai mult. Preţul depinde de ofertă pe care a semnat-o fiecare client.
În plus, într-o factură, atât pe piaţa reglementată, cât şi pe cea liberă, sunt peste 10 componente, pe lângă preţul curentului. Acestea fac ca eventualele “oferte” ale furnizorilor, valabile doar pentru energia activă, să fie anulate de restul tarifelor, cele mai multe stabilite tot de stat şi care în ultima vreme tot cresc.
Statisticile oficiale arată că numai anul trecut preţurile pentru electricitate au crescut cu peste 12%, iar anul acesta cu 2,46% în doar trei luni.
Dacă vreţi să vă schimbaţi furnizorul, primul pas e să intraţi pe site-ul Autorităţii de Reglementare în Energie unde există un comparator de preţuri. Firma pe care o alegeţi poate să fie de oriunde din România, nu contează în ce oraş locuiţi.
În 2017, cei mai mulţi clienţi au migrat spre firmele Enel, Electrica, EON şi OMV Petrom, primele trei grupuri fiind şi furnizori de ultimă instanţă. Schimbarea contractului se face simplu, printr-o cerere depusă la furnizorul nou, cu o copie de buletin.
Atenţie, nu se schimbă decât firma care va trimite facturile - exact ca la portarea unui abonament de telefon mobil. Dacă sunteţi nemulţumit, puteţi schimba furnizorul din nou, când doriţi.
Pe acelasi subiect: