România, te iubesc: Jaful de care știe toată lumea, dar sancțiunile sunt inexistente: ”E chestie care nu e de interes public”
Avem o comoară de care ne batem joc fără frică. Este vorba despre pădurile noastre și despre dreptul nostru, al tuturor, la aer curat și mediu sănătos.
Duminică, la “România, te iubesc!”, mergem pe Valea Topologului, în Argeș, un loc în care de zeci de ani se taie pădurile. Despre jaful de acolo știe toată lumea, iar sancțiunile sunt inexistente. Din munți, camioane încărcate cu lemne coboară la orice oră din zi și mai ales din noapte.
Drumul se întinde printre munți pe mai bine de 20 de kilometri. De sus, imaginile dau mărturie despre jaful care se săvârșește pe acestă vale. Dintr-o dată o mășină fără numere de înmatriculare ne iese în cale. Domnul se numește Gheorghe Gheorghe și este pădurar. În loc să își vadă de drum, la vale, pădurarul întoarce și gonește spre munte. Curând în drum încep să apară buștenii.
De-o parte și de alta drumul este plin de lemne pregătite pentru încărcarea în camioane. În cele din urmă, la capătul drumului găsim o adevărată așezare înconjurată de bușteni și pe pădurarul Gheorghe. Silvicultorul susține că arborii au fost puși la pământ pentru că au fost atacați de insecte.
Se face ”curățenie” și într-o pădure ce aparține unui privat. Locul arată însă ca după bombardament, un dezastru. ”Zici că e în pădurea spânzuraților... Facem curățenie”, ni se explică.
Teoretic, ar trebui să scoată lemnul stricat. Au tăiat însă ce era mai bun. Jos, la drum, buștenii verzi sunt dovadă că aici lucrurile nu sunt tocmai legale.
Cât am fost prin pădure muncitorii au stat ascunși. Când am plecat au ieșit și au scos și utilajele. Ne-am întors. Au fugit din nou.
Drumul forestier aparține Regiei Naționale a Pădurilor, Romsilva. Toate camioanele care coboară încărcate cu lemn plătesc Regiei o taxă. Am încerc să aflu de la Romsilva al cui este camionul fără număr din pădure.
La ora 9:00, însă, directorul nu era ajuns la birou. Este o frântură din viață unui instituții publice. Angajații sunt relaxați, socializează, beau cafele, fumează.
Aproape de ora 10 apare directorul direcției silvice Argeș. L-am întrebat cât lemn trece pe drumul administrat de el și pentru care încasează taxa.
Armand Chiriloiu, director Direcția Silvică Argeș: ”E chestie care nu e de interes public.”
Cam așa stau lucrurile. Despre tăierile ilegale din munții Argeșului toată lumea știe, dar măsuri nu se iau. Un angajat al statului, care luptă pentru păduri, dar se teme pentru viața lui mărturisește:
”Furturile de lemne sunt girate de autoritățile locale. Și locale și pot să spun că și centrale. Poliția nu-și face treaba. Jandarmeria la fel. Garda silvică... Și totule girat. Cel puțîn așa vedem noi, în teren.”
Pădurile private sunt controlate de garda forestieră. Alin Mihai conduce Biroul regional Argeș. I-am cerut o harta pe care să identificăm zona în care am filmat. Are una, dar e la Ploiești, la sediul central.
În cele din urmă găsim zona în care am filmat și descoperim că Garda Forestieră tocmai a fost în control acolo.
După plecarea noastră, Garda Forestieră s-a întors în zonă. De data asta a găsit copaci tăiați fără marca și a confiscat o bună parte din lemnele depozitate pe drum pentru că erau tăiate ilegal. A dat și amenzi ocoalelor private din zonă.
În cele din urmă și Direcția Silvică Argeș s-a hotărât să ne spună cât lemn a coborât din munte pe Valea Topologului: 55.000 de metri cubi de lemn, în 2017. Adică mai bine de 2.000 de camioane încărcate cu lemn și toate au fost teoretic actele în regulă. O bună parte din el a ajuns la Sebeș, la celebra firmă Schweighofer. Despre pădurile din Argeș vorbim pe larg, duminică, la ”România, te iubesc!”, de la ora 18:00.
Pe acelasi subiect:
VOYO

RON
RON
RON
RON
(P) iBani. Piața imobiliară după majorarea TVA. Sfaturi pentru cei interesați să cumpere o locuință nouă
”Incont”, site-ul Știrile Pro TV de informații economice și educație financiară, a devenit ”iBani”
România, departe de zona euro. Analist: Probabil ne ducem spre 2030 cu adoptarea monedei unice
Popa, CFA România: Într-o lume fără pensii private ar trebui să ne aşteptăm la o pensie de 32% din ultimul salariu
Siemens Energy anunţă concedieri masive pentru a-şi majora profitul. Compania are mii de angajați în România
Cu trenul de la Paris la Viena sau de la Zurich la Barcelona. Pandemia reînvie cursele feroviare de noapte în Europa
(P) De ce aleg românii să joace la pariuri
(P) Tot ce trebuie să știi despre vigneta Ungaria și prețul acesteia
Digitalizarea departamentului HR - un subiect în trend chiar și pentru companiile de IT
Huawei dezminte zvonurile privind vânzarea brandurilor premium de smartphone P şi Mate
Cum vom lucra în 2021: 60% dintre companii vor să reînceapă munca de la birou din luna martie. Mai mult de jumătate au tăiat programele de training şi pe cele de wellbeing
Două treimi din forţa de muncă existentă la nivel global lucrează de acasă, însă unul din trei angajaţi folosește propriul calculator pentru a-şi desfăşura activitatea 
Invață să ții sub control cheltuielile de sărbători. Cum funcționează cardul de cumpărături
Moneda euro la 20 de ani. Cea mai importantă realizare macro-economică a secolului trecut a supraviețuit marii crize mondiale, dar rămâne un colos handicapat de propriile slăbiciuni
UE pregătește măsuri de urgență, în cazul unui ”no deal” cu Londra, din ianuarie. Domeniile vizate: pescuitul şi transportul rutier şi aerian
Explozie la gazoductul din Ucraina care asigura gazele pentru Europa. Ce se întâmplă cu livrările de gaze rusești spre continent




RSS