Pricopie: Practica in Romania inseamna o adeverinta. Vrem sa devina componenta obligatorie de formare, pentru ca studentul sa aiba experienta
Ministrul Educatiei, Remus Pricopie, a declarat joi ca practica in Romania inseamna o adeverinta, de aceea vrea, pentru inceput in invatamantul superior, sa devina componenta obligatorie de formare, ceea ce ii va permite sudentului sa aiba experienta in domeniul in care se pregateste.
Ministrul Educatiei, Remus Pricopie, a participat la dezbaterea cu tema "Este timpul meu - campanie de orientare si consiliere in cariera", organizata in "Saptamana altfel" de catre Inspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti, impreuna cu Universitatea Romano-Americana.
Elevii l-au intrebat pe ministrul Educatiei ce va face pentru integrarea lor pe piata muncii, in conditiile in care angajatorii ii resping pe motiv ca nu au experinta practica, scoala axandu-se mai mult pe cunostinte teoretice.
"Nu sunt de acord ca studentii sa lucreaze in timpul facultatii, pentru ca dilueaza din nivelul pregatirii academice. Dar ce sa faca studentul, pentru ca, din pacate, sistemul de credite pe care am incercat sa-l deschid cu Banca Mondiala cand eram secretar de stat s-a inchis cand a inceput criza financiara. Vom incerca sa-l reluam acum. Pentru ca, in mod normal, un student trebuie sa aiba posibilitatea sa studieze. Si daca nu are bani, sa aiba posibilitatea sa aiba un imprumut din partea statului", a raspuns Pricopie.
In legatura cu experinta ceruta de companii la angajare, Pricopie a spus ca cerintele si interesele firmelor sunt foarte complicat de gestionat.
"In chestiunea cu experinta, este foarte complicat sa gestionezi cerintele si interesele firmelor. Scoala poate insa sa dea un raspuns prin introducerea acelei componente de internship. Folosesc acest termen nu pentru a va arata ca stiu ce inseamna internship, ci pentru a ma detasa de cuvantul de practica. Pentru ca in Romania practica inseamna o adeverinta, pe cand internship este cu totul altceva", a precizat Remus Pricopie.
Ministrul Educatiei a adaugat ca din 2007 s-au facut cativa pasi in ceea ce priveste practica, dar "nu au catalizat la nivel de sistem".
"Acum incercam sa introducem aceasta notiune de internship in scoli ca o componenta obligatorie de formare, ceea ce ii va permite unui student sa aiba si experinta. Nu am coborat la nivelul liceului, dar vom vedea", a mai spus ministrul.
Pricopie a recunoscut ca sistemul national de educatie este mai concentrat in raport cu alte sisteme.
"Este adevarat ca sistemul nostru de educatie este mult mai concentrat in raport cu alte sisteme, dar de fapt este din cauza curriculei. De fapt, metodele de predare sunt la noi mai orizontalizate. Cand am spus, acum o saptamana sau doua, ca nu vad care este problema daca un elev ii spune profesorului pe nume, m-a sunat un prieten si mi-a zis sa nu mai spun asta, ca la noi nu prinde. Cand eu m-am dus in universitatea americana si i-am spus domnule unui profesor, el mi-a zis «Jim, sunt Jim». Nu inseamna ca nu il respect pe Jim. Avem un anumit tip de rigiditate pe zona aceasta. Sunt lucruri peste care un anumit profesor nu are voie sa treaca, dar sunt si lucruri asupra carora nu are voie sa insiste. De exemplu, o relatie foarte degajata cu elevii si studentii", a mai spus ministrul Pricopie.