La sfarsitul primului trimestru din 2017, asteptarile economice ale consumatorilor din Romania au crescut la 18,3 puncte, un nivel la fel de bun ca cel obtinut ultima data in octombrie 2015. In consecinta, romanii au o imagine mult mai optimista asupra viitorului decat aveau acum 12 luni”, se arata in studiu.

Potrivit raportului, asteptarile privind veniturile in Romania se incadreaza in acest trend pozitiv, crescand brusc la 33,7 puncte la sfarsitul trimestrului.

Aceasta este cea mai mare valoare inregistrata de cand tara a fost inclusa pentru prima data in studiul privind climatul de consum, in mai 2001. Datorita unei scaderi constante a somajului in ultimii ani, consumatorii romani se asteapta la venituri mai mari”, subliniaza analistii GfK.

In acord cu asteptarile lor de crestere a veniturilor, romanii sunt, de asemenea, pregatiti din nou pentru a face achizitii mai mari, care le depasesc nevoile zilnice.

“Situandu-se la 16,4 puncte, disponibilitatea de cumparare inregistrata la sfarsitul lui martie a avut cea mai mare valoare din septembrie 2006”, sustin autorii cercetarii.

Raportul mai arata ca dispozitia pozitiva in randul consumatorilor europeni a continuat in primul trimestru al anului 2017.

Climatul de consum GfK pentru cele 28 de tari UE a crescut doua puncte, pana la 19,9, mentinandu-se la un nivel de 18,9 in martie, fiind cea mai valoare de dupa ianuarie 2008.

Specialistii GfK spun ca in ceea ce priveste asteptarile diferite privind situatia economica si veniturile si indicatorii pentru disponibilitatea de cumparare, s-au evidentiat diferente mari in analizele individuale ale tarilor in care s-a efectuat sondajul.

Analistii GfK sustin ca aceste diferente pot fi atribuite dezvoltarii economice diferite si situatiei de pe piata fortei de munca.

Influenta temelor predominante la nivel paneuropean, cum ar fi Brexit-ul, avantul partidelor nationaliste, noul guvern din SUA si razboiul din Siria nu au afectat, prin urmare, in mod egal dezvoltarea indicatorilor in toate tarile, arata specialistii GfK.