"Anul trecut, economia romaneasca a inregistrat progrese. In trimestru  II 2015, PIB a inregistrat o valoare cu 3,3 procente mai mare fata de cea din aceeasi perioada a anului precedent. Desi previziunile economice in T 3 au scazut cu 2,8 puncte pana la nivelul actual de 18,5 puncte (indicator GfK pentru Climatul de consum al GfK n.r.) , comparativ cu aceeasi luna a anului trecut, s-a inregistrat o crestere semnificativa de aproape 15 puncte", potrivit studiului GfK Climatul de consum.

Cresterea economica are de asemenea un efect pozitiv asupra asteptarilor cetatenilor in ceea ce priveste veniturile. 

"In septembrie, indicatorul corespunzator a crescut cu doar 2,8 puncte pana la 21,3 puncte, comparativ cu iunie. Cu toate acestea, in contextul comparatiei cu aceeasi luna a anului trecut, cresterea este relativ mare, de 16 puncte. In ciuda acestui fapt, veniturile sunt de regula suficiente doar pentru acoperirea nevoilor de zi cu zi. Pe cale de consecinta, dorinta de a cheltui in Romania ramane la un nivel scazut. Cu -6,4 puncte, aceasta continua sa se situeze in intervalul negativ, desi o crestere de 5,1 puncte a fost inregistrata in raport cu iunie", anunta GfK. 

In context european, evenimentele din Grecia, crizele si razboaiele din Orientul Apropiat si Orientul Mijlociu si problema refugiatilor au afectat starea de spirit a consumatorilor din Europa in T3.

"Climatul de consum EU28 a scazut din iunie cu jumatate de punct, ajungand la 10,3 puncte. (...) In linii mari, situatia din tarile care fac obiectul studiului este foarte diferita. In unele tari, cei care au stat in principal la baza generarii unui anumit scepticism economic au fost factorii psihologici, cum ar fi crizele care ii preocupau din ce in ce mai mult. In multe cazuri, evaluarile de catre cetateni ale previziunilor in materie de economie si venituri, precum si intentia de cumparare erau superior negative estimarilor determinate pe baza cifrelor emise la nivel intern. Cu toate acestea, in alte tari, aspecte precum cresterea economica si somajul au ramas in prim-plan, si, astfel, au fost responsabile de impactul asupra indicatorilor individuali", arata studiul citat.