Cum sa te feresti de furturile de pe card
Te-ai trezit cu mai putini bani pe card decat stiai ca trebuie sa ai sau chiar cu contul golit? Ei bine, sunt mai multe cauze posibile si masuri pe care trebuie sa le iei pentru a incerca sa recuperezi suma lipsa dar si sa te protejezi pe viitor.
Pentru inceput, sa vedem cam care ar fi posibilitatile sa-ti fie golit cardul :
1.In cazul folosirii cardului pentru a scoate bani de la bancomat se pot intampla urmatoarele:
-Bancomatul nu a eliberat suma solicitata desi tranzactia a fost inregistrata
-Ai nimerit un bancomat “aranjat” de hoti, ti-a fost clonat cardul si folosit.
2.In cazul folosirii crdului pentru efectuarea de plati la comercianti, la rezervari online de bilete de avion, camere la hotel si alte operatiuni online se pot intampla urmatoarele:
- Tranzactia a esuat, dar s-a efectut totusi debit din cont, iar banii au ajuns la comerciant sau au ramas blocati in banca.
- Aceeasi tranzactie a fost debitata de doua ori.
- Nu s-au primit bunurile/serviciile comandate.
- Rezervarea a fost anulata.
- Valoarea tranzactiei a fost modificata fara notificarea si acordul clientului.
- Ai accesat un site clonat unde ti-ai completat datele sau cu alte ocazii, ai fost victima atacurilor de tip phishing, cand, la fel, ai divulgat datele cardului. In ambele situatii odata intrati in posesia datelor, hotii pot avea acces la contul tau.
3.In cazul transferurilor bancare se poate intampla sa fie completat gresit codul IBAN al beneficiarului suau suma transferat, drept pentru care banii nu mai ajung la destinatie.
Ce faci cand te trezesti intr-una din situatiile de mai sus:
Imediat ce observi o neregula trebuie sa contactezi banca ce a emis cardul si sa completezi un formular de refuz de plata. Banca este obligata sa inceapa o ancheta care va stabili daca au fost respectate toate procedurile sau daca a fost vorba despre o problema tehnica.
Banca este obligata ca la finalizarea anchetei sa trimita o concluzie clientului. Cele mai multe anchete se termina prin recuperarea banilor de catre client.
In cazul in care ai gresit codul IBAN al beneficiarului, banii se returneaza automat si poti repeta operatiunea de data acesta cu mai mare atentie.
Nu la fel de simplu stau lucrurile, de pilda, in cazul in care tranzactia a esuat, dar constati ca banii ti-au disparut din cont. Sau atunci cand ai efectuat o singura plata, dar suma ti-a fost debitata de doua ori. Cel mai sigur este sa pastrezi chitanta si sa faci un refuz de plata.
Si daca ajungi in situatia in care ai platit un produs, iar acesta nu ti-a fost livrat, ai o solutie. In momentul in care se realizeaza o plata cu cardul, banii nu sunt luati, ei sunt blocati pe cardul clientului, existand posibilitatea sa fie deblocati. Te poti duce la banca sa faci un refuz de plata, pe motiv ca nu ai primit produsul.
In cazul in care ai observat tranzactii pe care stii sigur ca nu le-ai efectuat ori pe extrasul de cont iti apare ca ai retras bani de la un bancomat aflat intr-o zona unde stii sigur ca nu ai fost, atunci ar trebui sa-ti pui cateva semne de intrebare. Este posibil sa-ti fi fost clonat cardul.
Ce e de facut? Contacteaza imediat banca si blocheaza cardul! Din pacate, in astfel de situatii este foarte greu sa-ti recuperezi banii, pentru ca banca nu ti-i va rambursa.
Ca sa te protejezi solutiile sunt sa verifici periodic extrasele de cont, sa pastrezi chitantele pentru platile facute cu cardul si sa nu dai date personale oricui ti le cere.
Atacurile de tip phishing, spre exemplu, se bazeaza pe credulitatea oamenilor. De obicei, aceste atacuri constau in trimiterea de email-uri prin care utilizatorul este indemnat sa-si ofere datele personale, ce au caracter confidential, sub falsul motiv ca numai astfel ar putea castiga anumite premii.
Sau, in cazul in care email-ul pare trimis de banca la care utilizatorul are cont, ca datele ar fi fost pierdute dintr-o eroare de sistem. Anual, sute de persoane sunt pacalite prin aceasta metoda. In mesaj li se spune ca pot, spre exemplu, sa vada situatia contului, cati bani mai au in el si ce tranzactii au facut.
Unii au incredere in mesajul primit si acceseaza aceste pagini, care nu sunt altceva decat clone ale site-urilor oficiale ale bancilor. Odata intrat pe pagina respectiva, clientului neavizat i se cer diverse informatii. Cei care fac greseala sa isi treaca datele legate de cont sunt victime sigure.
Important de stiut: bancile nu cer niciodata codul PIN al clientilor, acesta este stiut si folosit exclusiv de titularul cardului!
Mai nou, infractorii pot goli un cont bancar doar cu ajutorul unui virus. Daca faci plati prin Internet banking de pe un calculator fara antivirus, ar fi bine sa iti instalezi unul cat mai repede.
Mare atentie si la cumparaturile online!In primul rand, nu toate magazinele online ale caror oferte le primesti prin posta electronica sunt de incredere.
Ca sa nu ai surprize neplacute, verifica inainte de a vira banii daca site-ul magazinului accesat este unul serios. Acestea le cer clientilor sa introduca datele de pe card numai pe o interfata securizata, care poate fi recunoscuta dupa extensia "https".
Pe acelasi subiect: