Cum a influențat “Rabla pentru electrocasnice” piața electro-IT. Vânzările de mașini de spălat, uscătoare și televizoare au explodat
Piața românească a bunurilor de folosință îndelungată a avut o valoare de 1,436 milioane euro, în prima jumătate a anului, reprezentând o creștere de peste 2% față de aceeași perioadă a anului trecut, arată studiul GfK TEMAX.
Acest rezultat se datorează în special performanțelor deosebite ale electrocasnicelor mari și mici care, stimulate de programul Rabla, au atins creșteri semestriale de 14%, respectiv de aproape 12%.
Alături de produsele electronice, cu un avans de aproape 6%, acestea sunt singurele trei sectoare care au avut creșteri valorice în S1 2019 față de primul semestru din 2018.
Vânzările de electronice au ajuns la 214 milioane de euro, mai ales datorită televizoarelor. Zona de electrocasnice mari a atins 283 milioane de euro, iar cea de electrocasnice mici a avut vânzări de 105 milioane de euro.
Produsele IT au totalizat vânzări de 187 milioane euro, cu 10% mai puțin față de S1 2018, iar cel mai important sector din această piață, telecomul, este în continuare afectat de scăderile din zona telefoanelor mobile clasice (cu butoane). Vânzările acestui sector au marcat o ușoară scădere de 0,5%, până la un nivel de 623 milioane euro.
Sectoarele afectate masiv de scăderi rămân în continuare cel foto, cu un minus de peste 9% în primul semestru, până la 10 milioane de euro și cel al echipamentelor de birou (imprimante), cu o reducere a vânzărilor de peste 7%, până la 15 milioane de euro.

Piața de telefoane smart și mobile include fablete (telefoane smart cu ecrane mai mari de 5,6 inch), căști și core wearables (ex. ceasuri smart, fit bit). Segmentul cu cea mai bună performanță este cel al fabletelor, cu o creștere de aproape 115% față de primul semestru din 2018 și o valoare de 498 milioane de euro. Segmentul telefoanelor mobile tradiționale și smart cu ecrane mai mici de 5,6 inch a scăzut cu peste 75%, până la 92 de milioane de euro.
O categorie în creștere este core wearables, cu 18 milioane euro în T1 și o rată de creștere față de T1 2018 de aproape 60%. O performanță similară o au și căștile: creștere de aproape 21%, până la 16 milioane de euro.
Mașinile de spălat și uscătoarele de rufe, cea mai mare creștere
Electrocasnicele mari au profitat din plin de programul Rabla din iunie, vânzările marcând un avans de 14% pe primul semestru din acest an. Categoria cu cea mai mare pondere în acest sector, mașinile de spălat rufe, și-a majorat vânzările cu aproape 18%, ajungând la valoarea de 86 de milioane de euro.
Pe de altă parte, uscătoarele de rufe au înregistrat cea mai mare creștere, de aproape 47%, atingând 6 milioane de euro. Cu vânzări de 82 de milioane de euro în primul semestru, categoria de frigidere a crescut cu peste 16%, în timp ce vânzările aparatelor de gătit (aragazuri si cuptoare) au avansat cu aproape 6%, până la 44 de milioane de euro.
Toate categoriile din sectorul electrocasnicelor mari au avut creșteri în primele șase luni din 2019. Mașinile de spălat vase și-au majorat vânzările cu peste 22%, până la 15 milioane de euro, cuptoarele cu microunde au avut vânzări de 11 milioane de euro, cu 12,5% mai mult decât în S1 2018, iar congelatoarele au avut un plus de 10,3%, până la 12 milioane de euro.
Cea mai modestă creștere vinde de la hote, +2% și 11 milioane de euro, în timp ce plitele incorporabile au avansat cu 4%, până la 16 milioane de euro.
Televizoarele au reprezentat 88% din vânzările de electronice în primul semestru al acestui an, fiind, astfel, cea mai importantă grupă de produse din acest segment. Evoluția categoriei a fost una foarte bună, de +8% și o valoare totală de 188 milioane de euro. Cu toate acestea, cea mai mare creștere a venit de la boxe, 15% față de S1 2018 și 4 milioane de euro în valoare absolută.
Camerele video continuă scăderea severă, de peste 41%, până la 2 milioane de euro, în timp ce căștile și-au diminuat vânzările cu aproape 14%, până la o valoare de 1 milion de euro. De asemenea, consolele de jocuri au marcat o scădere de mai bine de 14%, până la 9 milioane de euro. Cu o creștere de aproape 4% în primul semestru al acestui an față de aceeași perioadă din 2018, sistemele home cinema rămân în teritoriul pozitiv, atingând 4 milioane de euro în vânzări, ca și boxele portabile, ce au atins vânzări de 6 milioane de euro, în creștere cu aproape 2% față de primele șase luni din 2018.
Computerele, laptopurile și tabletele, vânzări în scădere
Cele mai importante categorii din sector, computerele și laptopurile, au avut scăderi de peste 26%, respectiv 7%, până la valori de 30 și 102 milioane de euro. Tabletele urmează aceeași tendință, cu o scădere de peste 16%, până la 19 milioane de euro, în timp ce vânzările de tastaturi au scăzut cu 2%, la o valoare de 5 milioane euro.
Pe creștere au fost camerele web cu un plus de aproape 8% și 4 milioane de euro, urmate de monitoare, cu 6% creștere și 19 milioane de euro în vânzări absolute. Prin contrast, în trimestrul al doilea din 2019, monitoarele au înregistrat scăderi față de același trimestru al anului anterior.
Categoriile mici au avut unele dintre cele mai bune peformanțe în acest sector în prima jumătate a anului. Aparatele de călcat verticale cu aburi au marcat un ritm de creștere de 137%, la o valoare absolută a vânzărilor de aproximativ 1 milion de euro, la fel ca și friteuzele, cu peste 91% crestere, dar două milioane de euro in valoare. Espresoarele de cafea au atins vânzări de 18 milioane de euro, reprezentând un plus de 26% față de primul semestru din 2018.
Și în cazul categoriilor mature ritmurile de creștere sunt exprimate în două cifre. Aspiratoarele au avut vânzări de 30 de milioane de euro, cu peste 20% mai mult față de perioada similară din 2018, produsele de bărbierit au marcat un avans de 10%, până la 12 milioane de euro, aparatele de uscat și coafat părul au avut creșteri de 16%, respectiv, 4%, atingând 3 și 7 milioane de euro în vânzări. Fiarele de călcat au avut, de asemenea, un semestru bun, cu vânzări de 10 milioane de euro, cu 8% mai mult față de S1 2018.
În zona negativă avem storcătoarele de fructe, cu un declin de aproape 30%, până la 3 milioane de euro, urmate de aparatele de gătit cu -4,8% și o valoare absolută de 13 milioane de euro. Mașinile de tocat carne și-au diminuat vânzările cu mai bine de 1%, iar mașinile de tuns părul cu 0,7%, ajungând fiecare la vânzări de câte 3 milioane de euro. În T2 2019, ultimele două categorii de produse au marcat creșteri față de T2 2018.
Pe acelasi subiect:
VOYO

RON
RON
RON
RON
(P) iBani. Piața imobiliară după majorarea TVA. Sfaturi pentru cei interesați să cumpere o locuință nouă
”Incont”, site-ul Știrile Pro TV de informații economice și educație financiară, a devenit ”iBani”
România, departe de zona euro. Analist: Probabil ne ducem spre 2030 cu adoptarea monedei unice
Popa, CFA România: Într-o lume fără pensii private ar trebui să ne aşteptăm la o pensie de 32% din ultimul salariu
Siemens Energy anunţă concedieri masive pentru a-şi majora profitul. Compania are mii de angajați în România
Cu trenul de la Paris la Viena sau de la Zurich la Barcelona. Pandemia reînvie cursele feroviare de noapte în Europa
(P) De ce aleg românii să joace la pariuri
(P) Tot ce trebuie să știi despre vigneta Ungaria și prețul acesteia
Digitalizarea departamentului HR - un subiect în trend chiar și pentru companiile de IT
Huawei dezminte zvonurile privind vânzarea brandurilor premium de smartphone P şi Mate
Cum vom lucra în 2021: 60% dintre companii vor să reînceapă munca de la birou din luna martie. Mai mult de jumătate au tăiat programele de training şi pe cele de wellbeing
Două treimi din forţa de muncă existentă la nivel global lucrează de acasă, însă unul din trei angajaţi folosește propriul calculator pentru a-şi desfăşura activitatea 
Invață să ții sub control cheltuielile de sărbători. Cum funcționează cardul de cumpărături
Moneda euro la 20 de ani. Cea mai importantă realizare macro-economică a secolului trecut a supraviețuit marii crize mondiale, dar rămâne un colos handicapat de propriile slăbiciuni
UE pregătește măsuri de urgență, în cazul unui ”no deal” cu Londra, din ianuarie. Domeniile vizate: pescuitul şi transportul rutier şi aerian
Explozie la gazoductul din Ucraina care asigura gazele pentru Europa. Ce se întâmplă cu livrările de gaze rusești spre continent




RSS