Nu mai putin de 16 avioane similare sunt operate de companii romanesti.

Este cosmarul oricarui pasager care a zburat vreodata: sa vada cerul printr-o gaura in fuselaj. Un astfel de avion a aterizat de urgenta la sfarsitul saptamanii trecute in Statele Unite, pentru ca a doua zi un alt  Boeing 737 din seria 300 sa aiba probleme de presurizare. Compania da vina pe oboseala materialului, in timp ce constructorul cauta cauzele in laborator, dar pune incidentul si pe proasta intretinere.

Daca la automobile masuram uzura in ani si kilometri, la avioane vorbim tot de ani, insa aterizarile si decolarile sunt cele care isi pun cel mai mult amprenta asupra starii tehnice.

Spre deosebire de masini, avioanele sunt verificate structural nu doar inainte de fabricatie. In laboratoarele din Bucuresti, specialistii romani sunt printre cei care fac teste de rezistenta si oboseala materialelor.

Patru avioane din flota Tarom sunt Boeing-uri 737 din seria 300. Media de varsta a flotei Tarom este de noua ani, relativ tanara. Mult mai vechi sunt avioanele Blue Air, care mai au o rezerva de cel mult 2000 de aterizari.

Testarile pentru uzura se fac conform unui calendar strict. Intre revizii, aeronavele incaseaza insa de multe ori socuri sau lovituri, iar efectele sunt masurate numai la verificarile ulterioare.

2000 de Boeing-uri 737 din seria 300 zboara pe sase continente. Cele mai tinere au iesit din productie acum 10 ani si sunt considerate printre cele mai sigure.