Romania, noul Silicon Valley de pe harta lumii. Quartz: Educatia axata pe stiinte exacte si viteza la internet transforma Bucurestiul intr-un hub de start-up-uri in IT
Internet, laptop
Gratie culturii sale unice, istoriei, sistemului de educatie si infrastructurii IT, in Bucuresti a aparut o noua generatie de antreprenori in IT, care spera sa aseze capitala Romaniei pe harta start-up-urilor din domeniul tehnologiei informatiei, informeaza publicatia online Quartz, preluata de Agerpres.
Romania a aderat la Uniunea Europeana in 2007 si in prezent are a doua cea mai mare crestere economica din Europa, dupa Irlanda.
Tinerii educati in domenii precum stiinta, tehnologie, inginerie si matematica, precum si salariile mici si costurile reduse au facut din Romania un loc atractiv pentru companiile internationale care cauta sa-si externalizeze servicii.
Potrivit European Digital City Index, in ultimii cinci ani in Romania au fost infiintate aproximativ 170 de start-up-uri in domeniul tehnologiei informatiei.
Unul dintre factorii care a favorizat boom-ul sectorului IT din Romania este internetul de mare viteza. Potrivit raportului companiei Akamai "State of the Internet", Romania are una din cele mai mari viteze de internet in Europa si al saselea cel mai rapid internet din lume, cu o medie de 57,7 Mbps in al treilea trimestru al anului 2015.
Educatia axata pe stiinte exacte a condus multi tineri catre informatica si inginerie
Prin comparatie, SUA se claseaza pe locul al 17-lea. Faptul ca infrastructura digitala din Romania ocupa o pozitie mai buna decat alte tari din Europa de Est face din Romania un loc atractiv pentru a incepe o afacere in zona tehnologiei informatiei.
Accesul la internet de mare viteza combinat cu accentul pus pe matematica in sistemul de educatie romanesc a creat un mediu propice pentru aparitia de tineri specialisti in IT.
"Modul in care regimul comunist a pus presiune pe elevi sa invete matematica si alte stiinte exacte i-a ajutat pe unii studenti sa aleaga sa mearga la facultatile de informatica si de inginerie", sustine Adrian Fako, cofondatorul Accelerole, un start-up care ajuta companiile sa lucreze cu profesionisti din diverse domenii.
De asemenea, in timp ce in multe tari din lume exista un decalaj foarte mare intre barbati si femei care lucreaza in IT, Romania are al treilea cel mai mare procentaj al femeilor care lucreaza in domeniul tehnologiei informatiei si comunicatiilor in Europa. Potrivit datelor Eurostat, in Romania 29% din forta de munca din domeniu este formata din femei, fata de doar 19% in Marea Britanie.
"Este o mostenire din perioada de dinainte de revolutie, cand femeile erau obligate sa lucreze, astfel ca foarte multe femei aveau un loc de munca, pe langa faptul ca se ocupau si de familie", a declarat Alexandra Anghel, co-fondator si director de tehnologie la start-up-ul Appticles.
Accesul la finantare, principala provocare a industriei IT din Romania
Potrivit autorului articolului, principala provocare cu care se confrunta industria IT din Romania este accesul la finantare. European Digital City Index arata ca in ultimul deceniu start-up-urile din Romania au primit finantari de 13,1 milioane de euro in ultimii zece ani, in timp ce prin comparatie, start-up-urile din Londra au atras investitii de 8,3 miliarde de euro.
Aceasta reticenta in cultura investitiilor ar putea fi o ramasita din perioada comunista, cand oamenii strangeau bani la saltea, pentru a fi pregatiti pentru vremuri grele. "Probabil, oamenii mai fac inca acest lucru la nivel mental, in loc sa se gandeasca unde ar trebui sa investeasca banii. Iar acest lucru face ca intreaga economie si ecosistemul de lucru sa fie mai lent decat in Occident", considera Adrian Fako.
O alta problema se refera la faptul ca la o populatie de 19,8 milioane de locuitori, Romania este o piata relativ mica, cu un decalaj intre populatia rurala si cea urbana. In consecinta, multi romani din sectorul tehnologiei informatiilor trebuie sa caute peste hotare oportunitati de a-si dezvolta afacerile. In plus, facand parte din Uniunea Europeana, romanii pot pleca mai usor sa munceasca in alte tari din UE ceea ce ingreuneaza sarcina antreprenorilor care doresc sa-i retina in tara pe angajatii talentati, care ajung insa sa lucreze pentru companiile straine.
Autorul articolului subliniaza ca Romania nu are nevoie doar de investitii straine, ci si de o echipa interna de marketing. Sistemul de invatamant din Romania a creat multi specialisti in IT, dar este in urma cand vine vorba de competente in marketing si vanzari. Chiar daca mai sunt multe obstacole pe care Bucurestiul trebuie sa le depaseasca, in conditiile in care increderea investitorilor in Londra a fost zguduita de recenta decizie a Marii Britanii de a iesi din UE, iar alte orase cu mediu propice pentru start-up-uri, precum Berlin, Barcelona si Amsterdam, se confrunta cu cresterea costurilor privind nivelul de trai, viitorul arata luminos pentru Bucuresti, concluzioneaza publicatia Quartz.
Pe acelasi subiect: