Mutarea ce anunta un transfer masiv de putere in industria globala a publicitatii digitale. Microsoft, Google si Facebook pregatesc sfarsitul erei cookie-urilor
Microsoft, Google si Facebook pregatesc noi sisteme pentru monitorizarea si controlul informatiei pe internet. Acestea vor inlocui asa-numitele "cookies" - micile secvente de soft utilizate in publicitate pentru a afisa spoturi "la tinta" si pentru a aduna date despre utilizatori, potrivit WSJ.
Cei trei giganti din Silicon Valley au anuntat recent proiecte prin care vor ocoli miile de companii specializate in plasarea de cookie-uri pe site-uri, in prezent intermediari intre agentiile de publicitate si publicul tinta, informeaza Mediafax.
Mutarea anunta un transfer masiv de putere in industria globala a publicitatii digitale, estimata la 120 miliarde de dolari pe an.
"Se pregateste o mare batalie. Cel care controleaza accesul la informatie o poate inchiria si are un avantaj urias", comenteaza pentru Wall Street Journal Scott Meyer, director general la Evidon, companie specializata in cookies.
Totodata, sistemele pregatite de Microsoft, Google si Facebook vor fi mai eficiente decat cookie-urile: companiile vor putea aduna informatii mai exacte si relevante despre activitatile si comportamentul utilizatorilor.
Schimbarea vine odata cu adoptarea la scara larga a smartphone-urilor si tabletelor.
Cookie-urile nu sunt in totalitate compatibile cu sistemele de operare si browserele acestor dispozitive, iar advertiserii cer tot mai multe informatii despre comportamentul consumatorilor cand nu sunt in fata unui PC.
Microsoft a anuntat saptamana trecuta, in mod discret, pe blogul companiei, ca va oferi partenerilor din publicitate posibilitatea de a urmari activitatile online ale utilizatorilor de aplicatii pe platformele Windows 8 si Windows 8.1, pe tablete si PC-uri, si de a livra spoturi publicitare la tinta. Sistemul presupune distribuirea de numere unice de identificare pentru fiecare utilizator, prin intermediul carora vor fi adunate informatii despre activitatile si comportamentul lor, inclusiv in interiorul aplicatiilor.
Compania va putea astfel sa construiasca, pentru industria de publicitate, pachete de informatie despre utilizatorii sai pe categorii demografice - spre exemplu, amatori de jocuri video sub 40 de ani care urmaresc atent informatiile din sport.
Apple a introdus in acest an un mecanism similar, care permite advertiserilor sa transmita mesaje publicitare la tinta.
Google a sugerat in luna septembrie un sistem asemanator, cu un cod unic de identificare pentru fiecare utilizator. Analistii considera insa ca proiectul Google ar avea rezultate mult mai complexe si ar permite companiei sa construiasca profil mai detaliat pentru fiecare utilizator, urmarind activitatea pe numeroasele platforme operate de gigantul din Mountain View.
Contactati de WSJ, reprezentantii Microsoft si Google au refizat sa comenteze informatiile.
Facebook a lansat recent un nou serviciu de publicitate care inlocuieste cookie-urile obisnuite instalate de terti cu un cookie dezvoltat chiar de companie. Astfel, mesajele publicitare la tinta vor putea fi afisate pe toate dispozitivele folosite de un utilizator pentru a-si accesa contul de Facebook.
Industria de publicitate va avea astfel sansa de a renunta la o tehnologie afectata de limitari serioase, noteaza WSJ.
O mini istorie a cookie-urilor
Dezvoltate in anii '90, cookie-urile au avut initial scopul de a ajuta magazinele online sa retina continutul cosului de cumparaturi al utilizatorului.
Tehnologia a evoluat odata cu dezvoltarea serviciilor online si are acum rolul de a aduna date despre comportamentul consumatorului in browserul web, de la reclamele pe care face click la arii de interes, achizitii efectuate pe internet sau fragmente de text selectate dintr-un articol.
Companiile de publicitate nu au insa posibilitatea sa determine daca "urmaresc" o singura persoana sau un grup de utilizatori care folosesc acelasi computer, limitare severa care poate cauza anomalii statistice la scara larga.
Michael Schoen, vicepresedinte executiv la compania de publicitate Mediabrands, sustine ca cel putin 20% din datele adunate prin cookie-uri sunt imprecise. Volumul de informatii incorecte este in crestere, deoarece tot mai multi utilizatori sterg frecvent cookie-urile si activeaza optiunea "do not track" (nu urmari) din browsere.