Compania americana are parte de un inceput de saptamana destul de dificil in Europa. In conditiile in care luni vor debuta audierile preliminare in procesul intentat companiei Facebook, la Viena, de 25.000 de internauti, reteaua de socializare va trebui sa se apere si in fata unor acuzatii formulate pe baza unei descoperiri facute recent de cercetatorii de la Universitatea Catolica Louvain din Belgia.

Comandat de Comisia pentru protejarea vietii private, studiul belgian a analizat comportamentul "cookies"-urilor pe Facebook. Un "cookie" este un mic fisier inregistrat pe computerul utilizatorului care pastreaza in memorie activitatea online a acestuia, alaturi de preferintele sale de pe diverse site-uri, cu scopul de a facilita navigarea online.

Potrivit cercetatorilor belgieni, cookies-urile de pe Facebook ii urmaresc pe utilizatori peste tot pe internet, inclusiv atunci cand ei nu sunt conectati pe reteaua de socializare. Chiar si atunci cand contul de Facebook este dezactivat, cookies-urile continua sa urmareasca activitatea utilizatorului respectiv. Obiectivul companiei americane consta in cresterea numarului de informatii pe care le detine despre utilizatori, cu scopul de a le propune apoi o publicitate personalizata.

In teorie, este posibila debarasarea de aceste cookies. Site-ul Your Online Choices, o initiativa a unui consortiu european care grupeaza diversi actori din publicitatea online (inclusiv Facebook), permite controlarea cookies-urilor si dezactivarea tuturor acelora care nu sunt dorite de utilizatori.

Cu toate acestea, potrivit expertilor, Facebook a plasat un cookie si pe acest site. Este vorba de cel mai "rezistent" dintre ele, deoarece poate sa urmareasca activitatea utilizatorilor timp de doi ani, chiar daca acestia nu au utilizat niciodata reteaua Facebook. Rezultatul este ironic: internautii care viziteaza acest site pentru a se elibera de zecile de cookies stocati pe computerele lor pleaca de pe site cu un cookie care ii va urmari timp de inca doi ani.

Acel cookie ii vizeaza in special pe utilizatorii europeni, intrucat specialistii in domeniu nu au reusit deoacamdata sa depisteze un fisier similar pe versiunile nord-americane - canadiana si americana – ale site-ului citat.

Compania americana le-a dat dreptate intr-un singur aspect: "Cercetatorii au descoperit intr-adevar un «bug» (eroare informatica, n.r.) care ar putea sa trimita cookies anumitor persoane atunci cand ele nu se afla pe Facebook. Nu a fost intentia noastra. Suntem pe cale sa remediem aceasta problema". In schimb, Facebook a preferat sa nu faca nicio declaratie referitoare la prezenta unui cookie pe versiunea europeana a site-ului Your Online Choices.

Facebook este cea mai mare retea de socializare din lume, avand 1,35 miliarde de utilizatori activi in fiecare luna, fapt care inseamna ca aproape jumatate din populatia conectata la internet la nivel mondial foloseste aceasta platforma macar o data pe luna, dupa cum relata la sfarsitul lunii octombrie 2014 publicatia The Wall Street Journal.