Pentru ca de cele mai multe ori banii reprezinta principala problema din cauza careia numeroase afaceri raman la stadiul de idei, tinerii din Romania cauta diverse metode prin care sa-si materializeze visurile profesionale. Platformele de finantare, de exemplu, sunt la mare cautare astazi, mai ales peste granite. De ceva timp si Romania da semne ca incepe sa adopte trendul.

Business infloritor

Fratii Cristian (32 de ani) si Mihai Logofatu (28 de ani), ambii economisti, cu studii in finante-banci, respectiv management, au pus bazele propriei companii in 2006. „Eu am visat mereu sa ma fac broker. Inca din facultate am constatat ca, de fapt, <<broker>> nu insemna ceea ce vedem in filme si ca ceea ce voiam eu sa ma fac se numea <<money manager>>”, a povestit Cristian Logofatu pentru incont.ro. „Mihai a fost mereu liderul, incepand din curtea blocului si pana la facultate”, adauga acesta despre fratele si partenerul sau de afaceri.

Bittnet Systems, firma pe care ei au creat-o, este un furnizor de training si solutii de comunicare in IT. Adica se ocupa cu instruirea angajatiilor in IT si cu integrarea de solutii de comunicare in IT. "Ne raportam la acei angajati care au nevoie sa puna in aplicare cunostinte aprofundate in diverse arii ale tehnologiei informatiei si comunicatiilor”, explica Cristian.

Cei doi antreprenori se adreseaza intreprinderilor mici si mijlocii, carora le ofera de la solutii simple de infrastructura de retea (conectivitate la Internet), e-mail, wireless, la solutii mai complexe precum telefonie IP, wireless si mobilitate, solutii de datacenter, securitate etc.

"Procesul este simplificat, personalizat, transparent si ofera ceea ce noi numim <<one stop shop>> – adica efectuam analiza de nevoi, propunem o solutie, livram solutia, o instalam, iar apoi oferim servicii de mentenanta pe intreaga durata de viata a solutiei”, a povestit pentru Incont.ro Mihai Logofatu, administrator al Bittnet Systems.


La sfarsitul anului 2011, atunci cand cei doi frati au participat la evenimentul Venture Connect, cautand finantare pentru afacerea lor, Bittnet activa pe piata locala de cinci ani si, spun ei, crescuse de la o cifra de afaceri de 30.000 euro in 2007, la aproape 490.000 in 2011, raportand profit in fiecare an. Acest lucru, cred ei, a fost principalul lor atu: faptul ca firma functiona si raporta rezultate financiare bune. „Aveam cinci ani de crestere profitabila. Clientii existau, prospectele, chiar daca sunau super increzatoare, porneau de la o realitate demonstrata”, declara Cristian.

Au construit un plan de dezvoltare a afacerii, cu titlul "Crestere de 8 ori in 5 ani" si s-au prezentat cu el la pitch. Se axau pe cresterea echipei de vanzari si a actiunilor de marketing. "Acest tip de dezvoltare nu poate fi sustinut prin credite bancare, singurul tip de finantare fiind cel de tipul <<equity>>”, povesteste Cristian.

A fost ca un vis frumos, derulat pe <<repede inainte>>.

„Participarea la Venture Connect a fost ca un vis frumos, derulat pe <<repede inainte>> . Am scris aplicatia in trei zile si am trimis-o alaturi de zeci de pagini de documente suport", marturisesc cei doi.

Curand au primit raspuns ca erau acceptati pentru pitch (prezentare in fata unor potential investitori). Iar pitchul "a fost cireasa de pe tort", spun ei, si asta pentru ca si-au promovat business-ul in fata unei sali cu peste 100 de persoane, dintre care cel putin 40 erau investitori romani, dar si straini. Au cautat sa lase o impresie puternica in mintile unor oameni care vedeau 12 pitchuri in cateva ore. "Am venit de dimineata si am introdus prezentarile noastre in mapele aflate pe scaunele din sala. La momentul acela, in mape nu mai existau prezentari ale altor start-up-uri, deci iata un diferentiator puternic fata de ceilalti candidati”, puncteaza tinerii.

Razvan Capatana, investitor roman pe care l-au cunoscut in cadrul evenimentului Venture Connect, a crezut in potentialul afacerii lor. Atat de mult incat i-a marit capitalul cu peste 300.000 de euro. Desi nu vor sa vorbeasca despre suma primita, Cristian si Mihai Logofatu recunosc ca firma lor a crescut anul trecut cu peste 75% fata de 2011 (anul cand au cautat finantare), obtinand o cifra de afaceri de 855.000 de euro.

Inca de la inceputul negocierilor cu investitorii, este foarte important ca "toata lumea sa puna cartile pe masa”, spun cei doi proprietari. „Am intalnit situatii in care antreprenorul cauta investitor doar pentru rezolvarea unei lipse de lichiditati pe termen scurt. Experienta cu un business angel ne-a aratat ca investitorii cauta trei lucruri: idei care sunt validate de piata – sa existe cel putin un client -, sa aiba potential de iesire pe piete externe, precum si aportul pe care-l poate aduce prin specializarea sa”, spune Cristian Logofatu.

Cu banii primiti, cei doi frati s-au axat mai mult pe dezvoltarea vanzarilor si pe activitatile de marketing din cadrul firmei. Au crescut echipa de specialisti in vanzari, creand sapte locuri de munca in 2012 si alte doua posturi in primul trimestru al acestui an. Rata profitului net a ramas una scazuta, in valoare de 55.000 lei (12.400 euro, de 4,5 ori mai mare decat profitul din 2011, reflectand investitiile efectuate pe parcursul acestor ani, dar si costurile finantarii, spun ei. 

Platforma de recrutare online: joburile din strainatate, un interes de 650.000 de euro


Calin Stefanescu (35 de ani) este „antreprenor, de profesie”, dupa cum el insusi se prezinta. A ales sa renunte la studiile universitare si „din `97 incoace, cu multe incercari, provocari, cu cateva afaceri care au avut succes" si alte cateva care i-au creat o alta perceptie a realitatii, si-a dat seama ca antreprenoriatul este locul unde trebuie sa se afle. In 2009 a pus pe picioare platforma de recrutare Tjobs. In vara lui 2010 participa la Venture Connect din dorinta de a-si extinde business-ul. „Am trimis propunerea noastra (a echipei) si am fost invitati sa participam la editia din iunie 2010. Nu am avut parte de training specializat in vederea sustinerii pitch-ului”, a povestit Calin Stefanescu pentru Incont.ro.

Calin crede ca a reusit sa convinga trei investitori sa-i finanteze start-up-ul cu aproape 650.000 euro, pentru ca modelul sau de afaceri era o platforma dedicata atat celor care cauta un loc de munca in strainatate, cat si agentiilor de recrutare care aveau astfel de oferte. „Modelul de business era unul integrat. Pe langa divizia online, reprezentata de Tjobs.ro si Tjobs.hu, compania a creat si divizia TjobsRecruit. Practic, am imbinat modelul de business al agentului de munca temporara cu rapiditatea si flexibilitatea oferite de divizia online, asigurand solutii personalizate, in functie de nevoile clientului”, adauga Stefanescu.

Dupa participarea la eveniment, doua luni s-a intalnit saptamanal cu posibili investitori. Au urmat apoi alte cateva luni in care au avut loc discutii detaliate. In final, Tjobs si-a gasit trei investitori. Finantarea propriu-zisa a primit-o in primul trimestru din 2011.

Investitorii nu sunt implicati in deciziile companiei, puncteaza Calin, dar banii i-au oferit, pe langa infuzia de capital, accesul la experienta, know-how-ul si relatiile de business ale investitorilor. „Am avut oportunitatea de a cunoaste un nou mediu de business si am participat la diferite event-uri internationale dedicate companiilor tinere care inoveaza in domeniul lor de activitate.”

Cu cei 650.000 de euro, afacerea s-a dezvoltat, atragand noi clienti, spune tanarul. Totodata a adus oameni noi in echipa care acum numara 40 de angajati. „Am deschis noi piete. Avem birouri in Anglia, Franta si Germania. Am lansat platforma Tjobs in Ungaria, Tjobs.hu”, subliniaza antreprenorul.

Investitorii sunt interesati de marja de profit pe care o poate genera o companie.
 

Anul trecut, compania a raportat o cifra de afaceri in crestere cu 2.500%, in comparatie cu anul lansarii pe piata, sustine Calin Stefanescu. Tot profitul a fost reinvestit in dezvoltarea companiei. Pentru anul acesta si-a propus sa deschida alte trei „sucursale” in tari din estul Europei, precum si noi birouri de vanzari in Olanda si Norvegia.

Pe cei care cauta o sursa de finantare, tanarul ii sfatuieste sa aiba un plan de afaceri bine intocmit „care sa contina o analiza a pietei si a concurentei, un plan care sa aduca noutate in piata si o strategie clara de monetizare”. „Investitorii sunt interesati, in primul rand, de marja de profit pe care o poate genera o companie”, puncteaza el.

Aspirantii la statutul de antreprenor trebuie sa isi recunoasca punctele tari si punctele slabe si sa accepte realitatea, sa caute solutii. Orice criza aduce cu ea si o oportunitate care trebuie doar identificata si pusa in practica, considera fondatorul Tjobs.

Insa mai importante decat finantarea propriu-zisa sunt know-how-ul investitorilor, relatiile de business ale acestora si usile pe care le pot deschide, spune Calin Stefanescu. Tanarul considera ca-n Romania sunt nenumarate resurse de antreprenoriat: „Exista multi oameni care isi doresc sa porneasca pe acest drum”. Pentru ca mediul de afaceri autohton sa mearga insa mai bine, Guvernul ar trebui sa simplifice birocratia, adauga el, deoacere „ar usura posibilitatea de a obtine o investitie, iar stabilitatea legislatiei ar da incredere investitorilor.”

Locul unde start-up-urile cauta finantare



Venture Connect
s-a nascut in iunie 2010, la initiativa a sapte specialisti de pe piata locala: Dan Visoiu (partener al casei de avocatura Biris Goran si presedintele fundatiei Venture Connect), Ana-Maria Andronic (avocat specializat in proprietate intelectuala si partener al casei Biris Goran), Peter Barta (fondator al Fundatiei Post Privatizare), Radu Georgescu (antreprenor si business angel), Marius Ghenea (antreprenor si business angel), Orlando Nicoara (manager general al Mediafax Group) si Dragos Roua (antreprenor, specializat in online).

„Finantarea start-up-urilor este o problema generala, atat in Romania, cat si-n Europa, unde abia in ultimii ani au fost create structuri care sprijina startup-urile din zona de inovatie sau tehnologie. Nu prea au existat retele de <<business angels>> care sa sprijine antreprenorii care cautau finantare, de fapt, nu exista nici la ora actuala, fapt ce face destul de dificila interactiunea acestora cu antreprenorii”, a declarat, pentru Incont.ro, Peter Barta, unul dintre actionarii fundatiei Venture Connect, utilitatea proiectului.

Platforma incearca astfel sa acopere un gol in piata, „mai ales in zona antreprenorilor care cauta sa-si dezvolte afacerile in tehnologie in Romania, si nu neaparat prin parasirea tarii, asa cum s-a intamplat in mai multe cazuri”, adauga Barta.

De ce un proiect orientat doar spre zona de IT?

„Noi, ca firma de avocatura, am asistat cateva start-up-uri de tehnologie din Romania. Avem, asadar, expertiza in toate domeniile necesare pentru investitii. Ne-am gandit ce putem sa facem sa dezvoltam si mai mult business-urile din zona de tehnologie. Ne-au intrebat multi daca nu ne extindem conceptul si pentru alte domenii de activitate. Conceptul poate fi extins. Dar, deocamdata, am ramas la aceasta industrie, pentru ca este cea pe care o cunoastem cel mai bine, dar si pentru ca investitorii care participa la evenimentele noastre provin tocmai din zona de IT”, a declarat, in cadrul unui interviu acordat Incont.ro, Ana-Maria Andronic, avocat specializat in proprietate intelectuala si membru in boardul Venture Connect.

IT-ul este o industrie care poate creste exponential, dar in Romania nu este atat de dezvoltata pe cat ar putea fi.

Andronic crede ca IT-ul este un domeniu in plina dezvoltare, la ora actuala. „Este o industrie care poate creste exponential, pe mai multe laturi, fata de alte industrii, dar in Romania nu este atat de dezvoltata pe cat ar putea fi. Ne-am dori sa existe cat mai multe companii romanesti care sa-si vanda produsele la nivel international, sa fie succese autohtone”, precizeaza avocata.

Oamenii care participa, in afara antreprenorilor care spera sa atraga surse de finantare, cauta, fie sa-si gaseasca un potential partener de afaceri, fie sa socializeze cu oamenii din industrie, sa-si faca relatii, spune Andronic. Participantii provin din arii si domenii de activitate foarte variate – de la studenti, absolventi sau specialisti, pana la specialisti din multinationale.

Drumul spre succes. De la aplicare si pana la atragerea investitiilor

Participantii la eveniment, precum si investitorii care vin la pitch-urile organizate de Venture Connect achita o taxa de participare in valoare de 225 lei. Antreprenorii, cei care se inscriu cu proiecte de afaceri, sunt scutiti de la plata taxei. Evenimentul se desfasoara de doua ori pe an, de regula in lunile mai si noiembrie, iar printrei cei care participa se numara oameni de afaceri, investitori romani si straini, business angels, fonduri de investitii, multinationale din IT, atat din Romania, cat si din strainatate, dar si studenti.

Aplicatii online

Micii intreprinzatori, cei care cauta sa-si dezvolte business-urile, aplica online pe site-ul Venture Connect, unde-si prezinta planurile de management. De pilda, urmatorul eveniment va avea loc pe 28 mai, iar proiectele pot fi trimise pana pe 15 mai. Aplicatia online consta intr-un formular care rezuma ideea de afaceri, descrierea publicului tinta, precum si modul de desfacere al activitatii si sunt prezentate prognozele financiare. Dupa acest pas, membrii din board (actionarii) selecteaza cel mult 14 proiecte care participa in etapa finala a evenimentului, in functie de notele acordate.

Training specializat

Cu o saptamana inainte de evenimentul in sine, Venture Connect ofera finalistilor o sesiune de training, cursuri tinute de traineri specializati in comunicare si prezentare. „Un training in public speaking skills, legat de ceea ce vor face in cadrul pitch-ului, cum isi vor prezenta ideea de afaceri, astfel incat sa capteze interesul celor prezenti in sala. Cum sa vorbeasca, practic, despre business-ul lor, in cele sase minute de prezentare”, explica Ana-Maria Andronic, avocat si membru in boardul Venture Connect.

6 minute de prezentare plus 6 minute pentru intrebarile „greilor” din industrie

„La inceput a existat foarte mare reticenta vizavi de prezentarea unui proiect de business in fata unui investitor”. Romanii se tem ca, nu cumva, cineva sa le fure ideea de afaceri, sustin actionarii platformei.

In cele sase minute antreprenorii trebuie sa convinga investitorii prezenti in sala de ideea lor de afaceri: sa prezinte problema pe care o rezolva business-ul, sa descrie foarte bine competitia, precum piata pe care vor sa se axeze, sa faca proiectii financiare pentru urmatorii trei ani. Pe scurt, motivele pentru care au nevoie de finantare, dar si ce vor face cu banii primiti.

Fondatorii fundatiei Venture Connect recunosc ca prezentarea antreprenorilor in cadrul pitch-ului este esentiala in succesul finantarii. Insa cel mai mult conteaza afacerea, respectiv ideea de business – daca au sau nu un produs pe piata, cine il cumpara, sa demonstreze ca are capacitatea sa creasca mult si repede nu doar pe plan local, ci si pe pietele internationale. Investitorii sunt interesati de business-uri cu expunere internationala, spun membrii boardul.

Scopul unui pitch este acela de a atrage suficient de multa atentie asupra business-ului tau, astfel incat sa poti avea macar o discutie cu cateva persoane interesate de domeniu.

„Investitorii cauta asa numitele <<buzz words>> intr-o prezentare, care atrag atentia. Scopul unui pitch este acela de a atrage suficient de multa atentie asupra business-ului tau, astfel incat sa poti avea macar o discutie cu cateva persoane interesate de domeniu”, puncteaza Ana-Maria Andronic.

„Unii sunt dezamagiti ca nu are loc o tranzatie pe moment. Noi le explicam ca asta nu se va intampla. Investitorii nu vor scoate bani din buzunar, acolo, pe loc, cand vor vedea ideea lor de afaceri. Scopul este acela ca antreprenorii sa invete sa-si prezinte ideile, sa stie sa raspunda intrebarilor celor interesati de zona de business, astfel incat sa obtina finantare si sa se dezvolte. Unii dintre ei constata ca, de fapt, nu sunt pregatiti sa intre in breasla, ca nu au toate lucrurile puse la punct sau, mai rau, ca nici lor nu le sunt clare anumite strategii. Evenimentul reprezinta o oportunitate datorita careia antreprenorii isi pot manageria firmele in functie de feedback-ul primit”, adauga avocata.

De regula, sesiunea de prezentari debuteaza dimineata, urmata apoi de o pauza de pranz si incheiata de speech-ul unui antreprenor cunoscut pe piata locala.

Cine sunt investitorii

In sala ajung mereu antreprenori romani, dar si companii internationale, fonduri de investitii cu prezenta regionala, dar si investitori straini, povestesc membrii boardului. „Exista si o categorie de investitori, si anume, persoane fizice care dispun de capital, dar nu au o idee clara despre cum il pot investi profitabil. Ei participa la aceste evenimente, fiind in cautarea unor potentiale afaceri prin care sa-si multiplice finantele”, explica Andronic.

De regula, fundatia primeste in jur de 50-60 proiecte pe editie, dintre care doar vreo 25 sunt viabile, spune unul dintre actionari. Per total, sunt in jur de 150 participanti pe editie la evenimentele Venture Connect si vreo 30-40 de investitori.

„In afara de cele doua business-uri care au atras finantari, s-au mai incheiat cateva parteneriate intre investitori si antreprenori. Asta spune ceva despre piata locala, si anume, ca sunt mai putine proiecte gata de investitii in Romania, ca se afla intr-o faza in care n-au crescut suficient de mult”, crede Ana-Maria Andronic.

Nu in ultimul rand, conteaza ca echipa care sa prezinta in fata audientei sa fie capabila sa conduca afacerea si sa se completeze. „De fapt, ceea ce-i lipseste firmei sa fie doar putin combustibil sa functioneze la capacitate maxima. Antreprenorii cauta acel combustibil pentru a decola."

Pe ce idei de afaceri mizeaza romanii

Varsta medie a aplicantilor la evenimentele Venture Connect este de 30 de ani, potrivit proprietarilor platformei. Cei mai tineri intreprinzatori au 25 de ani, iar cei mai „varstnici”, 40 de ani. Insa 80% dintre cei care au cautat sa atraga finantare pentru afacerile lor au fost barbati, restul de 20% fiind ocupat de femei, arata datele furnizate de board.

Cu ce idei de business au venit pana acum aplicantii? Afaceri din zona de gaming, social-media, software-uri de facturare, un hub al specialistilor din IT, acestea sunt doar cateva dintre proiectele depuse de micii intreprinzatori in ultimii trei ani.