Proiectul, care la inceput a fost unul intern, de incercare, a ajuns anul trecut la o cifra de afaceri de jumatate de milion de euro, iar de Valentine’s Day fondatorul isi propune vanzari de 15.000 de euro.
Marius Dosinescu spune ca nu este indragostit de flori, dar vorbeste cu pasiune despre bujorii romanesti, anemonele batute sau o specie rara de trandafir, flori pe care ii place sa le ofere de cate ori are ocazia.
Si-a ales insa acest domeniu, in 2003, pentru dezvoltarea unei afaceri, pentru ca era o nisa neacoperita la vremea respectiva, pentru ca era cea mai usoara trecere de la ceea ce facuse pana atunci si pentru ca voia sa invete si sa se dezvolte odata cu piata de comet electronic.
„De ce flori? A fost o trecere naturala de la ceea ce stiam, la ceva ce am invatat pe parsurs. Nu eram pasionat de flori, dar m-a pasionat business-ul pe care il puteam face cu ele Era la vremea respectiva o nisa neacoperita si doar mergand pe strada si vazand numarul de florarii, fara cine stie ce studii complicate, iti dadeai seama ca romanii consuma flori, le place sa ofere si sa primeasca”, a povestit Marius Dosinescu, CEO FlorideLux.ro, intr-un interviu pentru incont.ro.
Cu un site, care a costat aproximativ 5.000 de euro, cateva echipamente de logistica si foarte multa publicitate si PR, Dosinescu punea pe picioare prima florarie online din Romania, afacere in care investitia initiala s-a ridicat la 30.000 de euro.
„Cea mai mare parte din aceasta suma am cheltuit-o pe publicitate, marketing, promovare in presa, pentru ca in cazul unei asftel de afaceri promovarea este cea mai importanta”, spune Dosinescu, adaugand ca in acest fel urma sa schimbe comportamentul clientilor, obisnuiti pana atunci sa-i procure florile de la ghereta din strada. In plus, plata online era, de asemenea, un tabu pentru romani, intr-o perioada in care se faceau primele tranzactii cu cardul. De altfel, recunoaste CEO-ul FlorideLux.ro, faptul ca afacerea sa s-a dezvoltat in paralel cu piata cardurilor a fost un mare avantaj.
Desi oferta cuprinde peste 2.000 de sortimente, romanii prefera trandafirii
Primii clienti pe care i-a avut au fost romanii din strainatate, care erau obisnuiti cu sistemul si care voiau sa faca surprize placute familiilor ramase in tara. „Ulterior zona de corporate a adoptat ideea, iar la un moment dat 80% din clientii nostri erau firme. Treptat au inceput si persoanele fizice sa faca comenzi, pe masura ce piata de carduri a crescut, am fost practic pe val”, explica Dosinescu.
Avantajul pe care l-a avut FlorideLux.ro in fata concurentei, care a aparut in anii urmatori, a fost livrarea gratuita la domiciliu in toata tara, in maximum 24 de ore. Si, evident, din nou, multa publicitate – audio, pe televizor, outdoor, marketing si PR.
„Avem o varietate mare de sortimente, peste 2.000, si 4.500 de coduri alocate. In plus, pe langa clasicul buchet de flori, pe care poti sa-l cumperi si de pe strada, mai adaugam un ambalaj, o cutie, un accesoriu, care ridica pretul, dar nu foarte mult. De exemplu, in florariile clasice firul de trandafir este 9 lei, noi il vindem cu 10 lei”, spune Dosinescu.
Si desi oferta este foarte variata, romanii sunt traditionalisti si prefera sa cumpere in principal trandafiri. „In aceasta perioada mai speciala, dar si pe parcursul anului, pentru diferite ocazii, clientii cumpara trandafiri rosii. Apoi ii prefera pe cei galbeni si roz. Urmatoarele in top sunt lalelele, alte flori de sezon si aranjamentele cu mai multe sortimente”.
90% din florile din Romania provin din Olanda, dar Kenya vine tare din urma
Aproape 90% din florile pe care le comercializeaza provin, dupa cum era de asteptat, din Olanda, fie prin intermediari, fie direct de la producatori, dar in ultima perioada vin puternic din urma Kenya si, surprinzator, Romania.
„Kenya, care a devenit un mare exportator de trandafiri, si-a largit gama la toate florile. Deocamdata nu facem importuri directe de la ei, ci tot prin bursa din Olanda, unde merge 90% din productia de flori. Recent, insa, m-au contactat multi producatori din Romania care au sere si care vor sa-si vanda florile. In general la noi se cultiva alstroemeria, lalele, zambile si narcise. De asemenea, m-au contactat si cei d ela serele din Vitan care au inceput sa le refaca si au flori de vanzare. Imediatr dupa Valentine’s Day le voi face o vizita”, spune omul de afaceri.
Piata locala de flori a fost distrusa si dureaza foarte mult pana se va recupera, pentru ca romanii au pierdut pe partea de tehnologie.
Potrivit acestuia, marele handicap al cultivatorilor romani de flori in fata celor din strainatate este tehnologia, dar sustine ca in ultima perioada se observa o revigorare, iar florile romanesi vor reveni in piata in viitorul apropiat.
„Piata locala a fost distrusa si dureaza foarte mult pana se va recupera pentru ca romanii au pierdut pe partea de tehnologie. In Olanda, pe intreg procesul de productie, de la cultivare si pana ajung in ambalaje, florile nu sunt atinse de mana omului, totul se face tehnologizat, fapt care le pastreaza proaspete. Un alt dezavantaj al Romaniei este faptul ca soiurile autohtone sunt invechite, nu avem seminte de calitate superioara. Dar se vad miscari pe piata in ultima perioada si sper ca Romania sa produca din ce in ce mai multe flori, pentru ca pentru noi ar fi un avantaj extraordinar, care ne-ar scapa de costurile de transport”, a explicat Dosinescu.
De exemplu, la o comanda de 3.000-4.000 de euro, transportul costa 500-600 de euro, un procent mare pentru importator. Daca pan anul trecut, 60% din flori erau procurate din Piata Cosbuc si restul importate prin intermediari, pe viitor Dosinescu vrea cumpere florile direct de la sursa, in conditiile inchirierii unui spatiu de depozitare de 300 de metri patrati si a unui atelier de 200 de mp, in Bucuresti.
Desi inceputa in 2003, afacerea a luat cu adevarat avant in 2007-2008, cand a fost scoasa de sub umbrela Avantaj NET, in 2008 cooptandu-l in actionariat pe omul de afaceri Marius Ghenea, care a investit in floraria online. Din 2009, afacerea se autosustine, reinvestind tot profitul facut. Anul trecut, grupul din care face parte si FlorideLux.ro a ajuns la afaceri de 500.000 de euro, iar pentru anul in curs vizeaza un avans de 100.000 de euro. Pe langa comercilizarea de flori, grupul mai vinde si cosuri cadou, brazi de Craciun, produse de gradinarit sau coroane si aranjamente funerare.
Evaziunea de pe piata florilor ar scadea, daca s-ar introduce un impozit raportat la cifra de afaceri
Intr-un domeniu care se confunta cu o procentaj mare al evaziunii fiscale, Marius Dosinescu sustine ca o posibila rezolvare ar fi impozitul diferentiat pe cifra de afaceri.
„Problema poate fi rezolvata, insa piata este covarsita de taxe. In momentul in care ai rulaje de 10.000 de euro si dupa plata taxelor si a furnizorilor ramai cu 500 de euro, te intrebi daca mai merita sa faci afaceri. Tentatia este foarte mare sa faci evaziune”, explica Dosinescu.
„O masura diferentiata pe cifra de afaceri ar fi o masura buna. Daca ai pana in 100.000 euro, ai un anumit impozit de atat. Majoriatea antreprenorilor spun ca ar plasti taxele daca acestea ar fi mai mici. Dar cand dai un salariu de 1.200 de lei, iar si taxele la stat ajung la 800 de lei, este greu sa sustii mai multi angajati si sa si castigi ceva”, a mai spus omul de afaceri.
Problema evaziunii poate fi rezolvata, insa piata este covarsita de taxe. Tentatia sa faci ilegalitati este foarte mare.
El sustine ca piata de flori din Romania este pe drumul cel bun si ca se va reglementa in timp, avand in vedere controalele dese ale ANAF-ului, masurile luate cu confiscarea florilor care vor descuraja comerciantii. „Daca masurile actuale ar fi putin slefuite ar avea mare succes. Daca impozitul s-ar imparti pe categorii de servicii si s-ar plati pe marimea cifrei de afaceri, evaziunea s-ar diminua substantial”, a spus fondatorul FlorideLux.ro.
Aranjament floral de 6.200 de euro, de Valentine's Day
De Sfantul Valentin, Dosinescu se astepta ca vanzarile sa creasca de doua, trei sau chiar patru ori fata de o zi normala. Daca intr-o zi obisnuita are intre 20 si 60 de comenzi, de Valentine’s Day numarul de comenzi ajunge si la 400. Pentru acest an, mizeaza pe vanzari de aproximativ 15.000 de euro. Surpriza pe care o pregateste cu aceasta ocazie este un aranjament 3D in forma de inima, realizat din 2013 trandafiri rosii, care cantareste in jur de 200 de kg si care ajunge la 6.200 de euro.
„Unii spun ca este o aroganta, noi ii spunem o provocare. Sepram sa avem o comanda sau doua pentru acest produs. Noi am mai venit si in anii trecuti cu astfel de provocari, de exemplu cel mai spump brad de Craciun vandut in Romania, de 10.000 de euro, cu cristale Swarowski si globuri de cristal”, a spus omul de afaceri.
Cea mai scumpa comanda de flori pe care a livrat-o a fost un aranjament cu 1.001 trandafiri, care a costat 7.000 de lei. Tichetul mediu, insa, este cuprins intre 190 si 210 lei. Nisele pe care vrea sa intre in acest an sunt aranjamente de nunta si design de gradini, idei pe care le pregateste in 2013, urmand sa le dea drumul anul viitor.