Liviu Dumitru, CEO si co-fondator al agentiei de interactive (concept care imbina web design-ul cu marketingul online) Wizart Studios, spune ca lucreaza “absolut tot timpul”, iar atunci cand ii vine o idee incearca sa o puna in aplicare imediat.
Pentru ca face ceea ce-i place, faptul ca munceste non-stop nu-l deranjeaza, iar ideile pe care le are sunt provocari care il fac sa devina mai bun si sa incerce sa depaseasca limite. Atitudine pe care, cel mai probabil, spune el, a imprumutat-o de la primul sau partener, un om de afaceri american.
“Partenerul american avea un comportament terorist cu cei din firma, dar pentru mine a fost un exemplu si am luat partile care mi-au placut de la el. Vedea oportunitati de afaceri oriunde, in orice situatie si deschidea canale de comunicare cu oricine. Mi s-a intamplat sa merg cu el cu masina si la semafor sa lase geamul in jos si sa-l intrebe pe cel din masina de langa daca nu vrea un site”, isi aminteste Liviu Dumitru despre inceputuri.
Pasiunea pentru calculatoare si internet a inceput in anii '90, cand a avut primul calculator, un 386 cu monitor cat un televizor sport si discheta mare, despre care adolescentii de acum nici nu stiu ca a existat. De atunci a devenit obsedat de tot ce inseamna calculatoare si internet, motiv pentru care a urmat un liceu cu profil informatica-new media.
“Cand am aflat de internet, m-am indragostit pur si simplu. Atunci nu vedeam oportunitatea de business, imi placea pentru ca era un mediu de dezvoltare in care se puteau face lucruri frumoase. Am fost printre primii care faceau site-uri pentru prieteni si canale de MIRC”, spune Dumitru.
Pasiunea s-a transformat in afacere cand o prietena i-a propus sa faca un site pentru niste americani. A fost de acord fara sa se gandeasca prea mult si crezand ca va fi la fel de simplu ca atunci cand lucra pentru prieteni. Avea sa afle apoi ca firma americana avea peste 100 de angajati in Romania, printre actionari se aflau oameni care lucrasera pentru Pentagon, iar unul dintre ei avea sa candideze la prezidentialele din SUA cativa ani mai tarziu.
A cerut pentru prima lucrare 200 de dolari, a primit 400
Pentru prima lucrare – un site de firma, cu tot cu logo, a cerut 200 de dolari, ceea ce i se parea o suma consistenta in anul 2002, pentru un tanar de 18 ani, abia iesit de pe bancile scolii si fara experienta. Pentru ca le-a placut ce a iesit, americanii i-au dat 400 de dolari si i-au propus sa infiinteze o firma si sa lucreze cu clienti din State.
“Patronul american a vazut, din nou, oportunitatea de a face afaceri in Romania, unde mana de lucru era ieftina, iar oamenii erau foarte dotati si dornici sa se afirme in acest domeniu, inca nu foarte cunoscut la noi”, spune Liviu Dumitru.
A venit cu un plan de afaceri pentru care a primit de la patronul american 30.000 de dolari, pentru investitii. Acesta a fost primul pas in antreprenoriat al lui Liviu Dumitru, care a pornit de la o firma cu un angajat si ajunsese la una cu 22, in 2008, firma din care detinea 40%.
Cea mai mare suma castigata pentru un proiect a fost o platforma pentru o retea de magazine, pentru care a incasat 80.000 de dolari.
A lucrat pentru clienti de pe patru continente, iar in 2008 a avut posibilitatea sa participe la campania electorala a lui James Gilmore III, cand a candidat pentru presedintia Statelor Unite. “Am facut site-ul de prezentare al candidatului si ne-am ocupat de partea de socializare si relatia cu fanii”, explica web-designerul.
A simtit debutul crizei direct la sursa. In Romania, castiga mai putin, dar are mai multe oportunitati de dezvoltare
In 2008, lumea s-a schimbat radical din cauza crizei financiare, care a pornit din America, iar cel mai mult s-a modificat felul in care se faceau afacerile.
“Primele cheltuieli pe care companiile le-au taiat odata cu venirea crizei au fost cele pentru promovare, astfel ca proiectele de dezvoltare in online venite din SUA au inceput sa scada. In acel moment ne-am gandit sa atacam piata din Romania, unde inca nu se vedeau efectele crizei si unde internetul si networkingul erau in plina dezvoltare”, isi aminteste co-fondatorul Wizart Studios.
Astfel, in 2008, antreprenorul roman a renuntat la colaborarea cu partenerii americani, la proiectele de zeci de mii de dolari (dar care erau din ce in ce mai putine) si s-a hotarat sa-si ia cariera in propriile maini si sa gaseasca oportunitati de dezvoltare pe plan local.
“Am avut tot felul de idei. Initial voiam sa facem advertising, o agentie de publicitate, dar in final am ramas tot pe ceea ce ne pricepeam mai bine si anume web design si dezvoltare si promovare de site-uri. Aveam experienta din SUA si inca mai lucram pentru strainatate daca ne vin comenzi”, explica Dumitru.
In Romania, incaseaza si de 10 ori mai putin pentru un proiect pentru care in SUA ar fi luat cateva zecii de mii de dolari, dar este o piata care ofera provocari si in care se poate dezvolta.
De cand a atacat piata locala, a lucrat pentru
clienti ca
Uncle Ben's, BMW, Credit Europe, Skoda, Adidas sau
Anchor Group. Proiectul care l-a solicitat si l-a provocat cel mai mult, motiv pentru care i-a si placut cel mai mult, a fost cel al
Anchor Group, pentru ca a gandit si dezvoltat o strategie de marketing pe toate planurile, de la gandirea unui concept de card de fidelitate, pana la implementare si site de prezentare.
Romanii sufera de “sindromul fraierului ocupat”
Pentru 2012 are planuri mari. Si-a luat ca partener unul dintre cei mai buni programatori din firma si vrea sa atace piata cu un proiect de social
shopping. Deocamdata nu da prea multe detalii despre el, pentru ca este inca in faza de idee, iar “ideile se fura”, dar cauta finantare, avand in vedere ca este cel mai de amploare proiect de pana acum.
“Acum cautam investitori, pentru ca degeaba ai idei, daca nu ai bani sa le pui in practica. Iar investitorii nu dau banii decat daca le demonstrezi ca ideea va merge. In acest stadiu suntem acum”, spune Liviu Dumitru, care cauta finantare la Londra pentru acest proiect.
Primele lucruri care ii vin in minte atunci cand se gandeste la diferenta dintre clientii romani si cei americani sunt ca romanii nu stiu ce vor, sunt usor influentabili si vor ca lucrurile sa se intample repede. Un brand se contruieste intr-un an de zile, spune Dumitru, care adauga ca romanii trebuie sa mai inteleaga ceva, ca orele de munca suplimentare si serviciile in plus se platesc.
Se fereste sa dea sfaturi celor care ar vrea sa se apuce de o afacere, spune doar ca nu ar trebui sa stea blocati intr-o singura idee. “Daca ceva nu merge, fa altceva. Americanii fac asta tot timpul, au un fler innascut pentru afaceri si schimba lucrurile in asa fel incat sa le mearga.” Din pacate, adauga antreprenorul, prea multi romani sufera de “sindromul fraierului ocupat”, preferand sa stea blocati intr-o companie si la un job care nu le ofera nicio satisfactie, din obisnuinta, fara a avea curajul de a-si pune ideile in practica.
In putinul timp liber pe care il are, prefera sa calatoreasca, dar doar in regim de city-break, pentru ca nu-i place sa iroseasca timpul. Iar locul preferat pe care il viziteaza ori de cate ori are ocazia este Londra pentru ca “este un oras activ, dinamic, aici simti ca traiesti, iar oamenii sunt eleganti si colorati”.
Este pasionat de istoria religiilor, psihologie si NLP (neuro-linguistic programming), ultimele doua fiind relationate, oarecum, cu meseria pe care o are pentru ca “atunci cand creezi un site, trebuie sa atragi vizitatorii sa ramana cat mai mult pe el”. Isi face timp in fiecare zi sa citeasca beletristica o jumatate de ora - o ora, acestea fiind singurele momente in care se rupe de internet si de lumea in continua miscare a networkingului.
Citeste si: