Ultimul producator de berete din Franta se lupta pentru supravietuire
Sursa foto: Laulhere-france.com
Producatorul francez de berete Laulhere, cu o traditie de 174 de ani, se lupta pentru supravietuire pe o piata invadata de importuri ieftine din China, India, Pakistan si Cehia, la doi ani dupa ce a fost salvat din faliment de o companie care produce imbracaminte pentru armata, transmite Bloomberg.
Laulhere a devenit recent ultimul producator francez de berete, dupa ce a cumparat, saptamana trecuta, singura companie rivala, Blancq-Olibet, infiintata in urma cu aproape 200 de ani.
Bereta, unul dintre simbolurile traditionale ale Frantei, risca sa devina un produs exclusiv de import, subliniind problemele de competitivitate ale economiei franceze, care au contribuit la stagnarea economica din ultimii ani si la cresterea somajului la cel mai ridicat nivel din ultimii 16 ani.
Laulhere s-a alaturat curentului pentru promovarea produselor "Fabricat in Franta" (Made in France), pe masura ce beretele de import acapareaza o cota tot mai mare dintr-o piata in scadere. Pe site-ul Laulhere troneaza sloganul "Pentru noi, «Made in France» inseamna inca ceva".
"Exista berete, si apoi exista berete", subliniaza Mark Saunders, director de vanzari la Laulhere si irlandez care traieste in Franta de mai bine de 20 de ani. "Daca nu vrei sa mirosi ca o soseta atunci cand porti o bereta uda, numai beretele noastre traditionale franceze nu retin odorurile. Astfel de mici detalii fac diferenta", noteaza reprezentantul companiei franceze, citat de Bloomberg.
Laulhere a fost salvata din faliment la sfarsitul lui 2012 de Cargo-Promodis, producator francez de imbracaminte pentru sectorul apararii, care a preluat compania printr-o injectie de capital de 500.000 de euro.
Guvernul francez anticipeaza o crestere economica de 0,9% pentru acest an, iar deficitul comercial al Frantei a scazut in 2013 pentru cel de-al doilea an consecutiv, dupa ce a atins un nivel record de 70 miliarde euro in 2011. Economia Frantei este insa intrecuta in performante de Spania, care inregistreaza exporturi record datorita costului mai redus al fortei de munca.
Duminica, premierul Jean-Marc Ayrault a gazduit o cina la care au fost invitati zeci de antreprenori si investitori straini, unde le-a vorbit despre un proiect denumit "Brandul Franta". Presedintele Francois Hollande a continuat luni eforturile de apropiere a guvernului socialist de mediul de afaceri printr-o intalnire la Palatul Elysee.
Liderul francez a promis la inceputul acestui an mai multe masuri de imbunatatire a conditiilor de afaceri, cea mai importanta fiind reducerea taxelor pe munca platite de angajator cu un efect de 30 miliarde euro. Masurile nu au fost inca implementate.
Ministrul Industriei, Arnaud Montebourg, se concentreaza pe produse franceze traditionale si pe eticheta "Made in France" pentru a crea locuri de munca.
In luna octombrie a anului 2012, Montebourg a aparut pe coperta revistei Le Parisien imbracat in tricou marinaresc, cu un blender Moulinex in brate si culorile drapelului Frantei pe fundal, incercant astfel sa promoveze produsele franceze. In aprilie 2013, ministrul s-a afisat purtand o bereta Laulhere la un targ "Made in France" organizat la Paris.
Saunders, directorul irlandez al Laulhere, spune ca producatorul de berete se bazeaza pe cererea generata de segmentul premium al pietei pentru a-si revigora afacerile. Compania a inregistrat anul trecut vanzari de 1,7 milioane euro, dar a inregistrat pierderi, anticipand ca va trece pe profit in 2014.
Laulhere mizeaza in acest an pe vanzari de 200.000 de berete, fata de 160.000 in 2013. Jumatate din productia companiei este destinata sectorului apararii, cu contracte in mai multe tari.
Beretele Laulhere costa intre 20 de euro si 95 euro, in timp ce beretele de import pornesc, in Franta, de la 2 euro. La sfarsitul anilor '80, Franta producea cateva milioane de berete pe an. Declinul productiei locale a inceput odata cu ascensiunea produselor asiatice si a culminat, in 2001, cu eliminarea stagiului militar obligatoriu in Franta, care a condus la disparitia a cateva sute de mii de unitati din comenzile armatei.
Armata franceza, Organizatia Natiunilor Unite si NATO se numara printre cei mai importanti clienti ai Laulhere. In Statele Unite, armata a incetat sa mai utilizeze berete in 2011.
Saunders vrea sa extinda vanzarile companiei in Africa de Vest si Orientul Mijlociu in urmatorii ani, subliniind ca tari precum Coasta de Azur, Kuweitul sau Arabia Saudita au revenit la bereta franceza, renuntand la produsele ieftine din China, Pakistan sau India. Reprezentantul Laulhere a adaugat ca va promova bereta in acest an la Madrid, Paris si Moscova si ar putea incerca sa readuca produsul francez in atentia armatei SUA.
Bereta traditionala franceza este produsa din 800 de metri de lana merinos si are pe interior un inel din piele, pentru confort sporit. Bereta este rezistenta la umezeala si raze ultraviolet si isi pastreaza forma chiar si dupa ce a fost impaturita sau rulata, subliniaza Saunders.
Pe acelasi subiect: