Spatiile din centrele comerciale, la mare cautare. Rata de neocupare, intre 5-10%
Afi Mall Cotroceni. Sursa: Mediafax Foto
Stocul de spatii comerciale moderne va creste pana la sfarsitul anului la 2,8 milioane de metri patrati, de la 2,7 milioane de metri patrati la finele primului semestru. Ratele de neocupare a centrelor comerciale variaza intre 5 si peste 10%, in functie de proiect, potrivit CBRE.
Stocul de spatii comerciale moderne a ramas stabil in primul semestru al acestui an, circa 2,7 milioane de metri patrati, din care 30% se afla in Bucuresti. Centrele comerciale reprezinta 56% din stoc, in timp ce parcurile de retail detin 43,5%, iar centrele de tip factory outlet doar 0,6%.
"Observam o tendinta de crestere a interesului pentru centre comerciale prime atat din partea investitorilor, cat si din cea a chiriasilor. Proiectele performante din Bucuresti si provincie atrag majoritatea clientilor si inregistreaza vanzari peste medie, avand o rata de neocupare de sub 5%, in timp ce centrele secundare se confrunta cu o rata de neocupare de peste 10%. O alta tendinta din piata de retail este taierea costurilor cu utilitatile, care continua sa joace un rol important in planul de afaceri al chiriasilor", a declarat Luiza Moraru, seful departamentului de retail al companiei de consultanta imobiliara CBRE Romania, preluata de Mediafax.
In prima jumatate a anului a fost inaugurat un singur centru comercial in Romania, Uvertura Mall Botosani, cu o suprafata inchiriabila de 15.000 mp. In luna iulie a fost deschisa galeria comerciala Cora Constanta, iar alte trei centre comerciale vor fi inaugurate pana la finalul anului, Promenada Mall din Bucuresti, AFI Palace Ploiesti si Galati shopping City, suprafata cumulata a acestor patru proiecte ridicandu-se la 140.000 mp. De asemenea, in orase precum Timisoara, Craiova, Brasov sau Sibiu, exista terenuri favorabile dezvoltarii de centre comerciale, care nu sunt valorificate pentru moment.
"Unele proiecte de retail, insa, au intampinat mari dificultati in primele sase luni ale anului. Spre exemplu, s-au inregistrat insolvente ale unor centre comerciale apartinand companiei BelRom (in Craiova, Focsani si Bacau), dar si cea a dezvoltatorului proiectului Focsani Plaza, in timp ce Armonia Braila nu si-a gasit inca un cumparator", a adaugat Moraru.
Media primelor 15 orase din Romania in ceea ce priveste stocul de spatii comerciale moderne la 1.000 de locuitori este de 548 de metri patrati. Acest clasament este condus de Suceava (1,118 mp / 1.000 locuitori), Pitesti (771 mp / 1.000 locuitori), Oradea (664 mp / 1.000 locuitori), Sibiu (609 mp / 1.000 locuitori) si Targu Mures (563 mp / 1.000 locuitori).
Bucurestiul ocupa locul 12, cu o medie de 411 mp / 1.000 locuitori. Totusi, media nationala se situeaza in continuare sub cea a altor state din Europa Centrala si de Est, cu 127 mp / 1.000 locuitori.
Cei mai activi retaileri de pe piata locala in primul semestrul au fost Kaufland (a carui retea a ajuns la 85 de magazine), Mega Image (232 magazine Mega Image si Shop&Go), Profi (165 de magazine in formatele Profi City si Profi Mall), Lidl (160 de magazine) si Carrefour Express (27 magazine).
De asemenea, magazinele operate direct de companii precum Inditex, H&M, Takko si Deichman si-au continuat expansiunea in Romania, inregistrand cresteri incurajatoare. In schimb, anumite branduri internationale - precum francizele Debenhams, Springfield, La Senza si Nine West - si-au incetat operatiunile in Romania in primul semestru, in timp ce altele si-au schimbat francizatul (Women Secret, Aldo). Singura marca internationala nou intrata pe piata locala a fost Intimissimi.
"Retailerii online precum eMAG sau Fashion Days au inregistrat cresteri importante si vor continua sa-si consolideze prezenta in piata, mai ales prin marketing si printr-o politica de preturi reduse. De asemenea, unii comercianti de online, precum Bebe Tei si ErFi, au decis sa-si deschida magazine traditionale pentru a atrage cat mai multi clienti", a mai declarat Moraru.
Pe acelasi subiect: