Romanii, impulsionati de cresterea salariilor si de scutirile de impozite. Comertul cu amanuntul a crescut cu 9% in martie, al doilea avans din UE
Carrefour, supermarket
Cifra de afaceri din comertul cu amanuntul, considerat cel mai important indicator al consumului populatiei, a accelerat in a treia luna a acestui an, avand un avans de 9,2% fata de martie 2016, cifra care plaseaza Romania pe locul al doilea in UE, arata datele publicate marti de Institutul National de Statistica (INS) si de Eurostat.
Avansul modest din februarie, de 4,8%, a venit dupa o crestere de 6,4% in ianuarie, ritm deja temperat comparativ cu cel inregistrat anul trecut.
Cifra de afaceri din comertul cu amanuntul a crescut in 2016 cu 13,5% fata de anul precedent, cel mai inalt ritm din 2007. In 2015, cifra de afaceri din comertul cu amanuntul crescuse cu 8,9% fata de anul precedent, dupa un avans de 7% in 2014.
Datele oficiale, care exclud vanzarile de autovehicule si motociclete, arata ca afacerile din comert au fost sustinute in luna martie 2017 in special de vanzarile de carburanti, care au urcat cu 13,1% fata de a treia luna din 2016.
"Volumul cifrei de afaceri pentru comertul cu amanuntul (cu exceptia comertului cu autovehicule si motociclete), serie bruta, in luna martie 2017, comparativ cu luna precedenta, a crescut pe ansamblu cu 16,4%, ca urmare a cresterii comertului cu amanuntul al carburantilor pentru autovehicule in magazine specializate (+25%), vanzarilor de produse nealimentare (+17,2%) si vanzarilor de produse alimentare, bauturi si tutun (+10,6%)", se precizeaza in comunicatul INS.
Carburantii s-au ieftinit de la inceputul acestui an, ca urmare a eliminarii supraaccizei de 7 eurocenti pe litru si a reducerii TVA de la 20% la 19%.
Vanzarile din sectorul de retail au fost stimulate in ultimii doi ani de masurile fiscale ale guvernului, care a redus taxele si a majorat salariile bugetarilor, pensiile si salariul minim.
Romania, locul 2 in UE, dupa Slovenia
Romania a inregistrat in martie a doua mare crestere anuala a vanzarilor cu amanuntul din Uniunea Europeana, de peste 9%, dupa cea a Sloveniei, de 10,4%, in timp ce la nivelul UE avansul a fost de 2,5%, potrivit datelor publicate joi de biroul european de statistica Eurostat.
Pe locul al treilea s-a situat Luxemburgul, cu 7,8%.
Eurostat calculeaza afacerile cu amanuntul ajustate la factorii de calendar si sezonieri.
In UE, vanzarile de retail au scazut in martie cu 0,2% fata de februarie. Cele mai mari cresteri au avut loc in Ungaria (1,8%), Estonia (1,6%) si Luxemburg (1,5%) si cele mai mari scaderi in Portugalia (-2,3%), Slovenia, Marea Britanie (ambele cu -2,2%) si Finlanda (-2,1%).
In zona euro, vanzarile cu amanuntul au crescut in martie cu 0,3% fata de februarie si cu 2,3% raportat la martie 2016.
Pe acelasi subiect: