Cine sunt cei patru mici producatori de bere ai Romaniei, care mai detin cumulat sub 5% din piata si care traiesc din fabricarea marcilor private pentru retaileri
Intr-o piata dominata de marile grupuri internationale, cei patru producatori mici de bere din Romania - Bermas Suceava, Martens Galati, Imex Satu Mare si Albrau Onesti - s-au axat pe fabricarea de marci private pentru retelele derne de retail pentru a supravietui, arata Consiliului Concurentei, citat de Mediafax.
"Dupa ce au pierdut din cotele de piata in favoarea marilor grupuri internationale prezente pe piata romaneasca a berii, care au ajuns la o cota cumulata de piata de circa 90%, micii producatori au incercat sa gaseasca noi strategii pentru a ramane in business. Colaborarea cu marile retele de magazine care au dezvoltat produse proprii are la baza schimbarea in obiceiurile de consum si orientarea consumatorilor catre formele de retail moderne si catre marcile proprii oferite de acest tip de magazine, competitive din punct de vedere al pretului", arata raportul privind investigatia sectoriala pe piata berii, realizat de Consiliul Concurentei.
Astfel, micii producatorii bere, care mai detin cumulat sub 5% din piata, au semnate contracte de productie de marci private cu retaileri precum Carrefour, Metro, Kaufland, Selgros, Billa sau Mega Image.
Avantajele unui asemenea parteneriat inseamna cresterea volumelor vandute si un contract stabil, cu venituri asigurate, intr-un mediu economic caracterizat, in special, de lipsa de lichiditati. De asemenea, costurile sunt mai mici decat in cazul productiei de branduri proprii, deoarece costurile logistice, de distributie, de desfacere apartin retailerilor proprietari ai marcilor respective.
"Barierele semnificative la intrarea pe piata constau in valoarea initiala ridicata a investitiei in capacitatea de productie, investitiile mari in marketing, publicitate, necesare construirii si promovarii marcilor, crearea unei retele de distributie cu acoperire nationala", potrivit raportului.
Micii producatori romani comercializeaza propriile produse doar la nivel regional. Alti producatori mici de bere care au existat pe piata locala sunt: Bere Spirt din Drobeta Turnu Severin, ale carui active se afla in conservare din august 2007, si Bere si Malt Robema din Teleorman, care si-a incetat productia in anul 2008. In acelasi timp, Bere Trei Stejari SA33 din Sibiu se afla in insolventa.
Studiul Consiliului Concurentei arata ca piata berii este concentrata, de tip oligopol, patru mari producatori, SAB Miller - Ursus, Heineken, Molson Coors - Bergenbier si URBB - Grupul Carslberg, detinand impreuna aproximativ 85-90% din piata romaneasca.
Pe langa acestia, mai sunt prezenti doi producatori autohtoni care au dezvoltat capacitati de productie mari, respectiv Romaqua si European Food.
"Principalii producatori au optat pentru o strategie de consolidare a portofoliilor de produse pe segmente diferite, reducand, in acest fel, presiunea concurentiala", arata autoritatea de concurenta.
Heineken si Ursus sunt producatorii cu cele mai mari vanzari pe piata romaneasca, cu cote de circa 30-40%, respectiv 25-35% volumic si 30-40% valoric, la nivelul anului 2012.
"Anul 2008 a marcat un maxim al consumului pe piata romaneasca a berii, cu circa 20,6 milioane hectolitri. In anul 2012, consumul de bere, de circa 18 milioane hectolitri, s-a situat sub nivelul inregistrat in anul 2007, de 19,5 milioane hectolitri", potrivit studiului. Si in 2013, consumul de bere a scazut cu 10%, atingand un volum de 16,3 milioane de hectolitri, arata Asociatia Berarii Romaniei.
Ponderea cea mai mare in consum este detinuta de berea ambalata la PET, care reprezinta 54% din berea comercializata in Romania, urmata de berea la sticla, aproximativ 28%, in timp ce consumul de bere la doze metalice se incadreaza in intervalul 10-15% din piata.
Consumul de bere la PET indica o preferinta pentru consumul casnic si mai putin pentru segmentul HoReCa. O particularitate a pietei romanesti este legata de consumul redus de bere la draft, care reprezinta sub 5% din totalul vanzarilor, spre deosebire de piata europeana, unde consumul de bere la draft reprezinta o traditie.
Din cantitatea totala de bere comercializata in Romania, aproximativ 46% este bere din segmentul mediu, 33% bere din segmentul economic, 19% bere premium si doar 2% superpremium.
Referitor la vanzarile prin diferite canale de distributie, pe primul loc se afla retailul traditional (magazinele de cartier), mai mult de jumatate din vanzarile de bere (52%), urmat de segmentul HoReCa, cu o cota de 25%, de retailul modern (hyper/supermarketuri), care detine 15% din piata, in timp ce comerciantii tip cash&carry au o pondere de 8% in piata, se arata in raport.
"Piata berii este o piata matura, evolutiile din ultimii ani aratand o saturatie a cererii, cu previziuni de crestere mici, de 1,5%, in care consumul este stimulat de publicitate si campanii de promovare", se arata in raportul Consiliului.
In 2012, valoarea pietei berii fost de 821 milioane euro.
In ceea ce priveste productia, o caracteristica generala a sectorului productiei de bere este reprezentata de excedentul de capacitate de productie, ceea ce creeaza premisele unei presiuni asupra nivelului preturilor. In medie, gradul de utilizare a capacitatilor de productie de bere pe piata romaneasca este de 70%, arata Consiliul Concurentei. Sursa citata mentioneaza ca la nivelul anului 2011, Romania reprezenta a opta tara din Europa dupa nivelul productiei, cu aproximativ 4,4% din total. Romanii au ocupat anul trecut locul sase in Europa la consumul de bere, plasandu-se peste media europeana, de 70 de litri.
VOYO

RON
RON
RON
RON
(P) iBani. Piața imobiliară după majorarea TVA. Sfaturi pentru cei interesați să cumpere o locuință nouă
”Incont”, site-ul Știrile Pro TV de informații economice și educație financiară, a devenit ”iBani”
România, departe de zona euro. Analist: Probabil ne ducem spre 2030 cu adoptarea monedei unice
Popa, CFA România: Într-o lume fără pensii private ar trebui să ne aşteptăm la o pensie de 32% din ultimul salariu
Siemens Energy anunţă concedieri masive pentru a-şi majora profitul. Compania are mii de angajați în România
Cu trenul de la Paris la Viena sau de la Zurich la Barcelona. Pandemia reînvie cursele feroviare de noapte în Europa
(P) De ce aleg românii să joace la pariuri
(P) Tot ce trebuie să știi despre vigneta Ungaria și prețul acesteia
Digitalizarea departamentului HR - un subiect în trend chiar și pentru companiile de IT
Huawei dezminte zvonurile privind vânzarea brandurilor premium de smartphone P şi Mate
Cum vom lucra în 2021: 60% dintre companii vor să reînceapă munca de la birou din luna martie. Mai mult de jumătate au tăiat programele de training şi pe cele de wellbeing
Două treimi din forţa de muncă existentă la nivel global lucrează de acasă, însă unul din trei angajaţi folosește propriul calculator pentru a-şi desfăşura activitatea 
Invață să ții sub control cheltuielile de sărbători. Cum funcționează cardul de cumpărături
Moneda euro la 20 de ani. Cea mai importantă realizare macro-economică a secolului trecut a supraviețuit marii crize mondiale, dar rămâne un colos handicapat de propriile slăbiciuni
UE pregătește măsuri de urgență, în cazul unui ”no deal” cu Londra, din ianuarie. Domeniile vizate: pescuitul şi transportul rutier şi aerian
Explozie la gazoductul din Ucraina care asigura gazele pentru Europa. Ce se întâmplă cu livrările de gaze rusești spre continent




RSS