Piata de retail din Romania va creste in acest an cu 4,3%, dupa un avans de 4,9% in 2013. Comertul online pune din ce in ce mai multa presiune pe cel traditional
Piata de retail din Romania va creste in acest an cu 4,3%, dupa ce anul trecut a inregistrat un avans de 4,9%, la 26 miliarde de euro, performanta sectorului local fiind printre cele mai bune din Europa, reiese dintr-un studiu al Gfk.
"Cresterea comertului online pune presiune asupra formatelor de retail traditional in toata Europa. De aceea, antipam o crestere moderata pentru acestea din urma, de 0,6% (in medie) pentru tarile UE in 2014. Printre fruntasi se numara Romania (+4,3%) si tarile baltice (+4,8-5,9%). De asemenea, cresterea puternica pe care o previzionam pentru Turcia (9,5%) va fi contrabalansata de nivelul ridicat al inflatiei. Ne asteptam ca situatia retailului sa inceapa sa se stabilizeze anul acesta in special in statele din sudul Europei cu economia greu afectata", se arata in studiul privind piata de retail din Europa.
Scaderi ale vanzarilor de retail sunt asteptate in Grecia (-3%), dar intr-un ritm mai redus decat in 2013, dar si in Germania (-1%, pentru prima data din 2009) si in Olanda (-1,5%).
Cresterea pietei de retail are loc in conditiile in care Romania are printre cele mai reduse suprafete de vanzare pe cap de locuitor din Romania (0,67 metri patrati), fata de media de 1,11 metri patrati in cele 32 de tari analizate.
"Cele 32 de tari analizate au beneficiat in 2013 de o suprafata de vanzare de 1,11 mp/ cap de locuitor, ceea ce inseamna o crestere de aproape 2% fata de valoarea din 2012. Cea mai mare crestere a avut loc in tarile nordice si est europene: Finlanda, Bulgaria, Romania si Estonia. Prin contrast, suprafata de vanzare a scazut in unele tari, in special in Grecia. Germania a pierdut de asemenea la acest capitol anul trecut, ca urmare a inchiderii a numeroase magazine cu produse de amenajari pentru locuinte. Cu toate acestea, suprafata de vanzare pe cap de locuitor in Germania este in crestere datorita declinului populatiei", se mentioneaza in studiu.
In 2013, piata de retail din Europa a stagnat la aproximativ 3,1 trilioane de euro (-0,1%), in cele 32 de tari analizate. Scaderi au suferit Grecia (-8%), Cipru (-5%), Olanda (aproape -4%), Spania (-3,5%) si Italia (mai bine de -3%). In topul celor mai mari piete de retail din Europa care nu au fost afectate se numara in continuare Rusia, urmata de Franta si de Germania. Romania se afla printre statele care se bucura de cresteri semnificative (cu +4,9% si o valoare a pietei de 26 miliarde de euro in 2013), alaturi de tarile baltice (+5,3%) sau Polonia (+5,1%).
Cele mai mari 10 piete de retail din Europa sunt in ordine Rusia (465 miliarde de euro), Franta (417 miliarde euro), Germania (412 mld euro), Marea Britanie (365 mld euro), Italia (253 mld euro), Spania (184 mld euro), Turcia (154 mld euro), Olanda (91 mld euro), Polonia (86 mld euro) si Elvetia (83 mld euro).
Vanzarile inregistrate pe metrul patrat din Romania se ridica la sub 2.500 de euro/mp, la fel ca in Polonia, Ungaria si Bulgaria.
In ceea ce priveste ponderea cheltuielilor populatiei alocate pentru cumparaturi in 2013, aceasta a scazut din nou la nivelul tarilor membre UE, la aproape 31%. In Romania 29% din cheltuielile populatiei merg in retail.
Pe acelasi subiect: