Graficul, intitulat “Iluzia alegerii” arata brandurile pe care companii cu nume mari ajung sa le detina sau sa le influenteze.

Spre exemplu, Coca-Cola nu detine Monster, cunoscuta bautura energizanta, dar se ocupa de distributia sa. Yum Brans, care are in portofoliu KFC si Taco Bell, au un parteneriat exclusiv cu Pepsi.

Procter & Gamble, compania de 84 miliarde de dolari, care se bucura de cea mai mare publicitate in SUA, este legata de o multime de branduri care produc orice de la medicamente, pasta de dinti, pana la haine de clasa. Nu este de mirare ca P&G ar deservi astfel 4,8 miliarde de oameni din intreaga lume, prin aceasta retea uriasa.

Nici Nestle, o corporatie de 200 miliarde de dolari si cea mai mare companie alimentara din lume, nu sta mai rau. Cunoscuta in principal pentru produsele sale dulci, Nestle are, de fapt, 8.000 de branduri diferite in intreaga lume si detine o parte sau se afla in parteneriat cu o multime de altele in plus. Din reteaua sa fac parte compania de cosmetice L’Oreal, gigantul din domeniul produselor alimentare pentru bebelusi Gerber, brandul vestimentar Diesel si producatorii de mancare pentru animale Purina si Friskies.

Acesta dominatie mondiala nu se rezuma numai la domeniul produselor pe care le cumparam pentru consum. In ultimii zece ani, stirile si informatiile media pe care le consumam sunt si ele comasate la nivel inalt. 90% din media este acum controlata de doar sase companii, de la 50, cati jucatori importanti erau in 1983, potrivit unor date aparute in 2012.

Cel mai clar tablou al situatiei se regaseste la nivelul bancilor. 37 de institutii bancare s-au contopit in ultimele doua deccenii in numai patru: JPMorgan Chase, Bank of America, Wells Fargo si CitiGroup. Cele mai mari 10 banci din Statele Unite sunt responsabile acum de 54% din totalul rezervelor financiare, desi in 1990 detineau controlul a numai 20% dintre ele. In acelasi interval, numarul institutiilor bancare s-a redus de la peste 12.500 la aproximativ 8.000.

Iata si o mica parte din portofoliul celor mai cunoscute branduri din domeniul mediatic:

GE: Comcast, NBC, Universal Pictures, Focul Features;
news-Corp: Fox, Wall Street Journal, New York Post;
Disney: ABC, ESPN, Pixar, Miramax, Marvel Studios;
Viacom: MTV, Nick JR, BET, CMT, Paramount Pictures;
Time Warner: CNN, HBO, Time, Warner Bros;
CBS: Showtime, Smithsonian Channel, NFL.com, Jeopardy, 60 minutes.

Cele zece companii care detin suprematia, la nivel global, in toate domeniile, si care au acaparat piata, sunt: Coca-Cola, PepsiCo, P&G, Nestle, Kraft, Unilever, Johnson&Johnson, Mars, Kellogg’s si General Mills.