Cum fac economie romanii: renunta la deodorante, pasta de dinti si la bautura!
Cheltuielile pentru bunuri de larg consum au scazut anul trecut cu 5%, in lei, fata de 2009, iar produsele de ingrijire personala, sampoanele si pasta de dinti, precum si bauturile au fost cele mai afectate, potrivit unui studiu GfK.
In prima jumatate a anului, declinul inregistrat a fost de 4%, pentru ca in a doua parte, odata cu inasprirea masurilor de austeritate, scaderea sa fie mai accentuata, de 6%.
"Consumatorii au redus din volumul cosului de cumparaturi. In 2010 ei si-au facut cumparaturile mai rar si, in acelasi timp, au renuntat la produsele de rasfat", a declarat Raluca Raschip, consumer goods director GfK Romania.
Romanii renunta la deodorante si la pasta de dinti
Cel mai mult au fost reduse cheltuielile cu produsele de ingrijire personala, in moneda nationala scaderea fiind de aproape 11%. Printre categoriile cu cele mai drastice reduceri in volum se numara deodorantele (-19%), samponul (-14%), dar si pasta de dinti si sapunul de toaleta (-12% fiecare).
Segmentul bauturilor a urmat de asemenea un trend descendent in 2010, de 6%, cu o contractie mai puternica in a doua jumatate a anului comparativ cu perioada similara a anului precedent (9% fata de 3% in primele sase luni).
Printre categoriile care au inregistrat scaderi in volum mai accentuate la nivelul intregului an se numara sucurile naturale, carbogazoase si berea.
Segmentul produselor alimentare de baza si cel al produselor de ingrijire a locuintei au fost cel mai putin afectate, valoarea cheltuita fiind cu 3%, respectiv 4% mai mica.
Pe segmentul produselor alimentare, romanii au cumparat cu 17% mai putine tablete de ciocolata.
In 2010, comertul modern a atras 45% din cheltuielile gospodariilor pentru produse de larg consum, in crestere cu doua puncte procentuale fata de 2009.
Atat hipermarketurile, cat si discounterii au inregistrat evolutii pozitive, importanta fiecaruia dintre aceste formate crescand cu cate un punct procentual. Supermarketurile se afla pe un trend descendent (pierzand 8 puncte, in valoare, fata de 2009), fiind cele mai afectate de scaderea frecventei de cumparare.