Cum esti pacalit cu promotii la supermarket. Amenda uriasa de 35 mil. euro pentru patru mari retaileri din Romania si 21 de furnizori ai acestora, pentru fixarea preturilor. Reactia companiilor
Metro Cash Carry
UPDATE Consiliul Concurentei a sanctionat cu amenzi in valoare totala de 154 milioane lei (circa 35 milioane euro) retailerii Metro, Real, Selgros si Mega Image si 21 de furnizori ai acestora, in cadrul investigatiei avand ca obiect intelegeri pentru fixarea preturilor in perioada 2005-2009. Selgros, Mega Image si Tymbark au anuntat ca vor contesta in instanta amenzile Consiliului Concurentei.
In urma investigatiei, a fost sanctionata incalcarea legii concurentei atat pentru stabilirea preturilor de revanzare (de raft), cat si pentru comportamentul companiilor in cadrul promotiilor.
Dintre retaileri, cea mai mare amenda, de 49,68 milioane lei (11,3 milioane euro) a fost primita de compania Metro Cash&Carry Romania, urmata de Selgros Cash&Carry Romania SRL– 29,2 milioane lei (6,6 milioane euro), Mega Image SRL - 24,56 milioane lei (5,6 milioane euro) si Real Hypermarket Romania SRL - 23,86 milioane lei (5,5 milioane euro).
Dintre furnizori, au fost sanctionate cu cele mai mari amenzi Transilvania General Import Export SRL – 4.693.436 lei (1,1 milioane euro), Quadrant-Amroq Beverages SRL –3.193.541 lei (725.805 euro), Danone PDPA SRL– 2.639.243 lei (599.828 euro), Macromex SRL– 2.354.190 lei (535.043 euro) si Whiteland Import Export SRL – 2.324.484 lei (528. 292 euro).
Amenzi semnficative, intre 200.000 euro si 500.000 euro, au primit si Albalact SA– 2.199.507 lei (499.888 euro), Star Foods EM SRL – 1.953.160 lei (443.900 euro), Tymbark Maspex Romania SRL – 1.646.923 lei (374.301 euro), Napolact SA– 1.164.467 lei (264.652 euro) si Delaco Distribution SA– 910.047 lei (206.829 euro).
De asemenea au mai fost sanctionate firmele Covalact SA – 659.267 lei (149.833 euro), Argus SA– 623.106 lei (141.615 euro), Agroalim Distribution – 607.214 lei (138.000 euro), Zarea SA – 347.489 lei (78.975 euro), Granddis SRL – 327.157 lei (74.354 euro), Gerola Prodinvest SRL – 308.923 lei (70.210 euro), Cramele Halewood SA – 278.694 lei (63.340 euro), Parmalat Romania SA – 269.852 lei (61.330 euro), Prodlacta SA – 166.122 lei (37.755 euro), De Silva Intermed SRL – 31.753 lei (7.217 euro) si Impex Bock SRL –5.751 lei (1.307 euro).
"Consiliul Concurentei a constatat ca preturile de vanzare la raft nu se stabileau conform regulilor de piata prin raportul dintre cerere si oferta, ci furnizorul si retailer-ul stabileau un pret fix sau minim. Aceasta practica conduce la preturi mai mari pentru consumatorul final, retailerul neputand sa scada pretul sub limita stabilita cu furnizorul", se arata intr-un comunicat al autoritatii de concurenta.
In ceea ce priveste comportamentul companiilor in cadrul promotiilor, contractele sau documentele contractuale dintre unii retaileri si furnizori contineau o clauza care prevedea ca, in aceeasi perioada, furnizorii nu puteau realiza promotii simultane in diferite lanturi de retail, acestea putand doar sa alterneze. In acest fel, consumatorul final nu putea avea acces, in acelasi timp, la promotii si implicit la cel mai mic pret, in magazine concurente. Decizia de a realiza sau nu promotii in lanturi de magazine concurente trebuie sa apartina furnizorului.
La sfarsitul anului trecut, Consiliul Concurentei a declansat o noua investigatie, care vizeaza posibila incalcare a regulilor de concurenta nationale si comunitare de alte lanturi de retail din Romania si anume Auchan Romania SA, Carrefour Romania SA, Romania Hypermarche SA (Cora), Kaufland Romania SCS si furnizori ai acestora.
Selgros, Mega Image si Tymbark vor contesta in instanta amenzile Consiliului Concurentei
Selgros Cash&Carry respinge acuzatiile Consiliului Concurentei, care a amendat compania cu 6,6 milioane euro intr-o investigatie in urma careia a mai sanctionat 24 de companii, si arata ca asteapta motivarea deciziei pentru incepe actiunea in instanta, la fel si producatorul de racoritoare Tymbark.
"Selgros Cash & Carry SRL a luat act cu surprindere de decizia Consiliului Concurentei de sanctionare a companiei noastre impreuna cu alte companii de pe piata de retail din Romania. Respingem categoric acuzatiile Consiliului Concurentei care a luat aceasta decizie fara o minima analiza economica, desi regulile de concurenta nu pot fi aplicate in absenta identificarii si evaluarii realitatilor economice. Mentionam ca Selgros Cash & Carry SRL a pus la dispozitia Consiliului Concurentei si o expertiza din care rezulta neindoielnic ca in situatiile investigate clientii Selgros au beneficiat de preturi mai mici decat preturile de piata", a declarat directorul de marketing al companiei, Daniela Sima, citat de Mediafax.
Ea a adaugat ca Selgros asteapta motivarea deciziei Consiliului Concurentei pentru a putea lua masurile juridice ce se impun impotriva acesteia.
Selgros Cash&Carry Romania, parte din grupul elvetian TransGourmet Holding SE, are o retea de 19 magazine si afaceri de 700 milioane euro.
Totodata, producatorul de bauturi racoritoare, produse instant si paste fainoase Tymbark Maspex Romania spune ca decizia Consiliului Concurentei de sanctionare este, in egala masura, nelegala si neintemeiata, iar concluziile raportului de investigatie sunt total nejustificate si nedovedite.
"Consideram ca argumentele prezentate de companie, atat pe parcursul verificarilor, cat si prin obiectiunile transmise Consiliului si in cadrul audierilor desfasurate in luna octombrie 2014, au demonstrat ca acuzatiile Consiliului sunt cert nefundamentate si lipsite de suport. Compania noastra este decisa sa conteste in instanta decizia Consiliului Concurentei", a declarat Ioana Visean, public relation manager al companiei, scrie Mediafax.
Intr-un raport publicat in luna noiembrie, grupul belgian Delhaize, care detine cele peste 400 de magazine Mega Image, afirma ca are argumente solide ca sa respinga in fata instantei presupusele incalcari ale practicilor concurentiale de catre Mega Image, in cazul investigatiei Consiliului Concurentei pe piata romaneasca de retail, daca autoritatea decide impunerea de sanctiuni.
"In cazul in care plenul Consiliului impune sanctiuni, va comunica valoarea amenzii, dar si motivarea la 30 de zile dupa. Plata unei eventuale amenzi va trebui efectuata in termen de 30 de zile de la comunicarea deciziei. Grupul are optiunea de a face apel impotriva deciziei Autoritatii pentru Concurenta in instanta. Grupul considera ca are argumente solide care sa-i permita sa respinga presupusele incalcari ale regulilor, cel putin in fata unei instante", se arata intr-un comunicat al grupului.
Aceste actiuni ale Consiliului Concurentei se inscriu in trendul european privind acordarea unei mai mari atentii sectorului de comercializare a produselor alimentare prin intermediul lanturilor de retail, mentioneaza autoritatea. In anul 2013, Autoritatea de concurenta din Austria a amendat grupul Rewe pentru intelegeri cu un grup de furnizori pentru fixarea preturilor de vanzare la raft, a preturilor de promotie si a intervalelor exclusive pentru realizarea promotiilor. O alta investigatie care vizeaza segmentul de retail alimentar se afla in desfasurare la autoritatea germana de concurenta.
Pe acelasi subiect: