"Daca facem o structurare a centrelor comerciale existente in A, B, C si D, in care A reprezinta proiectele dominante si B cele mai putin dominante, iar C si D centrele prea mici, pot sa spun ca A si B pot sa supravietuiasca si sa se adapteze cererii si pietei, in timp ce pentru C si D vom vedea un trend de repozitionare si de schimbare de destinatie, mai ales ca mai sunt si alte proiecte in curs de planificare", a declarat Brigitte Schmitt, managing partner al firmei Oasis Shopping Center Services, divizia de administrare comerciala si tehnica pentru sectorul de retail a dezvoltatorului imobiliar Oasis.

In opinia sa, in categoria C si D se incadreaza circa 30-35% din stocul de centre comerciale de pe piata locala, in timp ce 10-15% din stoc isi va schimba destinatia.

"Pentru aceste centre, proprietarii nu au avut nicio reactie in fata crizei, a competitiei, a cererii sau reactiile lor au venit foarte tarziu. In plus, acestea au suprafete mici, de pana in 10.000 de metri patrati, ceea ce le face foarte greu de administrat. Circa 30-35% din stoc se incadreaza in aceasta categorie, iar probabil 10-15% isi va schimba destinatia deoarece sunt amplasate in zone care nu atrag clienti si retaileri sau conceptul este gresit ales. Sunt si in Bucuresti 1-2 proiecte de acest gen si care s-ar putea sa fie reconvertite in alt gen de spatii", a spus Schmitt, potrivit Mediafax.

Exista deja centre comerciale atat in Bucuresti, cat si in tara care au fost inchise, iar spatiilor li s-au dat o alta utilitate, exemple in acest sens fiind City Mall (transformat in birouri), Armonia Arad (transformat in spatii logistice) sau o parte din Plaza Romania care va fi convertita tot in spatii de birouri.

Potrivit unui studiu publicat in urma cu o saptamana de firma Immpuls Real Estate Solutions, circa o treime din centrele comerciale din Romania, cu o suprafata de peste 500.000 de metri patrati, ar avea nevoie de investitii de aproximativ 200 milioane de euro in renovare si imbunatatirea mixului de chiriasi.