Compania al carei catalog de prezentare are un tiraj dublu fata de cel al Bibliei
Gigantul suedez de mobila IKEA cheltuieste mai mult de doua treimi din bugetul de marketing pe amenajarea spatiilor de locuit si prezentarea acestora in catalogul companiei. Numai anul trecut au aparut 208 milioane de cataloage IKEA, in 62 de variante, distribuite in 43 de tari. Ca o comparatie, tirajul Bibliei este doar jumatate din aceasta cifra.
In 2012, IKEA a anuntat ca celebrul catalog si schimba hainele si trece in era 3D, informa Wall Street Journal.
“Este o metoda inteligenta de a economisi bani”, a declarat Anneli Sjogren, directorul departamentului foto de la IKEA.
“Nu mai trebuie sa aruncam la gunoi bucatarii intregi dupa sedinta foto”, a mai spus ea.
Incaperile pot fi recreate pe calculator cu ajutorul unei singure camere. Tehnica permite si o adaptare mai usoara, nuanta lemnului utilizat intr-o piesa de mobilier putand fi schimbata doar printr-un click.
Desi nu a dorit sa dea detalii despre suma pe care estimeaza ca o va economisi, IKEA este cunoscuta pentru faptul ca reduce costurile cu doua, trei procente in fiecare an, reusind in acelasi timp sa isi mareasca profitul.
In 2011, de exemplu, compania a inregistrat un profit de 28.000 de dolari per angajat, cu 10% mai mult decat in 2009.
Asamblarea catalogului este o sarcina care dureaza 10 luni, de la conceptul initial pana la produsul final. Studioul IKEA, locul unde se construieste decorul pentru prezentarile din brosura, are peste 8.500 de metri patrati (adica aproximativ o treime dintr-un magazin IKEA). Aici lucreaza 285 de fotografi, tamplari, designeri de interior si alti oameni implicati in realizarea sedintelor foto.
Retailerul de mobila le-a asigurat angajatilor cursuri de design computerizat, pentru a-si putea folosi abilitatile si in versiunea 3D.
“In cazul fotografiei reale spatiul este limitat intre patru pereti”, a spus Sjogren. “O bucatarie trebuie sa fie construita intr-o saptamana sau doua si daramata urmatoarea pentru a face loc unui dormitor. Totul este contracronometru. Decorul virtual poate fi insa refolosit", a adaugat aceasta.
Daca o figura umana este greu de reprodus cu fidelitate, in cazul mobilei si al texturilor diferentele dintre virtual si realitate sunt mult mai greu de sesizat. Totusi, pentru a-i adauga o tenta autentica, tamplarii stau cot la cot cu graficienii ca sa le poata indica acestora locurile unde lemnul ar putea arata mai tocit.
IKEA a incercat acest concept pentru prima oara in 2005, cand au recreat un scaun de lemn si au publicat imaginea pentru a vedea daca publicul va observa diferenta.