Ce au invatat romanii in doi ani de criza? Sa stranga cureaua si sa caute doar produsele cu pret redus!
Sunt mult mai atenti la ce cumpara si fac economie la orice pas, chiar si cind sunt acasa. Dupa 2 ani de criza, romanii si-au schimbat comportamentul de consum, insa nu si valorile care ii definesc, spun sociologii. Cei care au o afacere, s-au adaptat si au rezistat pe piata.
Sunt tot mai multi oameni care cauta in magazine produse ieftine si in cantitati cat mai mici. Intr-un an procentul acestora a crescut de la 16 la aproape 20. In plus, in afara de cresterea preturilor, diminuarea salariilor si pierderea locului de munca au contribuit cel mai mult la scaderea nivelului de trai, potrivit sociologilor.
"4 din 5 romani de exemplu declara ca atunci cand au o problema financiara mai degraba apeleaza la rude si prieteni apropiati. asta inseamna ca in societate avem retele informale, de intrajutorare", spune Gabriel Hancean, doctor in sociologie.
Totodata, sociologii spun ca valorile romanilor nu s-au schimbat in cei doi ani si dincolo de cei apropiati, isi pun prea mult speranta in ajutorul statului.
Oamenii de afaceri insa au alta strategie: mizeaza pe export, isi muta firmele in tari cu impozite mai mici sau isi diversifica bussines-urile.
"Eu am avut noroc ca am avut afacerile foarte diversificate. Am participari in diverse firme, in domenii de la plastice la educationale", spune Florin Pogonaru, presedintele Asociatiei Oamenilor de Afaceri.
Afacerile accelereaza insa dupa ce 40.000 de firme au intrat in insolventa in ultimii 2 ani. Efectul a fost cresterea numarului de someri pana la 700.000.
Asta a atras scaderea puterii de cumparare si implicit vanzari mici pentru companiile care raman pe piata. Statul a pierdut astfel taxe si impozite de aproximativ 1 mld euro, iar firmele bolnave atrag dupa ele alte intrari in insolventa, inchizand cercul vicios.