Cand concurenta lipseste, preturile isi fac de cap. Companiile au scumpit imediat produsele
Companiile au majorat simultan preturile pe pietele in care concurenta este redusa si limiteaza astfel sansele de revenire a consumului. Bugetarii renunta la concedii, iar companiile private fac din nou restructurari.
Marile companii petroliere, producatorii de tigarete, dar si operatorii de telefonie mobila, piete pe care se ruleaza anual 13 miliarde de euro, au preluat imediat cresterea TVA de la 19% la 24% in preturile finale, companiile nefiind dispuse sa-si micsoreze marjele, desi pe fiecare dintre aceste piete consumul este in scadere de mai bine de 18 luni, scrie Ziarul Financiar.
Daca pe pietele mai putin concurentiale in care trei, patru companii controleaza peste 90% din vanzari majorarile de pret s-au facut simultan si au depasit in unele situatii avansul exclusiv din TVA, in constructii sau retailul alimentar situatia a fost oarecum diferita pentru ca, potrivit antreprenorilor, "noi ne castigam banii de la persoanele fizice, care trebuie sa cumpere in continuare".
Astfel, exista companii care au decis sa suporte macar o parte din TVA. Apoi, trei lanturi de hipermarketuri mentin preturile la promotii pana la epuizarea stocurilor.