Marile companii petroliere, producatorii de tigarete, dar si operatorii de telefonie mobila, piete pe care se ruleaza anual 13 miliarde de euro, au preluat imediat cresterea TVA de la 19% la 24% in preturile finale, companiile nefiind dispuse sa-si micsoreze marjele, desi pe fiecare dintre aceste piete consumul este in scadere de mai bine de 18 luni, scrie Ziarul Financiar.

Daca pe pietele mai putin concurentiale in care trei, patru companii controleaza peste 90% din vanzari majorarile de pret s-au facut simultan si au depasit in unele situatii avansul exclusiv din TVA, in constructii sau retailul alimentar situatia a fost oarecum diferita pentru ca, potrivit antreprenorilor, "noi ne castigam banii de la persoanele fizice, care trebuie sa cumpere in continuare".

Astfel, exista companii care au decis sa suporte macar o parte din TVA. Apoi, trei lanturi de hipermarketuri mentin preturile la promotii pana la epuizarea stocurilor.

Daca un salam de vara costa pana la 1 iulie 12,5 lei, acum este cu 5% mai mult, adica 13,10 lei. Iar laptele, de la 3,60 lei a crescut la 3,75 lei. Carburantii s-au scumpit cu pana la 22 de bani pe litru, iar gazul cu 4 bani pe metrul cub.


Sursa: Ziarul Financiar