Romanii au dat buzna in magazine ca de Craciun, in ultima zi cu TVA de 19%. VIDEO
Miercuri a fost aglomeratie in marile magazine. Oamenii au incercat sa isi faca stocuri la unele produsele de baza cum ar fi uleiul, zaharul, faina, sucurile si apa pe care le-au cumparat la preturi cu TVA de 19%. Vanzarile au explodat exact ca in ajunul Craciunului. Pana si galantarele de carne s-au golit, chiar daca aici preturile nu au fost niciodata simbolice.
Cine a avut in plan sa-si ia electrocasnice a facut un drum obligatoriu pana la magazin. Si masinile au mers bine. Romanii care isi facusera rezervari s-au grabit sa achite autoturismul, ca sa nu planga atunci cand vor vedea o factura cu un TVA de 24%.
Una peste alta, cel mai bine au mers produsele cu termen mare de garantie. De pilda, apa si sucurile. Cativa cumparatori erau chiar proprietari de buticuri.
Potrivit Fiscului, comerciantii trebuie sa isi modifice preturile si sa vanda cu TVA de 24% pana si marfa din stoc, care a fost achizitionata pe un TVA cu 5% mai mic.
"E o nebunie! In unele magazine nici nu mai avem stocuri de ulei", spune Gunter Grieb, directorul executiv al retelei de magazine cu discount Profi. Magazinele au inregistrat in ultimele zile o crestere de vanzari de 20-30% fata de media vanzarilor pe unitate inregistrata anterior anuntului de majorare a TVA.
In reteaua de 25 de hipermarketuri Real, vanzarile la raioanele de alimente de baza, precum zahar, ulei, faina si malai, s-au dublat la finalul saptamanii trecute fata de weekend-ul anterior.
"In ultimele zile au fost cresteri importante de vanzari in lanturile mari de magazine. Clientii se gandesc fie sa-si faca provizii de produse de larg consum, precum alimente sau detergenti sau tigari, fie sa-si cumpere electrocasnice cu banii deja stransi pentru astfel de achizitii. Si retailerii de mobila spun ca oamenii misuna prin magazine in aceste zile", a afirmat Delia Nica, vicepresedinte Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania.
Din cauza majorarii TVA vom cumpara produse mai proaste calitativ, dar la aceleasi preturi. Incepe sa fie clar pentru toata lumea ca puterea de cumparare va scadea, iar majorarea TVA o sa puna presiune pe preturi. In acest context unii patroni extind promotiile, altii pun pe rafturi mai multe produse ieftine dar nu din marci consacrate.
Dar fie recesiunea cat de grea, tot noua trebuie sa fie masina mea, gandesc unii dintre romani si iau apoi drumul showroomului. Pe asa vremuri nu le ajung banii pentru branduri consacrate, asa ca se intereseaza de modele ieftine si, mai nou, de masinile din China copiate dupa marci cunoscute.
Chiar daca TVA ajunge la 24%, hotelierii si administratorii teraselor si restaurantelor anunta ca nu-si permit sa piarda si putinii clienti. Unii taie deja cifre de pe etichete.