Bucurestiul a intrecut Berlinul, Copenhaga si Varsovia la numarul de centre comerciale pe cap de locuitor. Ce inseamna mersul la mall pentru romani
Bucurestiul a intrecut Berlinul, Copenhaga si Varsovia la numarul de mall-uri pe cap de locuitor. Suprafata de cumparaturi pe care o avem la dispozitie in cele peste 30 de galerii comerciale ale capitalei a depasit doua milioane de metri patrati.
Sunt atat de multe hipermarketuri, incat potrivit specialistilor, au ajuns sa influenteze modul in care socializeaza oamenii, obiceiurile lor de consum, dar si tipul de raportare la cultura globala.
Bucurestiul are cate un mall la fiecare 200.000 de locuitori. Asa ca unii merg mai des la magazin decat in parc, de exemplu.
Ca sa-i tina pe oameni ocupati toata ziua la un mall a aparut inclusiv un parc de aventura.
Sorin Scintei, manager centru comercial: "Am creat acest parc de aventura pe o inaltime de 26 de metri si pe o lungime de 110 metri, de fapt cel mai mare parc de aventura dintr-un mall din Europa"
Intr-o alta galerie gasim un parc, piscina si terenuri de sport.
Catalin Cucian, director centru comercial: "O destinatie de relaxare, nu neaparat de shopping. O destinatie pentru cei care vor sa petreaca timpul liber, sa socializeze, sa aiba o intalnire cu prietenii."
Schimbam locul si gasim o sala de cinema transformata intr-una de teatru.
Cum de avem totusi atatea mall-uri? Bucuresteanul are un venit apropiat de media europeana insa prea putine alternative de petrecut timpul liber.
Tanara: "E un spatiu in care vin sa si lucrez, sunt mult mai multe spatii verzi, e mult mai bine aranjat si compact fata de celelalte."
Din 1998 de cand a aparut primul mall, in Vitan, centrele comerciale s-au raspandit in toate cartierele, multe cat mai aproape de centru. Sunt 11 mall-uri de peste 50 de mii de metri patrati si alte 20 de galerii si hypermarketuri. Impreuna acopera peste 2 milioane de metri patrati.
Liviu Chelcea, antropolog, profesor Facultatea de Sociologie: "A merge la mall inseamna a fi civilizat si a fi modern pentru multi bucuresteni. Este un fel de socializare in a fi consumator global - daca te duci la orice mall din Bucuresti poti sa spui ca ai fost intr-un loc asemanator cu locuri din Europa, din Viena, din Berlin sau Londra."
Un alt efect al mall-ului este si cel asupra zonelor traditionale de cumparaturi. Iata ce se intampla pe Calea Victoriei, este aproape pustiu, magazinele de aici multe dintre ele s-au desfiintat, se muta in alte locuri sau merg in mall-uri, dupa clientii lor. Cea mai cunoscuta artera a Bucurestiului este acum cvasi-pustie.
Potrivit EMEA Research, suntem pe locul 4 in Europa dupa Grecia, Turcia si Germania la mancat si baut in mall. Cheltuim in medie 35,2 euro de persoana, la fiecare vizita, mai mult decat suedezii, cehii, polonezii, ungurii si letonii.
Pe acelasi subiect: