BNR: Producatorii locali, sufocati de importurile ieftine. Inrautatirea balantei comerciale, detrerminata de cererea mare de masini second-hand si de alimente importate
Legume, supermarket
Capacitatea producatorilor locali de a acoperi cererea de consum a fost erodata, in primul trimestru, de presiunea costurilor cu forta de munca si de concurenta importurilor la preturi foarte scazute, se arata intr-o publicatie a Bancii Nationale a Romaniei (BNR).
“Cresterea inregistrata de cererea interna in trimestrul I (7,8 la suta, variatie anuala) - record pentru perioada postcriza - s-a datorat in principal consumului populatiei, pe fondul majorarilor salariale operate pe parcursul anului anterior si al traiectoriei descendente a preturilor de consum, atribuita in special celor doua episoade de reducere a cotei TVA (iunie 2015 si ianuarie 2016). In plus, apetitul de consum al populatiei a fost stimulat de o serie de masuri adoptate de marii operatori comerciali in vederea consolidarii cotei de piata - extinderea in continuare a retelelor de distributie ale marilor lanturi de comert modern, dar si intensificarea politicilor promotionale, in special pe segmentul bunurilor alimentare”, informeaza documentul citat de Agerpres.
Potrivit acestuia, principalul segment pe care s-a produs inrautatirea balantei comerciale in trimestrul I este cel al bunurilor de consum (inclusiv autoturisme), “in conditiile in care usoara redresare a volumului livrarilor externe - sustinuta de exporturile de confectii si de mobila - a fost complet anihilata de expansiunea importurilor”.
“In acest din urma caz, un factor semnificativ il constituie cererea ridicata de masini second-hand destinate populatiei. In plus, deficitul comertului alimentar s-a deteriorat, capacitatea producatorilor locali de a acoperi cererea de consum fiind erodata, pe de o parte, de presiunea costurilor cu forta de munca iar, pe de alta parte, de concurenta importurilor la preturi foarte scazute. O inrautatire a soldului comercial a inregistrat si grupa bunurilor intermediare, o contributie semnificativa revenind comertului cu produse chimice, in conditiile in care industria ingrasamintelor este in continuare afectata de inchiderea unei companii importante in prima jumatate a anului 2015. In schimb, exporturile de masini, echipamente si mijloace de transport si-au accentuat dinamica anuala, majoritatea produselor consemnand imbunatatiri ale cotelor detinute pe o piata europeana in extindere”, precizeaza BNR.
Productia nationala de masini a scazut cu 7%, in timp ce importurile de autoturisme second-hand au crescut cu peste 25%
Vanzarile de autovehicule au inregistrat in Romania, in primele cinci luni ale anului, un salt de 6,9%, pana la un volum de 46.222 de unitati, in timp ce productia nationala a scazut cu 6,9% fata de aceeasi perioada din 2015, arata datele publicate de Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile.
Conform datelor APIA, autoturismele, care reprezinta 77,6% din vanzarile consemnate in primele cinci luni din 2016 (35.889 unitati), inregistreaza o crestere de 0,9%, iar vehiculele comerciale (marfa si persoane) 34,3%. In acest context, APIA subliniaza faptul ca importurile de autoturisme rulate au urcat cu 25,1%, ceea ce a facut ca raportul dintre cele rulate si cele noi sa fie unul in crestere, respectiv de aproximativ patru autoturisme rulate la unul nou.
Pe un alt palier al analizei, cel legat de impactul autovehiculelor rulate, APIA atrage atentia asupra faptului ca, in primele cinci luni din 2016, importurile de autoturisme rulate au crescut si ele comparativ cu 2015, cu un consistent 25,1%, ceea ce face ca raportul dintre cele rulate si cele noi sa fie unul in crestere, respectiv de aproximativ patru autoturisme rulate la unul nou.
"Cu un volum total de 10.169 unitati vandute in luna mai, inregistram, dupa primele cinci luni din 2016, un volum total de 46.222 unitati, respectiv cu 6,9% mai mult decat in primele cinci luni din 2015 si cu 1,2% mai putin decat luna precedenta a acestui an. Autoturismele, care reprezinta 77,6% din vanzarile consemnate in prime cinci luni din 2016 (35.889 unitati), inregistreaza o crestere de 0,9%, iar vehiculele comerciale (marfa si persoane), una de 34,3%", informeaza APIA.
Pe acelasi subiect:
VOYO

RON
RON
RON
RON
(P) iBani. Piața imobiliară după majorarea TVA. Sfaturi pentru cei interesați să cumpere o locuință nouă
”Incont”, site-ul Știrile Pro TV de informații economice și educație financiară, a devenit ”iBani”
România, departe de zona euro. Analist: Probabil ne ducem spre 2030 cu adoptarea monedei unice
Popa, CFA România: Într-o lume fără pensii private ar trebui să ne aşteptăm la o pensie de 32% din ultimul salariu
Siemens Energy anunţă concedieri masive pentru a-şi majora profitul. Compania are mii de angajați în România
Cu trenul de la Paris la Viena sau de la Zurich la Barcelona. Pandemia reînvie cursele feroviare de noapte în Europa
(P) De ce aleg românii să joace la pariuri
(P) Tot ce trebuie să știi despre vigneta Ungaria și prețul acesteia
Digitalizarea departamentului HR - un subiect în trend chiar și pentru companiile de IT
Huawei dezminte zvonurile privind vânzarea brandurilor premium de smartphone P şi Mate
Cum vom lucra în 2021: 60% dintre companii vor să reînceapă munca de la birou din luna martie. Mai mult de jumătate au tăiat programele de training şi pe cele de wellbeing
Două treimi din forţa de muncă existentă la nivel global lucrează de acasă, însă unul din trei angajaţi folosește propriul calculator pentru a-şi desfăşura activitatea 
Invață să ții sub control cheltuielile de sărbători. Cum funcționează cardul de cumpărături
Moneda euro la 20 de ani. Cea mai importantă realizare macro-economică a secolului trecut a supraviețuit marii crize mondiale, dar rămâne un colos handicapat de propriile slăbiciuni
UE pregătește măsuri de urgență, în cazul unui ”no deal” cu Londra, din ianuarie. Domeniile vizate: pescuitul şi transportul rutier şi aerian
Explozie la gazoductul din Ucraina care asigura gazele pentru Europa. Ce se întâmplă cu livrările de gaze rusești spre continent



RSS