Potrivit Eurobarometrului dat publicitatii, marti, de Reprezentanta Comsiei Europene la Bucuresti, 37% dintre consumatorii romani considera ca bancile sau alti furnizori de servicii de creditare si comerciantii de produse electronice si electrocasnice nu respecta drepturile consumatorilor si legislatia in vigoare.

De asemenea, unul din trei romani sustine ca agentiile de turism sau tour-operatorii, furnizorii de servicii de internet si companiile de teleshopping nu respecta drepturile consumatorilor, in timp ce mai mult de un sfert dintre consumatori impartasesc aceasta opinie despre de telefonie fixa si mobila.

In ceea ce priveste organizatiile in care au cea mai mare incredere ca le ofera informatii corecte si sfaturi despre drepturile pe care le au, 38% din consumatorii romani crediteaza ONG-urile din domeniu cu cea mai mare incredere, aproape 20% apeleaza la avocati, iar 13% la rude si prieteni. Guvernul si autoritatile locale sunt pe locul al 4-lea, cu 10% la capitolul incredere, cand vine vorba de informatii si sfaturi.

Mai mult, trei sferturi dintre consumatori cred ca sistemul judiciar din Romania nu este eficient in sanctionarea comerciantilor cu un comportament incorect fata de consumatori.

In consecinta, Uniunea Europeana a lansat campania pentru informarea consumatorilor “E dreptul tau! Actioneaza!”, pe parcursul careia, timp de un an de zile, romanii vor fi informati cu privire la drepturile pe care le au in Romania si in UE, in calitate de consumatori.

Legislatia comunitara stabileste drepturi pentru consumatori, dar crearea cadrului legal este doar primul pas spre imputernicirea consumatorilor. Pentru ca aceste drepturi sa functioneze in practica, consumatorii din Romania trebuie sa le cunoasca, sa le sustina si sa stie unde sa se adreseze atunci cand au nevoie de mai multe informatii si sfaturi”, a declarat comisarul european pentru Sanatate si Consumatori, John Dalli.

El a mai precizat ca, potrivit Eurobarometrului, consumatorii romani cu varste intre 24 si 39 de ani, doresc in proportie de 79% sa afle mai multe informatii despre drepturile lor in situatia in care nu le place un produs comandat online, 78% dintre ei, atunci cand platile pentru creditul contractat pentru a-si achizitiona un autoturism sau un computer includ taxe sau costuri suplimentare neprevazute, iar 75% dintre cei chestionati, in cazul in care pachetul de calatorie se deosebeste de ce a fost promis in brosura.

Campania promoveaza si un consortiu format din doua organizatii - Asociatia Nationala pentru Protectia Consumatorilor si Promovarea Programelor si Strategiilor, si Asociatia pentru Protectia Consumatorilor din Romania, ca sursa pentru consumatori de unde acestia pot obtine mai multe informatii si sfaturi.

Campania, in care Comisia Europeana investeste 800.000 de euro, se va axa pe trei teme majore, si, anume, garantia produselor, comertul online si pachetele de vacanta. Activitatile desfasurate includ publicitate TV, print si online, un website official, www.consumatoreuropean.ro, un program de dezbateri cu comunitatea de afaceri si evenimente publice in aeroporturi, centre de cumparaturi, supermarketuri si maternitati, activitati care se vor desfasura pe o perioada de 12 luni.

Contractul pentru implementarea campaniei a fost acordat in urma unei licitatii publice unui consortiu de companii conduse de Saatchi & Saatchi Romania. Ambasadorul campaniei va fi actrita Daniela Nane.

Astfel de campanii de informare a consumatorilor s-au desfasurat pana acum si in alte tari care au aderat la Uniunea Europeana dupa 2004, cea mai scumpa dinrte acestea fiind cea din Polonia, care a costat 2 milioane de euro.

Campania poate fi urmarita si pe Facebook si Twitter, iar pe site-ul www.consumatoreuropean.ro se gasesc toate brosurile cu drepturile pe care le au toti consumatorii din Uniunea Europeana.