14 retaileri de electrocasnice, amendati pentru aranjarea preturilor. Arctic primeste cea mai mare sanctiune
Electronice. Sursa foto: Mediafax
Consiliul Concurentei a sanctionat cu amenzi in valoare de 56,5 milioane lei (12,7 mil. euro) 14 retaileri de electronice si electrice, pentru incheierea de practici anticoncurentiale in cadrul campaniilor de tip buy-back. Cea mai mare sanctiune, de 24 mil. lei, a primit-o compania Arctic.
Cele 14 companii sunt membre ale asociatiilor Rorec si Ecotic, iar sanctiunile au fost aplicate in cadrul investigatiei pe pietele comercializarii de echipamente electrice si electronice (EEE) si a gestionarii deseurilor acestora (DEEE).
Astfel, opt companii membre Rorec au fost amendate cu aproape 48 milioane lei (10,8 milioane euro) pentru fixarea in comun a discounturilor si controlul vanzarilor produselor lor in campaniile de buy-back prin alocarea bugetului aferent proportional cu cotele de piata preexistente ale companiilor membre ale asociatiei. In acest fel, nu s-a urmarit maximizarea numarului de deseuri colectate, ci s-au mentinut cotele de piata ale companiilor prin subventionarea discounturilor.
Cele opt companii membre ROREC sanctionate de Consiliul Concurentei sunt Arctic, cu 24 milioane de lei, BSH electrocasnice, cu 1,4 milioane de lei, Candy Hoover Romania cu 440.426 lei, Electrolux Romania - 9,8 milioane de lei, Gorenje Romania -1,043 milioane lei, Indesit Company Magyarorszag - 2,66 milioane lei, Philips Romania -5 milioane lei si Whirlpool Romania -3,4 milioane lei.
In cadrul aceleiasi investigatii, sase companii membre ale asociatiei Ecotic au fost sanctionate cu 8,6 milioane lei (1,9 milioane euro) pentru stabilirea unei intelegeri anticoncurentiale prin crearea unui mecanism similar cu cel al asociatiei Rorec in cadrul campaniilor de tip buy-back initiate in februarie 2009.
Companiile membre Ecotic sanctionate de Consiliul Concurentei sunt Agis Computer (3,2 milioane lei), CG&GC Intelligent Technology (13.500 lei), Gemini (1,43 milioane de lei), Maguay Impex (756.710 lei), Panasonic Marketing Europe Wiesbaden Germania (209.597 lei), Scop Computers (3 milioane lei).
"Consiliul Concurentei a constatat ca, in cadrul intalnirilor Rorec, opt companii fondatoare ale asociatiei au stabilit si au practicat aceleasi discounturi de 15% in cazul electrocasnicelor mari si de 20% in cazul electrocasnicelor mici, la comercializarea produselor lor, in cadrul campaniilor de tip buy-back derulate in perioada 2008-2009. De asemenea, ele au stabilit ca din incasarile din timbrul verde sa fie alocate procente proportionale cu cotele de piata ale fiecarei companii pentru finantarea discounturilor din actiunile de buy-back", se arata intr-un comunicat al Consiliului Concurentei, citat de Mediafax.
Conform legislatiei in vigoare, timbrul verde se aplica la comercializarea unui EEE nou si are un nivel fix pe categorie de produse. Nivelul timbrului verde este independent de marca, greutate, volum sau pret de vanzare si depinde de capacitatea de reciclare a echipamentului respectiv.
"In cadrul actiunilor de buy-back, un discount procentual nu poate fi justificat economic deoarece conduce la un cost de colectare diferit pentru acelasi tip de deseu. In urma consultarilor cu Ministerul Mediului si cu Agentia Nationala pentru Protectia Mediului am stabilit ca asociatia ar fi trebuit sa deconteze o suma fixa pe tip de deseu, fara a prestabili bugetul ce revine fiecarei companii. In felul acesta companiile s-ar fi putut concurat prin discounturi suplimentare, iar consumatorul ar fi fost cel care decidea nivelul vanzarilor in actiunile de buy-back", a declarat Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei.
Potrivit directivelor europene in domeniul mediului, toti producatorii si importatorii care introduc pe piata echipamente electrice si electronice sunt obligati sa organizeze colectarea, valorificarea si reciclarea deseurilor acestora fie individual, utilizand propriile resurse, fie prin transferarea acestor responsabilitati, pe baza de contract, catre operatorul economic legal constituit. Operatorul este organizatie colectiva, autorizata in acest scop de Comisia de evaluare si Autorizare a Organizatiilor Colective, din care fac parte reprezentanti ai Ministerului Mediului si Padurilor, Ministerului Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri si Agentiei Nationale pentru Protectia Mediului.
Asociatia Rorec este o organizatie colectiva, non-profit reunind principalii producatori si importatori de electrocasnice din Romania, care detin peste 70% din totalul pietei. In conformitate cu legislatia din domeniu, asociatia Rorec s-a constituit pentru a prelua de la producatori responsabilitatea privind colectarea, reutilizarea, reciclarea si valorificarea DEEE.
Asociatia Ecotic este o organizatie colectiva, non-profit, constituita in vederea preluarii responsabilitatii producatorilor privind colectarea, reutilizarea, reciclarea si valorificarea DEEE, grupand principalii producatori si importatori de produse electronice si IT din Romania.
Pe acelasi subiect: