Cartelele pre-pay, detinute si cumparate doar pe baza unui act de identitate. Noile reguli, aprobate de Guvern prin proiect de lege
Persoanele care detin o cartela pre-pay vor fi obligate sa se inregistreze la operatorul de telefonie cu un act de identitate sub sanctiunea sistarii serviciului, iar cele care doresc sa cumpere o astfel de cartela vor trebui, la randul lor, sa prezinte un act de identitate pentru a primi cartela.
Regula va fi aplicata si in cazul firmelor, care vor trebui sa prezinte documentele de constituire a societatii.
Noile reguli au fost aprobate de Guvern prin proiect de lege si vor fi aplicate dupa ce Parlamentul adopta actul normativ, detinatorii actuali de cartele avand la dispozitie un interval de sase luni de la data intrarii in vigoare pentru a se inregistra.
Proiectul de lege modifica OU 111/2011 privind comunicatiile electronice.
"In ultima sedinta a CSAT, s-a luat decizia de a promova urgent un act normativ pentru prevenirea si contracararea riscurilor la adresa securitatii nationale. Este vorba de obligatia detinatorilor de cartele pre-pay de a le inregistra, de a depune uin act de identitate si, de asemenea, obligatii pentru furnizorii de telefonie mobila", a anuntat ministrul Justitiei, Robert Cazanciuc, la finalul sedintei de guvern.
El a precizat ca, intr-un interval de sase luni de la momentul intrarii in vigoare a legii, toti detinatorii de cartele pre-pay vor fi obligati sa depuna un document de identitate pentru a se inregistra. Daca nu vor face acest lucru, operatorul de telefonie mobila va sista furnizarea serviciului pana cand detinatorul cartelei va inregistra cartelele pe baza unui act de identitate.
Furnizorii de servicii vor avea obligatia de a-i informa si a-i notifica pe toti utilizatorii de cartele pre-pay despre aceasta obligatie.
In acelasi timp, din momentul intrarii in vigoare a legii, toate persoanele care vor dori sa achizitioneze cartele pre-pay vor avea obligatia de a depune un document de identitate, acest lucru fiind valabil si pentru persoanele juridice, care trebuie sa prezinte documentele de constituire a societatii.
Datele necesare pentru identificarea unui abonat sau utilizator vor fi numarul de telefon ori identificatorul serviciului de comunicatii cu plata in avans sau cu plata ulterioara, impreuna cu numele, prenumele si codul numeric personal, seria si numarul documentului de identitate, respectiv tara emitenta - in cazul cetatenilor straini - denumirea si codul de identificare fiscala in cazul persoanelor juridice, precum si numele, prenumele si codul numeric personal al reprezentantului legal al persoanei juridice, dupa caz.
Prin "identificatorul serviciului" se va intelege codul unic de identificare alocat unui serviciu de acces la internet ori la un serviciu de comunicatii, inclusiv prin internet.
Abonatii vor avea obligatia sa notifice furnizorii de retele publice de comunicatii electronice si furnizorii de servicii de comunicatii electronice destinate publicului de indata, dar cel mult in 24 de ore din momentul in care au luat cunostinta, despre pierderea sau furtul echipamentului prin care sunt furnizate serviciile de comunicatii electronice, in vederea restrictionarii utilizarii acestora. In cazul notificarii de catre abonati cu privire la pierderea sau furtul echipamentului prin care sunt furnizate serviciile de comunicatii electronice, furnizorii de retele publice de comunicatii electronice si furnizorii de servicii de comunicatii electronice destinate publicului vor restrictiona de indata accesul la servicii.
In cazul punctelor de conectare la Internet puse gratuit la dispozitia publicului de catre persoane juridice, va fi obligatorie securizarea accesului pe baza de parola, precum si asigurarea procedurilor si echipamentelor necesare stocarii pe o perioada de 6 luni a datelor furnizorului de servicii, pentru a identifica utilizatorii conectati in aceste puncte. Utilizatorii acestor puncte vor avea obligatia de a-si comunica datele de identificare la accesarea acestora servicii.
La sfarsitul perioadei de retinere, toate datele retinute exclusiv in temeiul legii, cu exceptia datelor accesate si retinute conform legii, puse la dispozitia autoritatilor prevazute de lege, trebuie distruse, prin proceduri ireversibile, la data expirarii termenului de 6 luni.
In termen de 6 luni de la intrarea in vigoare a legii, abonatii si utilizatorii serviciilor de comunicatii electronice pre-platite pot opta pentru mentinerea serviciului si incheierea de contracte scrise cu furnizorii de retele publice de comunicatii electronice si furnizorii de servicii de comunicatii electronice destinate publicului a datelor necesare pentru identificarea lor sau pot renunta la serviciile preplatite, cu restituirea proportionala a contravalorii sumelor achitate si neutilizate corespunzatoare perioadei pentru care nu beneficiaza de respectiva prestatie.
In termen de 30 zile de la intrarea in vigoare a legii, furnizorii de retele publice de comunicatii electronice si cei de servicii de comunicatii electronice destinate publicului sunt obligati sa informeze, prin mijloace care sa asigure difuzarea in masa, abonatii si utilizatorii care nu au incheiat contracte scrise cu privire la obligatiile ce le revin.
Serviciile de comunicatii electronice pot fi reactivate, in masura in care este posibil, doar dupa incheierea contractelor scrise.
"Prezenta lege intra in vigoare la 1 ianuarie 2015", se mai arata in documentul aprobat de Guvern.
In vara anului trecut, dupa ce presa a relatat ca deputatul PSD Sebastian Ghita vrea sa depuna o initiativa legislativa prin care cartelele telefonice pre-platite sa poata fi achizitionate numai dupa furnizarea datelor personale, premierul Victor Ponta a aratat ca inregistrarea convorbirilor telefonice efectuate pe baza cartelelor pre-platite a fost decisa de Consiliul Suprem de Aparare a Tarii (CSAT) in luna august 2012, dupa atentatul terorist din Bulgaria. El a precizat ca nu este vorba de o operatiune de interceptare, ci de inregistrare.
In forma de la acea data, proiectul prevede ca, atunci cand o persoana va cumpara o cartela pre-platita, va trebui sa prezinte codul numeric personal si, daca ulterior un judecator va decide interceptarea numarului telefonic asociat acestei cartele, serviciile secrete vor avea posibilitatea de a identifica detinatorul acestei cartele. Argumentul a fost ca zona cartelelor pre-platite este folosita pentru infractiuni economice, existand si riscul de utilizare a acestor cartele in activitati legate de terorism. Asociația pentru Apararea Drepturilor Omului in Romania-Comitetul Helsinki (APADOR-CH) a solicitat atunci Guvernului si Parlamentului sa aiba in vedere obligatiile asumate de Romania prin tratate internationale cu privire la drepturile omului, nu doar necesitatile dictate de siguranta nationala.
Pe acelasi subiect: