Potrivit AFP, o mai buna personalizare a anunturilor, in functie de locul in care se afla consumatorul, ar putea sa genereze pana in 2017 venituri de pana la 44 miliarde de dolari (32 miliarde euro) pe an pentru operatori, potrivit unui studiu realizat de Syniverse, o companie din domeniul tehnologiilor mobile, publicat cu ocazia Congresului mondial pentru telefonie mobila de la Barcelona.

Cabinetul specializat Gartnet prevede si el ca geolocalizarea va duce la cresterea cheltuielilor mondiale cu publicitatea pe mobil de la 18 miliarde de dolari in 2014 la aproape 42 miliarde de dolari in 2017. (o cifra care nu include campaniile de marketing)

In prezent, reclamele geolocalizate exista deja, dar "intr-o maniera foarte limitata", a explicat Mary Clark, director de marketing la Syniverse. Publicitatea pe mobil "nu si-a atins inca potentialul", a adaugat ea, sugerandu-le operatorilor sa impartaseasca anumite date ale abonatilor lor (cu exceptia identitatii lor) cu marcile care vor sa-si faca reclama, scrie Mediafax.

"Operatorii au o relatie de o foarte mare valoare cu clientii lor si detin date (despre ei) care au si ele o valoare foarte mare", a spus ea. "Intrebarea care se pune este aceasta: cum pot ei sa le foloseasca, pastrand in acelasi timp increderea si relatia cu clientii lor?".

Primul principiu: "respectati regulile", explica Tom Loozen, expert in comunicare al companiei de consiliere Accenture, referindu-se la optiunile care permit utilizatorilor sa accepte sau sa refuze posibilitatea de a fi localizati pentru a primi publicitate pe telefonul mobil.

Al doilea principiu: sa le aduca un beneficiu la schimb. "Am facut un sondaj, am cerut (consumatorilor) sa ne spuna daca i-ar deranja ca operatorii sa se foloseasca de geolocalizare pentru ca ei sa primeasca la schimb, de exemplu, bonuri de reducere foarte specifice, foarte tintite", ca bonurile de reducere "pentru McDonald's cand se afla in fata unui McDonald's sau un bon la Zara cand trec prin fata magazinului", a explicat Tom Loozen. "Iar oamenii au reactionat intr-o maniera pozitiva", a adaugat el.

Cabinetul PricewaterhouseCoopers a testat mai multe scenarii pe un panel de consumatori din Brazilia, China, Marea Britanie si Statele Unite ale Americii si a descoperit ca scenariul cu bonul de reducere oferit in momentul in care utilizatorul trece prin fata unei cafenele era cel mai bine acceptat - 80% dintre persoanele chestionate in Brazilia si 58% in Statele Unite ale Americii.

Alte tehnici nu au insa acelasi succes: scenariul in care clientul intra intr-o cafenea si primeste un bon de reducere la o cafenea concurenta, valabil doar in urmatoarele 10 minute, a placut doar unui procent de 20% de respondenti in Marea Britanie si de 46% in China.

Varietatea de scenarii testate, de la telefonul care indica locul din care utilizatorul poate sa cumpere lapte in drumul sau spre locul de munca, intrucat telefonul "a ghicit" faptul ca utilizatorul a ramas fara lapte, si pana la identificarea magazinelor de pantofi in care sunt puse in vanzare modelele preferate ale utilizatorului, ilustreaza diferitele piste si metode avute in vedere de reprezentantii acestui sector.

"Nu este vorba doar de locul in care va aflati, de moment, ci aproape de a prezice starea voastra de dispozitie", pentru a produce reclame complet personalizate, a explicat Daniel Eckert, expert in telefonie mobila la PricewaterhouseCoopers.

Pentru moment, multi clienti sunt reticenti, declarandu-se ingrijorati pentru viata lor privata, potrivit unui nou studiu realizat de operatorul Orange in randul consumatorilor din Franta, Polonia, Spania si Marea Britanie: 78% dintre ei considera ca furnizorii lor de servicii, internet si telefonie detin prea multe informatii despre obiceiurile si preferintele lor.

Pentru publicitari exista insa speranta: in randul utilizatorilor de telefoane mobile, "cei mai tineri vor fi mai dispusi sa isi impartaseasca datele personale, intrucat nu le pasa de acest lucru, sunt deja obisnuiti sa faca asta in universul digital", a subliniat Daniel Eckert.

"E un sistem ce poate fi bine administrat", a spus Stéphanie Bagdhassarian, analist la cabinetul Gartner, iar "tanara generatie accepta mai usor sa fie monitorizata, daca exista o anumita valoare pentru pozitia lor geografica. De exemplu, daca accepta sa isi faca pozitia cunoscuta, aplicatia Starbucks le ofera un cappuccino (gratuit) atunci cand trec prin fata unui magazin Starbucks sau o reducere la sanvisuri: acest lucru deblocheaza temerile".