Serialele originale pe internet, noul El Dorado al grupurilor media
Marile grupuri media au inceput sa produca tot mai multe seriale originale difuzate pe internet, ambitionandu-se sa rivalizeze cu productiile posturilor de televiziune pentru a obtine aceleasi incasari din publicitate ca si acestea, informeaza AFP.
Cel din urma care s-a lansat in aceasta cursa, grupul Yahoo!, cauta scenaristi si regizori de televiziune experimentati pentru a produce patru seriale de comedie, afirma The Wall Street Journal. Bugetele de productie ar fi cuprinse intre 700.000 de dolari si cateva milioane de dolari pentru fiecare episod, iar fiecare sezon va contine 10 episoade.
Cifrele amintesc de mijloacele financiare uriase adoptate anul trecut de platforma de continuturi video online Netflix pentru serialul cu tematica politica "House of Cards". Un buget evaluat la 100 milioane de dolari le-a permis producatorilor de la Netflix sa angajeze in distributie vedete hollywoodiene si sa obtina mai multe premii importante, inclusiv un Glob de Aur pentru actrita Robin Wright si un premiu Primetime Emmy pentru regizorul David Fincher.
Site-urile de continuturi video la cerere, precum Netflix, se folosesc tot mai mult de aceste seriale originale pentru a se diferentia de serviciile concurente.
Aceeasi strategie a adoptat-o si rivalul sau Hulu, dar si de un nou venit in domeniu, Amazon, un urias in domeniul distributiei online. Amazon are si el propriul serial cu tematica politica - "Alpha House". Grupul american si-a dublat saptamana trecuta numarul de proiecte in dezvoltare, aproband sase noi programe, inclusiv un serial dramatic conceput de creatorul serialului "X-Files" Chris Carter ("The After") si o comedie cu accente dramatice despre "sex, droguri si muzica clasica", cu actorii Gael Garcia Bernal si Malcolm McDowell ("Mozart in the jungle").
Un alt concurent nou intrat in "batalia" programelor originale online este Microsoft. Grupul incearca sa sporeasca atractivitatea celui mai recent model al consolei sale de jocuri Xbox One prin intermediul unor functionalitati multimedia. Microsoft a promis, la lansarea acesteia de anul trecut, un serial original ce va fi produs de Steven Spielberg si va avea la baza jocul video "Halo".
Acelasi grup a anuntat in aceasta saptamana un alt serial stiintifico-fantastic, "Humas", coprodus alaturi de un post TV traditional, Channel 4, care il va difuza in 2015 in Marea Britanie. Serialul va fi difuzat in America de Nord de platforma Xbox. Divizia sa Xbox, "coplesita de interesul comunitatii creatorilor", si-a dat acordul pentru un total de sase programe, iar alte trei sunt in etapa de dezvoltare.
Pentru a contracara aceste initiative si avantajat de propriile studiouri cinematografice, grupul japonez Sony a confirmat la randul sau ca va produce un serial original pentru propria sa consola de joc, PlayStation.
In spatele acestui entuziasm manifestat de grupurile media fata de programele originale online, miza are o componenta financiara evidenta si a fost pe deplin evidentiata de grupul internet AOL, care a anuntat ca va produce patru seriale, inclusiv un documentar despre New York City Ballet, produs de Sarah Jessica Parker, o actrita devenita celebra gratie rolului interpretat in serialul "Totul despre sex".
Dupa parerea analistilor, publicitatea este si ea un obiectiv important pentru Yahoo!, care nu a renuntat la proiectul sau de a-si achizitiona un site de continuturi video online, dupa ce a esuat in tentativa de achizitionare a platformei franceze DailyMotion, incercand sa devina un concurent pentru YouTube, filiala grupului Google.
Google a obtinut, in 2013, in Statele Unite cea mai mare cota (20,4%) din aceasta piata, considerata extrem de promitatoare, a publicitatii de pe site-urile video online, potrivit companiei de analize de marketing emarketer.
"Continuturi de calitate ar trebui sa poata sa capteze bugete (de publicitate) prevazute pentru televiziune", au declarat la randul lor reprezentantii cabinetului de analize de piata Pivotal. Tot ei afirma ca, pentru a genera o crestere pe termen lung, aceste continuturi originale vor trebui "dezvoltate cu succes" si "de mai multe ori".
In acelasi timp, specialistii se asteapta ca grupurile de televiziune traditionale sa reactioneze. Disney a inceput deja sa se pozitioneze pe aceasta piata, achizitionand recent Maker Studios, un furnizor important de continuturi pentru posturile de pe YouTube.