Investigatie BBC: Companiile cheltuiesc, se pare, inutil bani pentru publicitate pe Facebook
Companiile cheltuiesc inutil sume mari de bani, pentru publicitate pe Facebook, obtinand "like"-uri de la utilizatori fara un interes real fata de produsele lor sau de la falsi membri ai retelei de socializare, creati de spammeri si generatori de malware, sugereaza o investigatie BBC.
De asemenea, se pare ca multi dintre cei care dau "like" mint in privinta datelor personale.
O parte a profilelor de utilizatori par a fi falsuri create de programe pentru a raspandi spam, declara un expert in securitate IT. Facebook a afirmat ca "nu a gasit dovezi ale unor probleme semnificative".
"Like"-urile sunt apreciate de departamentele de marketing ale multor branduri importante, noteaza BBC. Odata ce un membru acceseaza un link, compania careia acesta ii apartine poate posta informatii in news feed-ul utilizatorului, ii poate trimite mesaje si ii poate alerta prietenii.
Facebook obtine venituri prin taxarea companiilor pentru reclamele destinate sa atraga noi "like"-uri. Unele companii chiar au obtinut milioane de "like"-uri.
Postul britanic a fost contactat de un consultant in marketing care si-a avertizat clientii sa fie sceptici in privinta valorii rezultatelor publicitatii pe Facebook. BBC a derulat un experiment care a confirmat temerile consultantului.
In cea mai mare parte, veniturile Facebook sunt asigurate de publicitate, iar evolutia acestora va fi analizata atent la publicarea rezultatelor financiare ale companiei pe 26 iulie, primul astfel de raport de la listare.
Facebook a avertizat anul acesta ca circa 5-6% din cei 901 milioane de utilizatori, circa 54 de milioane, ar putea fi falsi. Problema este majora, considera Graham Cluley de la firma de securitate Sophos.
"Spammerii si generatorii de malware pot produce in masa profile Facebook false, pentru a le folosi la raspandirea de spam si link-uri periculoase, si pot pacali oamenii sa le devina pieteni (pe Facebook, n.r.). Stim ca unele astfel de conturi sunt controlate de programe, cu o singura persoana din spatele a mii de profile dand comenzi precum: «like» pentru cat de multe pagini pentru a crea o comunitate extinsa. Sunt sigur ca Facebook vrea sa le inchida, dar poate fi dificil sa se faca diferenta intre conturile false si cele reale", a spus el.
"Fac bani de fiecare data cand un mesaj publicitar al unei companii duce la un fals utilizator Facebook", a adaugat acesta.
Consultantul in marketing pentru retele sociale Michael Tinmouth a derulat campanii publicitare pentru mai multe companii mici, intre care un producator de bunuri de lux si un trainer pentru directori. In prima faza clientii au fost multumiti de rezultate, insa au devenit ingrijorati dupa ce au observat cine a accesat reclamele. Chiar daca au avut ca tinta utilizatori Facebook din toata lumea, toate "like"-urile pareau sa vina din tari precum Filipine si Egipt.
"Aveau varste de 13-17 ani, numele erau foarte suspecte, iar cand am analizat mai atent, am vazut ca aceste profile aveau like pentru 3.000, 4.000 sau chiar 5.000 de pagini", a spus el. Unul dintre acestea se numea Agung Pratama Sevenfoldism, avea inregistrata data nasterii in 1997 si afirma ca in 2010 a ocupat functia de manager la Chevron.
Un experiment al BBC pare sa confirme ca aceasta nu este o exceptie. BBC a inventat firma "VirtualBagel", iar numarul de "like"-uri atrase din Egipt si Filipine a fost puternic disproportionat fata de SUA si Marea Britanie. Un fan din Cairo avea numele Ahmed Ronaldo si afirma ca lucreaza la Real Madrid. Consultantul a incercat sa obtina restituirea unor fonduri de catre Facebook, dupa ce un client a refuzat sa plateasca pentru publicitate, pe motivul ca nu ar fi ajuns la "oameni reali". Facebook a sustinut ca majoritatea sunt reali si a refuzat o intalnire pentru a discuta problema.
Potrivit Facebook, consultantul nu a avut un public tinta bine definit in campaniile publicitare.
BBC a discutat cu un director de marketing de la una din cele mai mari companii din Marea Britanie, iar acesta a declarat ca este tot mai sceptic in privinta valorii publicitatii pe retelele de socializare.
"Orice fel de investitie in reclama pe Facebook ne-a adus foarte putine beneficii la vanzari. Fanii pe care ii obtii prin reclama pe Facebook ar putea fi falsi, iar daca sunt reali sunt si persoane care vor relationa cu brandul companiei? Raspunsul, din ce in ce mai mult, pare a fi nu", a spus managerul.