Ea spune, intr-un interviu acordat Mediafax, ca orice firma care vrea sa foloseasca elementele vizuale ale brandului poate sa faca acest lucru, dar in anumite conditii.

 

Pana in prezent, foarte multe firme s-au aratat interesate sa foloseasca acest brand si in foarte scurt timp logo-ul va putea fi vazut pe etichetele multor produse, spune ministrul.

Udrea vorbeste, in interviu, despre primul brand turistic al Romaniei, de la licitatia in urma careia a fost selectat consortiul THR-TNS la similitudinile dintre frunza din brandul turistic si unele simboluri comercializate pe internet.
Interviul Mediafax

Reporter: Cum a ajuns asocierea THR-TNS sa creeze brandul de turism al Romaniei?
Elena Udrea: Firma care a lucrat la acest proiect, asocierea THR-TNS, a fost selectata in urma unei licitatii internationale. La licitatie au participat 13 asocieri de firme prestigioase din intreaga lume, din care trei s-au calificat in etapa finala: asocierea TBWA Bucuresti - GFK Romania, asocierea Saffron Brand Consultants - Brandient Consult SRL - Acacia Avenue Limited si asocierea THR-TNS. Acestea sunt similare ca expertiza si experienta in domeniul construirii de branduri de turism. Departajarea intre cele trei asocieri calificate s-a facut in baza ofertei financiare, castigatoare fiind oferta cu pretul cel mai scazut. Caietul de sarcini a fost realizat realizat de asocierea celor mai importante asociatii de comunicare din Romania si anume: IAA (International Advertisind Association), APRPR (Asociatia Profesionistilor de Relatii Publice din Romania) si UAPR (Uniunea Agentiilor de Publicitate din Romania), care si-au desemnat cate 2 reprezentanti in acest sens. Totul s-a intamplat in modul cel mai transparent si conform tuturor procedurilor legale in vigoare. Semnarea contractului a avut loc in noiembrie 2009.

R: Ce decizie veti lua cu privire la controversa legata de vizualul brandului?
E.U.: Initial, am aflat de aceasta controversa din mass-media si am actionat imediat, solicitand asocierii THR-TNS sa ne comunice pozitia lor oficiala. Totodata, astazi am convocat Consiliul de Brand in scopul analizarii acestei situatii, deoarece membrii consiliului sunt de fapt adevaratii beneficiari ai brandului. Eu ma voi conforma deciziei care se va lua in urma consultarii. Este important ca orice decizie s-ar lua, aceasta sa aiba sustinerea industriei de turism si in acelasi timp sa nu intarzie foarte mult campanile de promovare care urmeaza. Etapa de creatie a vizualului brandului national de turism este doar o mica parte din intregul pachet de servicii contractate, cele mai importante fiind rezultatele cercetarii, determinarea avantajelor competitive si pozitionarea Romaniei ca destinatie turistica. N-as vrea sa ma intelegeti gresit: vizualul este un element important al proiectului, mai ales pentru campaniile de promovare care urmeaza. Este un vizual care, in ansamblul lui (imbinarea dintre desen si text), a fost apreciat de membrii consiliului, ca reprezentativ si coerent pentru promovarea turismului romanesc, de aceea decizia lor conteaza.

R: Veti mai plati ceva din contract?
E.U.: Asa cum stau lucrurile acum, putem plati numai partea de cercetare. Pentru creatie asteptam varianta finala a elementului vizual, inregistrata cu toate drepturile si atunci vom reanaliza situatia.

R: Considerati brandul actual un brand reprezentativ pentru turismul romanesc?
E.U.: Brandul a fost stabilit in conformitate cu toate regulile si normele stiintifice din domeniu, luand in considereare starea de fapt actuala. Din cercetare reiese ca avem puncte tari dar si puncte slabe, iar brandul nu face decat sa se concentreze spre ceea ce poate fi dezvoltat si folosit din punct de vedere turistic. Pentru realizarea brandului, TNS a facut o cercetare ampla de piata. Cercetarea a fost facuta pe doua directii, una calitativa si una cantitativa, ambele directii studiind toate cele 8 tari sursa (Germania, Marea Britanie, Italia, Rusia, Austria, SUA, Franta, Ungaria) si Romania. Avantajele competitive ale Romaniei sunt: natura si peisaje neatinse (lantul Carpatilor, Delta Dunarii), unicitatea patrimoniului cultural (site-urile inscrise in patrimoniul UNESCO, istorie cu elemente latine si bizantine), autenticitatea culturii si a stilului de viata (traditii bine pastrate) si aceste lucruri au stat la baza conceptului de brand. Tonul general al vizualului este in deplin acord cu rezultatele cercetarilor, cu pozitionarea stabilita pentru Romania si cu atributele care definesc brandul de turism: culori verzi, naturale; forme organice ale literelor, liniile curbe, simbolistica.

R: Cum justificati costurile la care s-a ajuns pentru acest brand?
E.U.: Trebuie subliniat ca valoarea proiectului nu se reflecta doar in conceptul grafic, asa cum este gresit prezentat uneori, ci dimpotriva, el este doar varful aisbergului, ceea ce sta in spatele lui este cu adevarat valoros si util. Conceptul a fost dezvoltat pe baza unei foarte ample si temeinice cercetari care a scos in evidenta directiile de urmat pentru dezvoltarea turismului romanesc si le-a legat intr-o idee coerenta. S-a facut cercetare cantitativa si calitativa (90 interviuri (30 in Romania, 60 in alte tari), 2 focus grupuri (unde s-au confruntat primele concluzii cu anumiti membrii ai branding council), 5 workshop-uri cu echipa de proiect, 3 branding council-uri, si o excursie de 4 zile si cantinativ: 10.800 de interviuri telefonice pentru 8 tari +Romania). Dupa cercetare s-au stabilit avantajele competitive, pozitionarea pe piata, liniile directoare de comunicare a brandului si in final partea de creatie a logoului si sloganului. Asadar, munca a fost complexa si evident costisitoare, iar din costurile totale, sub 100.000 de euro reprezinta partea de creatie.

R: Care este situatia domeniilor de internet aferente sloganului?
E.U: Asa cum am mai spus, domeniile sunt inregistrate si achizitionate prin firme de hosting, exclusiv pentru folosinta MDRT.

R: Exista in acest moment acorduri de promovare a produselor turistice sub noul brand? Cum comentati prezentarea brandului la meciurile de fotbal si pe cladiri importante din Bucuresti?
E.U.: Orice agent economic care vrea sa foloseasca elementele vizuale ale brandului poate sa faca acest lucru, dar in anumite conditii. Pana acum, foarte multi agenti economici s-au aratat interesati de acest lucru si in foarte scurt timp veti vedea logoul pe etichetele multor produse, semn ca agentii economici au inteles importanta acestui demers. Ganditi-va cat de multe produse si servicii sunt angrenate in industria ospitalitatii si veti intelege de ce sectorul turistic este important in economia generala si de ce trebuie promovare. Pe noi ne bucura faptul ca tot mai multa lume isi arata sprijinul pentru proiect si crede in utilitatea lui.

R: Ce legatura are CSOP cu proiectul de brand?
E.U: CSOP a lucrat pentru TNS, pentru ceea ce a insemnat un sondaj pe piata din Romania. Compania a lucrat cu firme originare din celelalte tari sondate si era firesc sa fie asa, pentru ca nu puteau sa desfasoare ei atata logistica in fiecare din tarile respective. Nu cunosc mai multe detalii si cred ca este un subiect artificial, fiind vorba de o relatie comerciala intre doua companii, in care ministerul nu are niciun amestec.

R: Ce va face in perioada imediat urmatoare Ministerul Dezvoltarii si Turismului pentru promovarea Romaniei ca destinatie turistica?
E.U.:Dupa cum am mai spus, cel mai important lucru este sa ne ocupam de dezvoltarea celor 6 produse turistice competitive pe piata internationala si de promovare a Romaniei ca destinatie turistica. Sunt constienta ca avem foarte mult de lucru si am auzit si multe discutii referitoare la ceea ce avem de oferit si cat de pregatiti suntem pentru turisti straini. Inca de anul trecut, pentru prima data dupa revolutie, Ministerul Turismului a finantat proiecte de dezvoltare a infrastructurii turistice. O facem si in acest an, o vom face si la anul. In fiecare an, cuprindem in bugetul ministerului si aprobam prin Hotarare de guvern, o lista de investitii in turism. In acelasi timp, interesul autoritatilor publice locale pentru aceste investitii este tot mai mare, sunt constienti de importanta lor si aloca sume importante pentru ele. Avand in coordonare din acest an un minister cu competente mai largi decat era fostul Minister al Turismului, am putut sa dau o noua orientare investitiilor in infrastructura, punand accentul pe lucrari in zonele cu potential turistic. Nu se intampla nimic spectaculos peste noapte, important este sa punem cu totii umarul la schimbarea pe care ne-o dorim.

R: Are Romania cu adevarat nevoie de un brand in turism?
E.U.: In primul rand trebuie clarificate niste lucruri; nu este vorba despre un nou brand, ci despre singurul brand de turism care s-a facut pentru Romania. Ceea ce a fost anul trecut, caci stiu ca acolo este disputa, nu a fost o campanie de brand; Land of choice nu a fost un brand ci un slogan de campanie. Sloganul este mesajul sub care se desfasoara o campanie. O tara poate derula in acelasi an mai multe campanii de promovare, vezi Turist in Romania, Land of choice, pot exista campanii diferite in functie de produsul turistic promovat. Brandul reprezinta o serie de valori, atribute, avantaje competitive ale unei tari rezumate printr-un slogan si o imagine. Sloganul si vizualul prezentat are rolul de a crea in mintea turistului o asociere intre imagine si ceea ce reprezinta Romania, adica : autenticitate, cultura unica, spiritualitate, explorare, natura, amabilitate. Peste 5 ani cu aceste valori ne dorim sa fie asociata Romania. Revenind la necesitate, oricine lucreaza in vanzari si marketing stie ca nu poti sa vinzi fara promovare si in acelasi timp nu poti sa promovezi haotic, fara unitate de mesaj, unitate vizuala si actiune targhetata. Acum, pe langa brand, avem si o linie directoare pentru strategia de comunicare. Partea complexa, cea a promovarii, abia acum urmeaza si o vom face conform recomandarilor specialistilor, intr-un demers coerent si folosind cele mai noi canale de comunicare. Este un lucru extraordinar ca in aceasta perioada de restrictii bugetare putem folosi fonduri europene nerambursabile pentru promovarea turismului in anii urmatori.

Ministrul Dezvoltarii Regionale si Turismului Elena Udrea a admis, luni, la inceputul sedintei Consiliului de Brand, ca exista similitudini evidente intre frunza din brandul de turism al Romaniei si cea din logo-ul unei firme de transport din Marea Britanie.

"Singura controversa referitor la brandul Romaniei este cea legata de izotip. Exista similitudini evidente, in opinia mea, intre acesta si logoul unei firme de transport din Marea Britanie", a spus Udrea.

Ea a adaugat ca i-a rugat pe reprezentantii THR-TNS sa explice Consiliului de Brand cum a fost creat izotipul.

"Dumneavoastra sunteti cei care vor decide. Asa cum veti decide noi asa vom proceda", s-a adresat Udrea reprezentantilor Consiliului, din care fac parte George Copos, Radu Enache, proprietarul lantului hotelier Continental, si fostii secretari de stat in Ministerul Turismului Lucia Morariu si Nicu Radulescu.

Ea a mai spus ca, daca se va dovedi ca asocierea THR-TNS a incalcat clauzele contractuale prin care era obligata sa prezinte ministerului un produs unic, institutia nu va plati banii prevazuti in contract.

"Toata aceasta controversa a avut si efecte pozitive. S-a facut o promovare a brandului pe care nu ne-am fi permis-o, daca ar fi fost sa o platim", a spus Udrea, dupa care a parasit sala, lasandu-i pe reprezentantii Consiliului de Brand sa analizeze problema.

Consiliul de Brand s-a reunit luni la sediul MDRT, pentru a discuta raspunsul THR-TNS legat de asemanarea dintre frunza din brand cu un alt logo comercializat pe internet.

MDRT a solicitat asocierii THR-TNS explicatii privind similitudinile dintre frunza din brandul turistic si alte simboluri comercializate pe internet si a precizat ca nu va efectua plati pana la clarificarea acestor aspecte.

Asocierea THR/TNS sustine ca brandul de turism si toate componentele sale au fost create de ea si, ca urmare, ele trebuie considerate originale, iar existenta de elemente grafice cu grad mare de similitudine este relativ comuna, data fiind cantitatea semnificativa de desene pe Internet.