"Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului a solicitat astazi asocierii THR ASESORES EN TURISMO, HOTELIERE Y RECREACION S.A./ TAYLOR NELSON SOFRES S.A., partenerul contractual in proiectul de realizare a brandului de turism al Romaniei, sa ne comunice de urgenta pozitia oficiala fata de informatiile aparute in presa, cu privire la faptul ca unul din cele 3 elemente ale reprezentarii vizuale a brandului, respectiv izotipul, este asemanator in proportie foarte mare, ca forma si compozitie, cu un alt loggo comercializat pe internet", se arata intr-un comunicat al institutiei.

Ministerul Turismului a primit si raspunsul din partea firmelor asociate care au lucrat la brandul turistic al Romaniei. Acestea sustin ca tot continutul proiectului este original, inclusiv logo-ul care a generat aceasta disputa. Astfel, asocierea THR/TNS mentioneaza: "brandul de turism al Romaniei si toate componentele sale au fost create de noi si, ca urmare, ele trebuie considerate originale”.

Referitor la vizualul brandului, asocierea THR/TNS mentioneaza de asemenea ca acesta "a fost elaborat in cadrul unui proces complex, in care au fost implicati reprezentanti ai industriei de turism din Romania si ai ministerului, proces din care au rezultat peste 70 de logo-uri si peste 30 de izotipuri, dintre care cateva au fost testate ulterior, in mai multe etape, pe piete, in vederea identificarii celor preferate de potentialii vizitatori ai Romaniei. Izotipul a fost desenat de proprii nostri graficieni, in cadrul unui proces care a evoluat de la schite pe hartie pana la varianta finala, in format digital, trecand prin numeroase variante intermediare.”

Mai mult, consortiul de firme precizeaza ca "existenta de elemente grafice cu grad mare de similitudine este relativ comuna, data fiind cantitatea semnificativa de desene ce este produsa si raspandita prin internet in fiecare zi in toata lumea si numarul mare de variatii executate in legatura cu fiecare dintre ele pana se ajunge la forme finale."

Aceste precizari vin dupa ce ministerul Turismului a cerut explicatii de la reprezentantii celor doua companii care au conceput brandul Romaniei, lansat joi la Shanghai. Simboluri asemanatoare cu frunza care apare si pe logoul nostru se vand pe internet cu bani putini.

Conform reprezentantilor ministerului, contractul incheiat intre cele doua parti garanteaza "originalitatea elementelor manualului de brand si faptul ca acestea nu aduc atingere prevederilor legislatiei romane, comunitare si internationale."

Culmea este ca faimoasa "foaie verde", prin care Ministerul ii indeamna pe turistii straini sa exploreze gradina din Carpati este de vanzare si la aceasta ora in diferite forme pe unul dintre site-urile de specialitate. O baza de date de unde oricine poate cumpara desene, la preturi modice. Drept urmare, conducerea Ministerului Turismului este hotarata sa nu efectueze nicio plata catre firmele respective, pana la clarificarea problemelor semnalate. Reprezentantii Ministerului tin sa precizeze ca cei aproape 900.000 de euro pentru logo nu a ajuns la cele doua firme. Una este din Spania.

In ultimii ani, compania de branding a promovat si alte destinatii turistice cunoscute in lume. Spania de pilda se prezinta sub sloganul " Pasiune pentru viata", Argentina vrea sa fie "Urmatoarea ta provocare", iar in Croatia gasim "mediterana asa cum era odata".

Un site romanesc a prezentat joi mai multe similitudini intre logo-ul din brandul turistic al Romaniei lansat joi la Shanghai si cel al unui proiect englezesc de autobuze ecologice, care ar fi costat 250 de dolari. Unul dintre elementele logo-ului, care reprezinta o frunza, este aproape identic ca forma si culoare in cele doua imagini. De asemenea, sub frunza apare, in ambele cazuri, o linie desenata aproape la fel, dar de culori diferite.

Presa a relatat joi ca aceeasi frunza poate fi cumparata, de pe un site de specialitate, cu doar 0,73 lei. Logo-ul si sloganul lansate la Shanghai au costat aproape 900.000 de euro.

Crearea si promovarea brandului turistic, finantate din fonduri europene, fac parte dintr-un proiect de promovare a potentialului turistic al Romaniei, pentru care sunt alocati 75 milioane de euro pana la finalul anului 2013.

Ministrul Dezvoltarii Regionale si Turismului Elena Udrea declara, joi, la Shanghai, intrebata daca logo-ul brandului turistic al Romaniei a fost preluat de pe internet, ca nu stie cum s-a lucrat la brand si ca acesta a fost predat ministerului odata cu drepturile de autor asupra lui.

Consiliul de Brand, care include reprezentanti ai asociatiilor din turism si ministerului de resort, a votat actuala identitate a brandului turistic al Romaniei, dintre mai multe variante prezentate de THR, unele dintre ele neavand nicio imagine, iar altele continand o frunza de artar sau o casuta.

"La ultimul consiliu de brand, cei de la THR ne-au prezentat mai multe variante de identitati vizuale ale brandului, cu diferite imagini si diferite sloganuri, iar noi am votat-o pe cea actuala, care ni s-a parut cea mai potrivita. Exista, de exemplu, o varianta doar cu «Romania» si fara nicio imagine, alta care avea ca imagine o casuta si alta cu o frunza de stejar", a declarat Lucia Morariu. Morariu, fost secretar de stat in turism si proprietarul agentiei Eximtur, a facut parte din consiliul de brand si a insotit delegatia Romaniei la Shanghai, la lansarea brandului turistic.

Potrivit Luciei Morariu, au fost prezentate mai multe variante de culori si mai multe fonturi ale identitatii vizuale.

Sloganul "explore the Carpathian garden" a fost votat de consiliul de brand din peste zece variante propuse de THR, printre care "to be explored", "only for travellers" sau "old country, new emotions".


"Imediat dupa ce licitatia de creare a brandului a fost castigata de catre THR-TNS, ministerul a constituit Consiliul de Brand, format din reprezentanti ai celor mai importante asociatii din turism, diversi oameni de afaceri, printre care George Copos sau Radu Enache, proprietarul lantului hotelier Continental, plus reprezentanti ai Ministerului Dezvoltarii si ai Ministerului Afacerilor Externe. Consiliul de Brand a avut trei intalniri, unde a fost prezentat stadiul crearii brandului", a adaugat Morariu.

Ea a precizat ca cei mai importanti operatori romani de turism urmeaza sa posteze atat pe site-uri, cat si in cataloage si in materialele de promovare identitatea vizuala a brandului.