Turiștii pot fi despăgubiți doar în cazul în care cumpără cazarea și transportul la pachet. Atanasiu, ANAT: „Căscați ochii! Prețurile prea mici indică faptul că ceva nu este în regulă”
Turism, bagaj, pasaport
Preţul produselor turistice nu poate varia foarte mult de la o agenţie la alta, iar tarifele exagerat de mici reprezintă un semnal de alarmă că nu este în regulă ceva, a declarat, joi, Dragoş Anastasiu, vicepreşedinte al Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT).
"Nu există niciodată garanţii. Cele mai mari bănci din lume au dat faliment, ca principiu. Există indicii după care un turist se poate ghida, lucrurile clasice: care este renumele agenţiei respective, care sunt referinţele despre ea, care este modul în care se comportă cu mine când vreau să cumpăr ceva. Există undeva, mă duc la sediul lor, modul în care interacţionez cu ei. Sunt IATA - agenţii care vând bilete de avion şi acolo sunt criterii financiare, iar în IATA nu poate fi orice agenţie de turism care apare pe piaţă cu 200 de lei - sau sunt membri ANAT", a spus Anastasiu, citat de Agerpres.
Reprezentantul asociaţiei a oferit exemplul prăbuşirii agenţiei Omnia, care a practicat preţuri exagerat de mici timp de mai mulţi ani, în baza unui sistem care s-a dovedit nesustenabil.
"Toată lumea a alergat după preţ. Toată lumea s-a bucurat ani de zile că la Omnia găseşte circuite la preţuri mici faţă de cele din piaţă. Toată lumea a aplaudat, toţi clienţii s-au dus acolo, s-au înghesuit la poartă, ca şi la Caritas. La un moment dat a bubuit. Sistemul lor de business, pe care l-am văzut şi noi ulterior, era în felul următor: adunau nişte bani din piaţă, investeau cu destul de mult risc pe bursă şi 24 de ani sistemul a funcţionat, iar lumea a beneficiat de 20-30% reducere, au dat banii cu un an înainte şi au beneficiat de excursii. La un moment dat, s-a spart. Şi când s-a spart, "dom'ne, ce nenorociţi!". În contexul în care nici astăzi nu ştim dacă banii ăia există undeva, la un broker prin Cipru", a adăugat Anastasiu.
Astfel, el a sfătuit turiştii să nu se uite numai la preţ şi să analizeze mai multe oferte de la mai multe agenţii pentru aceeaşi destinaţie, iar o diferenţă mai mare de 2-3% poate însemna un indiciu că ceva nu este în regulă.
"Toată lumea găteşte cu aceeaşi apă. E normal să se nască diferenţe din modul de management, dar ele nu pot fi foarte mari, pentru că, în general, nu agenţiile de turism stăpânesc produsul. De exemplu, dacă un hotel dă 50% reducere, dă la toată piaţa. Şi se vede în piaţă. Iar faptul că tu te duci şi vezi diferenţe foarte mari de preţuri reprezintă un indiciu să caşti ochii mai mult şi mai ales dacă nu cunoşti agenţia, nu ai mai lucrat cu ei şi nu ai referinţe din piaţă. Cască ochii la chestiile astea!", a îndemnat vicepreşedintele ANAT.
Anastasiu a mai spus că turiştii nu vor putea fi despăgubiţi integral dacă aleg doar serviciile de cazare şi masă, fără transport sau un alt serviciu asociat.
El a arătat că, în perioada următoare, trebuie preluată în legislaţia naţională o directivă europeană care prevede asigurarea integrală a pachetelor turistice şi serviciilor asociate şi returnarea întregii sume de bani către clienţi, în cazul unei insolvenţe a agenţiei de turism.
Totuşi, această directivă nu poate fi aplicată deocamdată, din lipsa unor mecanisme, a explicat oficialul ANAT.
"Suma de rambursat pentru turişti, în cazul unei insolvenţe, era limitată până acum la 40.000 de euro, adică 50.000 de dolari. Suma care va trebui returnată de acum încolo nu mai are plafon. Deci dacă un agent, până acum, încasa o jumătate de milion de euro şi intra în faliment fără să ofere serviciile, din jumătate de milion se luau 50.000 de dolari şi se împărţeau proporţional la fiecare. Acum, potrivit directivei, toţi banii trebuie daţi înapoi. Ceea ce ne dorim şi noi, de ani de zile", a afirmat Anastasiu.
El a precizat, însă, că vor fi despăgubiţi integral doar turiştii care aleg un pachet turistic cu servicii asociate, adică cel puţin două produse, spre exemplu cazare şi transport sau cazare şi serviciul de închiriere de maşini.
"Pe litoralul românesc, o săptămână cu mic dejun - nu intră. Litoralul bulgăresc, o săptămână cu demipensiune - nu intră. Halkidiki, două săptămâni cu pensiune totală - nu intră, dacă nu are şi a doua componentă, respectiv transportul sau rent-a-car şi aşa mai departe. Deoarece acesta nu este un pachet. Toate aceste servicii, oferite mondial de site-uri sau agenţii, nu intră în scopul directivei. Deci greşeşte cine creează aşteptări că de mâine orice ban plătit în avans oricui va fi rambursat în întregime pentru că, unu, nu intră toate produsele şi, doi, nu există mecanisme", a avertizat reprezentantul agenţiilor de turism.
Pe acelasi subiect: