Incurajati de cresterea pe piata a monedei nationale, turistii chinezi au cheltuit in 2012 suma record de 102 miliarde de dolari, cu 40% mai mult fata de 2011, cand au lasat in tarile pe care le-au vizitat doar 73 miliarde de dolari. Potrivit aceluiasi raport, numarul calatoriilor internationale facute de turistii chinezi a crescut de la 10 milioane in 2000, la 83 de milioane in 2012, China devenind astfel piata cu cea mai rapida dezvoltare din lume.

“In 2005, China s-a clasat pe locul sapte in topul tarilor cu turism in expansiune, si de atunci a depasit pe rand Italia, Japonia, Franta si Marea Britanie. Dupa avantul luat in 2012, China s-s dovedit a fi mai cheltuitoare decat Germania si Statele Unite, care dominau topul pana acum”, se arata in raport.

Desi studiul nu a analizat costul per excursie, un calcul sumar, raportat la suma totala cheltuita si numarul de calatorii internationale, sugereaza ca un turist chinez cheltuie, in medie, cate 1.230 de dolari in fiecare deplasare.

Conform datelor, pana in 2015, 100 de milioane de chinezi vor calatori in strainatate, un numar prognozat initial pentru 2020. Cifrele din acest an se bazeaza in special pe tendinta chinezilor de a cheltui sume mari pe cumparaturi.

“Este principala diferenta si a devenit o trasatura clara in ultimii ani. Daca ne uitam la turistii chinezi de acum zece ani, vom vedea ca acestia cumparau in special suveniruri. Acum, in schimb, vor sa cumpere produse de lux din Italia si Paris, cum ar fi ceasuri si posete”, spune Yong Chen, profesor la Universitatea Politehnica din Hong Kong, specializat in turismul din China. “Bunurile de lux sunt cu pana la 30% mai ieftine in alte orase de pe Glob, asa ca este mai avantajos pentru turistii chinezi sa le cumpere din strainatate”, explica profesorul.

Un alt avant semnificativ s-a observat pe piata din Rusia, unde turismul international a crescut cu 32% in 2012, lucru care o ajuta sa urce doua pozitii in top.

“Economiile emergente continua sa conduca in topul cresterilor pentru cererea de turism. Exemplele din China si Rusia arata intrarea pe piata turismului a clasei mijlocii provenite din aceste tari, care vor continua sa modeleze harta turismului mondial”, spune Taleb Rifai, secretarul general al UNWTO.

Singurele tari din primele zece care au inregistrat o scadere a numarului de turisti internationali sunt Franta (in scadere cu 6%) si Italia (in scadere cu 1%).

Topul cheltuielilor pe tari, in turismul international, pentru 2012:

 1. China - 102 miliarde de dolari

 2. Germania - 83.8 miliarde de dolari
 
 3. SUA - 83.7 miliarde de dolari
 
 4. Marea Britanie - 52.3 miliarde de dolari
 
 5. Rusia - 42.8 miliarde de dolari
 
 6. Franta - 38.1 miliarde de dolari
 
 7. Canada - 35.2 miliarde de dolari
 
 8. Japonia - 28.1 miliarde de dolari
 
 9. Australia - 27.6 miliarde de dolari
 
10. Italia - 26.2 miliarde de dolari
 
11. Singapore - 22.4 miliarde de dolari
 
12. Brazilia - 22.2 miliarde de dolari
 
13. Belgia - 21.7
 
14. Hong Kong - 20.5 miliarde de dolari
 
15. Olanda - 20.2 miliarde de dolari