"Ponderea mica a strainilor in numarul total de turisti si gradul slab de ocupare reflecta clar imaginea Romaniei in strainatate. Suntem mult in urma in ceea ce priveste imaginea externa chiar si comparativ cu Bulgaria, fata de care nu suntem departe ca servicii. Sectorul privat s-a miscat, a mai investit, dar statul a ramas in urma, ocupat cu altele", a declarat pentru Mediafax Mohammad Murad, presedintele Federatiei Patronatelor din Turismul Romanesc (FPTR) si unul dintre cei mai mari hotelieri la nivel national.

El spune ca Romania nu este cunoscuta in lume, iar putinul pe care il stiu strainii este negativ. Potrivit lui Murad, imaginea externa a Romaniei este zero.

"Noi putem face oferte si de un leu camera in strainatate, ca tot nu se vand. Strainii nu stiu ce gasesc aici, cum sunt drumurile sau serviciile, cum si cu ce ajungi dintr-un loc in altul. Cam 80% dintre strainii care vin aici sunt placut impresionati, pentru ca se asteapta sa gaseasca ceva foarte rau. Hotelurile de patru stele de la noi, de exemplu, sunt de multe ori peste cele similare din tarile din jur. La partile comune este insa de lucrat, pentru ca zona comuna este mult in urma, din cauza divergentelor dintre diverse autoritati", a afirmat Murad.

Totodata, in Romania nu exista un cadru economic stabil care sa atraga investitorii straini, astfel incat hotelurile din orase sa fie mai pline si in perioada verii.

Potrivit datelor Eurostat, in perioada iunie-septembrie a anului trecut, gradul de ocupare al unitatilor de cazare din Romania a fost de 32,9%, iar singura tara europeana care sta mai prost la acest capitol este Lituania, cu 31,6%.

Hotelurile din Bulgaria au fost pline in proportie de 45,7%, iar cele din Ungaria au avut un grad de ocupare de 40%. Cel mai bine stau Cipru si Croatia, ale caror hoteluri au fost ocupate in proportie de 81,6%, respectiv 80%.

Si Malta are un grad bun de ocupare (76,5%), precum si Grecia (72,1%) sau Muntenegru (66%). In Belgia, gradul de ocupare a fost de 44,6%, in Cehia, 43,7%, Danemarca - 52,3%, Germania - 46,5%, Estonia - 56,3%, Irlanda - 55%, Spania - 65,3%, Franta - 58,9%, Italia - 52,6%, Lituania - 43,9%, Ungaria - 40%, Olanda - 52,9%, Polonia - 39,6%, Portugalia - 56,8%, Slovenia - 54,1%, Slovacia - 33,3% si Marea Britanie - 58%.

"Nu se poate compara situatia din Croatia sau Cipru cu cea din Romania. In aceste tari, gradul mare de ocupare din perioada de vara se datoreaza faptului ca aceste hoteluri se utilizeaza atat pentru sejurul de litoral, cat si pentru circuite", a afirmat Gheorghe Marginean, proprietarul agentiei Karpaten Turism, reprezentantul Thomas Cook/Neckerman in Romania.

El a adaugat ca hotelurile din Romania au un grad mic de ocupare in perioada de vara, pe fondul numarului scazut de turisti straini, din trei motive.

"Romania este inca necunoscuta ca destinatie turistica, tarifele hotelierilor si, implicit, a unor turoperatori indigeni sunt foarte mari comparativ cu programe turistice din tari vecine, precum Ungaria, Cehia. Slovacia, Bulgaria si Austria, iar serviciile (cazare, masa si transport) din Romania sunt semificativ mai slabe decat in tarile mentionate", a mai spus Marginean.

Cu o rata de 14,7% a nerezidentilor in totalul turistilor, Romania ocupa detasat ultimul loc in Europa. Penultima pozitie este ocupata de Germania, cu 21,3%, inaintea careia se situeaza Suedia, cu 27,2%.

Bulgaria are o rata a turistilor straini de 79%, iar Grecia de 82,9%. Malta ocupa primul loc, cu 96,9%, urmata de Lituania (93,9%), Muntenegru si Croatia, ambele cu 92,3%. In Belgia, 62,3% din turisti sunt straini, in Cehia - 63,9%, in Danemarca - 50%, in Estonia - 79,3%, in Spania - 62,8%, in Franta - 37,2%, in Italia - 43,1%, in Letonia - 76,1%, in Lituania - 68,2%, in Ungaria - 53,5% si in Polonia - 31,3%.

Mult mai bine decat Romania stau si Portugalia (64,9% straini in total turisti), Slovenia (70,2%), Slovacia (48,5%), Marea Britanie (58%) si Muntenegru (66%).

"Noi credem ca acest grad de ocupare mic reflecta realmente atractivitatea turistica a Romaniei. Explicatii sunt multiple si deja stereotipe, ca de exemplu infrastructura de transport si nu numai strazi, infastructura zonelor turistice, lipsa de promovare eficienta si consecventa legata de un brand de tara si lipsa promovarii locale. Uneori raportul pret/calitate influenteaza negativ perceptia turistica, desi Romania este considerata, in comparatie cu alte state europene, o tara ieftina. Trebuie sa vii in Romania din intamplare sau nu stiu cum si sa vezi ca nu este asa de rau cum iti inchipuiai", spune Radu Enache, presedintele Federatiei Industriei Hoteliere din Romania (FIHR).

El a afimat ca gradul mic de ocupare are legatura si cu evaziunea fiscala, insa este greu de stabilit nivelul acesteia. "Turismul de afaceri are nevoie in general de documente (facturi, chitante fiscale), dar turismul de agrement mai putin. Prin urmare se pot face si asuma nereguli fiscale care daca ar fi dovedite si corectate ar creste gradul de ocupare al unitatii turistice. Dar pana la urma «hotul neprins e negustor cinstit»", a adaugat Enache.

El a explicat ca la acest grad mic de ocupare, hotelierii fac economii "la sange" sau ascund realitatea si apeleaza la evaziune pentru a supravietui.

"Multi proprietari au investit in hoteluri, fara a fi neaparat hotelieri, in perioada boom-ului imobiliar, cand un hotel avea si o componenta valorica de real estate. Criza a micsorat aceasta componenta, reducand-o aproape la zero. Din cauza ca nu produc profit, valoarea lor este minima si nu corespunde efortului investitional facut, deci sunt nerentabile pentru vanzare", a mai spus reprezentantul hotelierilor.

El subliniaza ca promovarea turismului nu ar trebui sa aiba lacune, intreruperi si inconsistenta. "Ea se face cu raspundere si seriozitate, consultand continuu barometrul audientei si perceptiei posibililor turisti tinta, mai ales daca vrem sa avem mai multi turisti straini, care pot avea ponderea cea mai mare in venituri, tinand seama de puterea de cumparare. Daca vorbesti de «Romania, Gradina din Carpati», trebuie sa fii credibil si sa vinzi o gradina cu alei, vegetatie ingrijita, pomi fructiferi sau peisaje si amenajari peisagistice", a incheiat Enache.

Statistica romaneasca arata ca anul trecut Romania a avut sapte milioane de turisti (sosiri in hoteluri), din care 78,4% (aproape 5,5 milioane) romani, si 21,6% (1,5 milioane) turisti straini, ponderi apropiate de cele din anul 2010. Chiar daca ambele categorii au inregistrat cresteri anul trecut, nivelul este atat de scazut incat cifrele nu le provoaca bucurii decat celor care vor sa le exploateze politic.

Pe litoral, situatia este si mai dramatica, pentru ca turistii straini sunt atat de putini incat nu figureaza nici macar in statistici. Cu toate acestea, ANAT estimeaza, sau mai mult spera, la circa 25.000 de turisti din alte tari.

Ciprian Popescu, administratorul agentiei de turism Danubius din Constanta, care se ocupa de incoming in cadrul reprezentantei concernului TUI in Romania, crede, la randul sau, ca principala problema este promovarea externa slaba, mai ales ca exista fonduri disponibile.

"Nu se inghesuie strainii sa viziteze Romania, dar nici romanii, decat daca sunt trimisi in diverse deplasari prin tara de societatile pentru care lucreaza. Chiar daca coeficientul de umplere a hotelurilor este constant mediocru, prima parghie, pentru a atrage turistii, este sa se umble la pret. Unitatile de cazare nu reusesc insa nici sa faca acest lucru, chiar daca unele isi doresc, pentru ca sistemul de fiscalitate nu le permite sa coboare tariful sub un anumit nivel", a mai spus Popescu.

In Romania sunt inregistrate, potrivit MDRT, 5.108 unitati de cazare turistica, dintre care 1.326 de hoteluri, restul fiind pensiuni, hosteluri, moteluri si alte structuri de cazare. Romania are astfel 278.766 de locuri de cazare, dintre care 175.149 in hoteluri.