Cine mergea la mare in anii '80, impusca mai multi iepuri deodata: pe langa vacanta in sine, isi facea automat si un drum pe "la polonezi", ca sa cumpere tot ce nu se gasea, pe-atunci, in magazine: de la deodorante si ciorapi de dama, pina la oja, sapunuri, jeansi sau cafea. Dupa Revolutie, a apus si vremea afacerilor "din portbagaj".

Culmea este ca acum, exact in locurile unde se facea acest tip de comert, in zona cazinoului din Mamaia, de exemplu, prefera sa vina si noul val de turisti din Polonia. L-am intalnit, printre ei, pe domnul Adam, care a mai fost aici in urma cu 30 de ani, cand era student. Acest turist recunoaste ca a fost neincrezator atunci cand a ales Romania ca destinatie de vacanta. Dar odata ajuns, a fost fermecat de tot ce-a vazut.

Pentru o vacanta de doua saptamani, el si sotia au platit 4.000 de lei, bani in care este inclusa masa in regim all-inclusive, sezlongurile si accesoriile de plaja. Adica au dat mai putin de 1.000 de euro, in conditiile in care la ei, salariul mediu este de 800 de euro pe luna.

Alte 2.000 de polonezi si-au facut deja rezervari. Aceasta revenire spectaculoasa are o explicatie: hotelierii nostri au inteles ca succesul nu vine peste noapte iar pentru straini, au facut investitii masive. In acest complex hotelier, stil "familly club", similar celor din Turcia sau Bulgaria, s-au facut modernizari de un milion si jumatate de euro.
 
Iar reprezentantii acestui hotel de patru stele din Mamaia, mizeaza pe servicii de calitate si preturi decente. Gazdele se asteapta ca peste 20.000 de turisti straini sa vina in vara aceasta la noi: cu 10% mai multi decat anul trecut.