Doar turistii bogati mai pot salva economia Greciei. Ce trebuie sa invete Europa din soarta unei tari cu istorie bogata, dar cu management defectuos
Grecii au incercat sa-si cladeasca economia folosindu-se de turism si servicii. De turisti, de regula vest-europeni sau americani, dornici sa-si petreaca doua-trei saptamani la plaja, suficient de instariti pentru a-si permite anual un concediu in care sa inchirieze o masina, sa exploreze insulele elene si sa incerce specialitatile culinare din tavernele grecesti.
O asemenea experienta au trait si jurnalistii Business Insider in urma cu o saptamana, cand au vizitat Insula Kefalonia. Ei relateaza cum economia elena a inceput sa se destabilizeze cu aproape trei decenii in urma, cand un cutremur puternic a distrus cele mai multe orase si sate din zona Kefaloniei. Inca de atunci grecii au inceput sa emigreze. Cei mai multi s-au indreptat spre Australia. Astfel, fostele sate pur si simplu au disparut.
Orasele au fost insa reconstruite, cele mai multe intr-o nota incantatoare. S-a turnat chiar si un film despre atragatoarea insula, ceea ce a stimulat turismul in zona. Englezii s-au dovedit a deveni clienti fideli Greciei, inca de atunci.
“Asadar, desi si-a pierdut aproape jumatate din populatie dupa 1980, Kefalonia se poate considera astazi o zona prospera. Vilele si apartamentele impanzesc stancile insulei, iar magazinele luxoase sunt prezente la tot pasul. Exista BMW, supermarketuri Lidl, dar nemtii, in sine, lipsesc”, povestesc cei de la Business Insider despre experienta de pe taramul elen. Explicatia ar fi una destul de simpla. „Nu vin la noi pentru ca au impresia ca noi ii uram din cauza a ceea ce se intampla in Europa”, spune unul dintre micii intreprinzatori din zona, detinator a unui magazin alimentar. Lucru totalmente fals, ii asigura grecul pe jurnalisti.
Britanici, italieni si suedezi. Ei sunt singurii care mai viziteaza si astazi Grecia, in numar mare. Desi numarul turistilor straini s-a redus anul acesta cu 15%, potrivit statisticilor elene, elenii continua sa creada ca turismul lor nu va muri niciodata. Potrivit cotidianului din Atena, Kathimerini, proprietarii de vase ameninta ca-si vor vinde navele ori le vor muta in alte porturi, daca turismul nu-si va reveni nici in august. Cat despre unitatile hoteliere, apartamentele si vilele de inchiriat, acestea nu pot fi mutate asa de usor, precum navele. Drept urmare, raman pe jumatate ocupate, iar la finalul lunii, proprietarii isi numara pierderile.
Grecia a crezut cu ardoare in turismul ei. L-a supraestimat, l-a valorificat mult mai mult decat activitatile din agricultura, din industria alimentara. Acum cinci-sase ani, turismul elen cunostea un adevarat boom. Devenise cel mai profitabil din Europa, iar cu cat celelalte tari europene deveneau mai bogate, cu atat elenii aveau mai mult de castigat – turistii isi permiteau sa petreaca aici pana la trei saptamani de vacanta. Sa vina cu multi bani, pe care sa-i cheltuiasca in insulele lor insorite.
Dar asta se intampla inainte de 2008, la sfarsitul anului caruia si-a facut debutul necrutatoarea criza. Aceasta din urma a lovit din plin cele mai puternice economii de pe continent si, odata cu ele, s-a dus si mirajul unei vieti bogate. Grecii si-au pierdut joburile, au inceput sa se indatoreze tot mai mult si sa protesteze fata de noile masuri de austeritate. Cei mai tineri dintre ei au emigrat catre tari in care isi pot permite din ce sa traiasca. Ceilalti ramasi sunt intr-o situatie deplorabila. Peste 20% din forta apta de munca este somera, la ora actuala. A doua cea mai mare rata a somajului din Europa, dupa Spania (25%).
”Niciunul dintre grecii cu care am discutat nu-si doreste ca tara lor sa revina la fosta moneda, la drahma. <<Ne-ar intoarce in urma cu 60 de ani>>, spun ei. Dar pastrarea monedei euro ii costa astazi pe greci foarte mult. Mai mult decat isi permit. O masa nu foarte bogata intr-una din tavernele lor depaseste astazi 60 de euro pentru doua persoane. Iluzia Greciei ieftine de altadata a disparut. Asadar, despre ce vorbim?”, subliniaza jurnalistii americani.
Din aceasta perspectiva, Grecia nu este foarte diferita de restul Europei. A crezut ca turismul ii va ajunge sa se dezvolta pentru totodeauna. N-a produs nimic altceva. S-a bazat pe turistii bogati din China si India, pe care ii amagea cu povesti istorice despre un popor mandru, ii fascina cu apele sale albastre si minunatiile din adancurile lor. Grecia s-a agatat de un "optimism tampit", de o perioada de boom. Acum, insa, nici tot soarele ei nu o mai poate ajuta sa zambeasca.