"S-au cheltuit foarte multi bani in domeniul turismului, comparativ cu alte ramuri, iar daca analizam banii cheltuiti si efectele in celelalte ramuri o sa gasim un raport mai bun decat efectele banilor cheltuiti in turism. Sunt zeci de milioane de euro cheltuiti. Eu doar spun pentru public, sa analizeze, e bine ca noi am facut 147 de partii de schi, care au in total 125 de kilometri de partii, dar sunt imprastiate?", a spus Mariana Grapini, citata de Mediafax.

Ea a afirmat ca in Austria partiile de ski sunt concentrate, cu toata infrastructura necesara. "Si-atunci cum sa ma promovez eu, daca am o partie, de exemplu, in care jos si sus nu am nicio infrastructura. N-am jos nici loc sa parchez, n-am o cafenea, n-am suficiente telecabine sa urcam, si partiile stau goale pentru ca n-am capacitatea de urcare, nefiind calculata cu capacitatea partiei. Ajung sus, daca sotul schiaza si sotia vrea sa stea cu copiii, n-are un magazin, n-are o cafenea, n-are o terasa, n-are nimic. La nimic nu poti sa duci turistii", a adaugat ministrul.

Grapini a mai spus ca astfel au fost cheltuite "fara efecte" cateva zeci de milioane de euro. Din cele 75 de milioane de euro, bani europeni destinati promovarii brandului turistic, au fost cheltuite deja 12 milioane de euro.

Unicitatea Romaniei: Dracula, Delta Dunarii si izvoarele termale

Romania ar trebui promovata in lume cu cateva domenii in care este unica, printre care Delta Dunarii, izvoarele termale si legendele romanesti, inclusiv cea a lui Dracula, a declarat ministrul delegat pentru IMM, Turism si Mediul de Afaceri.

"Nu pot sa spun acum care a fost cea mai mare greseala facuta in turism, dar ca in toate domeniile greseala ar fi ca nu a existat o continuitate, fiecare cand a venit a vrut altceva. Nu poti sa construiesti asa. In turism trebuia alese trei-patru domenii, de exemplu nu cred ca valorificam faptul ca suntem unici in lume cu biosfera din Delta. Datele nu arata ca noi valorificam acest lucru foarte bine. In momentul in care tu, ca tara, ai niste lucruri unicate in lume sau in Europa, pentru ca ziceam ca suntem pe primul loc cu izvoarele termale. Daca vreti, asta a fost cea mai mare greseala: nu s-a facut o harta a bogatiilor naturale, a ceea ce ne-a dat Dumnezeu aici, de la delta, Dunare, munti, izvoare termale etc.", a adaugat aceasta.

Ea a adaugat ca ar trebui promovate si legendele romanesti, asa cum fac multe tari. "Am fost in Thailanda si mi-au spus o legenda despre o ramura de copac, ca daca treci cu cineva pe sub ramura ramai toata viata cu acel om... Au stiut sa castige bani din orice. Noi n-am fost atat de inspirati, nu gasesc vinovatia unei persoane, eu vorbesc de-acum 23 de ani, ce-a fost inainte de Revolutie nu mai punem in discutie. In afara de legenda cu Dracula nimic n-am mai scos la iveala, noi avem foarte multe alte lucruri. Nici pe-aia n-am scos-o noi, ca au cercetat-o ei."

Grapini crede ca nu trebuie indepartata legenda Dracula, dar trebuie alaturata altor legende sau lucruri adevarate din istorie. In acest sens, ministrul a discutat cu omologul sau de la Cultura, Daniel Barbu, pentru a identifica ce s-ar putea promova pe turismul cultural.

"Noi trebuie sa ne identificam ca tara cu produsele noastre. Eu imi propun sa fac un brand de tara. Daca cineva ne intreaba cum poate fi cunoscuta Romania, prin ce? Eu nu cred ca nu putem sa ne punem ceva din traditia poporului roman ca sa ne reprezinte. Identificam ca elvetienii sunt cu ceasurile, Luxemburgul e cu bancile, francezii cu vinurile si cu moda, italienii cu moda, dar Romania cu ce? Este pacat ca in 23 de ani nu am identificat un mesaj si care sa se fi batatorit timp de 23 de ani si-acum stia si lumea ca Romania se identifica cu ceva. Sper ca nu cu copii abandonati, asa cum am vazut in National Geographic ca imaginea care reprezinta Romania este un bunic care gateste la doua fetite rrome, pentru ca parintii sunt plecati in Spania. Este pacat! Cum sa imbunatatim imaginea Romaniei cu asa ceva? E National Geographic, totusi! Cum s-a ajuns ca aceasta poza sa fie in top 10? Nu ne face bine", a precizat Grapini.

Despre suveniruri: „In Romania sunt multe magazine cu kitschuri”

Produsele autentice romanesti trebuie promovate la targurile organizate in tara si strainatate, pentru ca turistii sa stie ce pot cumpara, considera oficialul.

"De exemplu, in februarie va fi un targ organizat de Ministerul Agriculturii cu produse eco. Foarte bine, mergem si noi si facem o conferinta cu o suta de oameni si promovam celelalte branduri, pentru ca atunci cand promovezi un brand sectorial de turism nu te duci cu brandurile unor alte tari in stand si in conferinte, te duci cu brandurile Romaniei. Strainul care viziteaza vrea sa stie ce mai poate gasi in Romania daca vine ca turist", a spus aceasta.

In ceea ce priveste targurile de turism pe care le va organiza ministerul, Grapini a aratat ca va discuta cu patronatele din celelalte ramuri, care sa vina cu o oferta de produse autentic romanesti, cum ar fi, de exemplu, icoanele pe sticla. "Omul trebuie sa stie ce poate manca in Romania, ce poate cumpara autentic din Romania, produse traditionale romanesti, ce poate sa viziteze, de unde sa poata sa cumpere niste simboluri. Acum sunt multe magazine cu kitschuri", a adaugat ea.

Vrea sa aduca japonezi in Romania

Ministrul Turismului intentioneaza sa atraga in Romania turisti asiatici, in special din Japonia, unde va redeschide biroul de promovare turistica inchis in urma cu cativa ani. "Noi trebuie sa tintim si tarile unde economia este solida si oamenii au bani. Nu stiu cat s-a facut sa atragem turisti japonezi, dar daca va duceti la Moscova veti vedea numai asiatici. Pentru ca ei au bani si cheltuiesc si sunt foarte avizi sa cunoasca", a spus Grapini.

Desi Romania avea birouri de promovare turistica si in Japonia, si in China, acestea au fost inchise in ultimii ani.

"In orice caz, dupa parerea mea Japonia trebuie pusa pe lista. Si China poate sa fie un loc in care noi sa avem un birou si sa promovam eficient, pentru ca stim bine ca chinezii sunt populatia care cheltuieste foarte putin, desi au bani, si de aceea trebuie stimulati", a afirmat ministrul.

Eforturile autoritatilor romane de promovare pe piata japoneza vor avea de contracarat imaginea proasta a Romaniei dupa uciderea studentei acostata in aeroportul Otopeni.

Potrivit datelor INS, Romania a fost vizitata in anul 2008 de 13.000 de japonezi, in 2009 de aproximativ 10.000, in 2010 de 12.000, iar in 2011 de 13.500.

Grapini a spus ca analizeaza activitatea birourilor turistice, carora le-a cerut rapoartele pentru anul 2012. Se va analiza, pe de o parte chetuiala functionarii biroului, evenimentele care au fost organizate si efectul acestora.

Grapini vrea sa faca parteneriate cu ministerele, iar conferintele si evenimentele externe ale Ministerului Turismului pentru promovare vor fi "lipite" de targurile de profil ale tuturor domeniilor.