Îmbrăcat în decorațiuni spectaculoase, Colmar atrage an de an în luna decembrie peste un milion de turiști din toate colțurile lumii.

Primăria îi sprijină pe locuitori să-și aranjeze casele de sărbătoare și îi amendează pe cei care nu respectă regulile.

Autoritățile cer și dau, oamenii primesc și oferă, iar toată lumea câștigă. În acest fel, Colmarul a ajuns să concureze cu târgurile marilor capitale Europene.

Centrul orășelului Colmar, Franța. Cel cu care ne-am întâlnit este, așadar, reprezentantul unei instituții de stat. Nu există orgolii aici. Toată lumea se implică în povestea de Crăciun cu care acest loc a devenit faimos în lumea întreagă.

Concurează lejer cu capitale precum Praga și Viena ori locuri cu tradiție, precum Nurnberg, deși doar 70.000 de suflete îl populează. Colmar e un fel de Alba-Iulia de la noi, poate un pic mai pitoresc.

Ambele sunt așezate la poalele munților, ambele au mii de hectare de podgorii în jur. Diferența e că la ei vin numai în decembrie peste un milion de turiști.

Româncă: „Aud toate limbile, foarte mulți turiști din Germania, Elveția, din Anglia, am auzit rusă și românește, românii sunt peste tot”

Turist: „Sunt din Japonia, fac poze și video-uri pentru prietenii mei, e un loc nostalgic, cred că mulți din Japonia vin aici. Merry Christmas din Japonia”

Turist: „Sunt din Laos, lângă Thaildanda, e diferit față de orașele foarte mari, e interesant să vezi ceva tradițional, de aceea am venit aici”

E lesne de înțeles de ce, în ultimii ani, Colmar a urcat în toate topurile cu vacanțe. Este al doilea cel mai frumos târg din Europa, dar primul în Franța.

New York Times l-a așezat printre destinațiile care trebuie văzute măcar o dată în viață. European Best Destinations îl consideră printre cele mai interesante orașe medievale, pe prima poziție, chiar de Paște. Tripadvisor l-a pus alături de cele mai romantice destinații din lume.

Târgurile de Crăciun, toate aceste case atât de frumos împodobite, decorațiile, milioanele de lumini și pur și simplu veselia pe care o simți aici aduc în fiecare an la Colmar peste 1,5 milioane de oameni .

Vin turiști din toate colțurile lumii pentru a găși magia Crăciunului de aici. Sunt șase târguri de Crăciun amenajate în șase mari piețe diferite, dar atenție, ele se închid puțin prea devreme am spune. În timpul săptămânii sunt deschise de la 10 la 7 seara, iar în weekend de la 10 la 8 seara.

Și dacă ne-am obișnuit să vedem replici ale fântânilor celebre sau ale muzeelor în lumea arabă, chinezilor le-a plăcut atât de tare aici încât au propria variantă în țara lor.

Ai fi tentat să spui că ai mai văzut străduțe pavate, tipic franțuzești, și în alte locuri. Colmar este însă mult mai respirabil, mai puțin comercial. Turismul are un caracter rural și medieval. Lipsesc brandurile care bombardează vitrinele. În schimb, se simte din plin specificul locului.

Mica Veneție e fără doar și poate cel mai pozat colț al acestui orășel. Și asta datorită caselor de poveste, situate de o parte și de cealaltă a răului Lauch. Aici, în fiecare sâmbătă la ora 17 copiii din Colmar îi colindă pe turiștii.

Centrul vechi se face ușor la pas. Inevitabil, te întrebi unde încap atâția turiști.

Primărie: „În mod normal avem cinci piețe de Crăciun, dar anul trecut am deschis al șaselea doar pentru mâncare. A fost făcut în mare parte pentru localnici pentru că restaurantele erau pline de turiști care nu găseau o masă liberă, așa că localnicii au fost supărați că nu pot mânca aici pe perioada Crăciunului, așa că oficiul de turism a decis să facă târg doar cu mâncare.”

250.000 de euro sunt investiți de autorități pentru decorațiuni: peste 2.000 de brazi de Crăciun albi și verzi, podoabe, 18.000 de kilometri de ghirlande luminoase, dar și proiecții 3D pentru 80 de clădiri.

Primărie: „Când îți vin foarte mulți turiști și vrei să-i faci fericiți și să facă poze, trebuie să ai orașul curat și să arate bine. Primăria și oficiul de turism le spun restaurantelor, hotelurilor, ca totul să fie aranjat perfect. Economic e bine pentru oraș. Toate lumea câștigă. Turiștii vin, mănâncă, fac poze, cumpără haine”.

De pildă, o ciocolaterie are mii de clienți zilnic. Secretul nu e deloc secret. Gustul produsului și mediul în care este vândut.

Anul acesta, pentru amenajarea tarabelor, comercianții au respectat culorile impuse de primărie. Roșu, verde și albastru - nuanțe pale. Orice abatere le poate aduce lacătul pe ușă. Tot edilii plătesc pentru iluminatul caselor alsaciene.

Primărie: „Noi pictam casele, ei nu au voie, avem oameni care le vopsesc. Dacă nu respectă, noi le închidem tot. Avem o lista de 200 de oameni care așteaptă. Dacă nu respectă regulile avem alții, pentru noi e ok.”