Cele mai importante organizatii de IT, prezente in Romania, au disponibile, la ora actuala, peste 125 de posturi libere, atat pentru ingineri, programatori, informaticieni, cat si pentru economisti, oameni de marketing sau manageri.
Spre exemplu,
Adobe Romania are in prezent 180 de angajati in campusul din Romania, din care doar trei sunt de alta nationalitate. Cat despre media de varsta, aceasta este de doar 29 de ani. Gigantul IT recruteaza in acest moment pentru
28 de posturi vacante, in domenii precum programare, quality engineering si suport.
Aproape 400 de angajati lucreaza la Microsoft, in cele trei linii de business din Romania. 95% din totalul angajatilor sunt romani. Exista insa si salariati recrutati de companie din celelalte filiale din strainatate. Aproximativ 54% dintre salariati au studii tehnice, de orice fel (nu doar din domeniile automatica, calculatoare etc.).
In compania lui Bill Gates din tara noastra,
exista o plaja larga de pozitii. Oamenii care lucreaza aici sunt absolventi de filozofie, psihologie, stiinte administrative, si bineinteles, diverse studii tehnice (cei mai multi). In acest moment, corporatia are
45 de joburi disponibile, pentru cele trei centre din Romania, de la zone de sales, marketing, pana in zona de suport si dezvoltare. Toate sunt in domeniul IT, dar varietatea lor este extraordinar de larga.
„O persoana care are experienta in marketing, farma, CMCG sau in oricare alta industrie, poate sa faca foarte bine si un pas spre industria de IT. In Microsoft se recruteaza foarte bine valori, personalitate si nu neaparat transferabilitate de cunostinte”, a explicat pentru incont.ro, Cosmin Bordea, HR Lead la Microsoft Romania.
Cat despre gigantul
Google, cel care si-a deschis biroul local in tara noastra, in noiembrie anul trecut, avand la „bord” doar cativa oameni, motorul de cautare are in prezent doua pozitii deschise. Daca esti expert in vanzari sau comunicare, absolvent de universitate si ai ceva experienta in domeniul media sau economic, poti sa aplici
AICI, pentru una din cele doua posturi disponibile la ora actuala.
„Oamenii care lucreaza pentru Romania nu sunt limitati la cei care sunt sau vor fi de fapt localizati aici - avem multi angajati in intreaga lume care sustin dezvoltarea afacerilor din Romania si a produselor localizate. Avem deja multi romani care lucreaza in multe locuri din toata lumea, cum ar fi Dublin, Zurich, Varsovia sau Mountain View”, a spus pentru incont.ro, Gabriela Chiorean, PR la Google Romania.
Si
IBM are peste
17 posturi libere, cele mai multe fiind cele de java developer, consultanti de logistica si tehnicieni de suport. Printre cerinte se numara experienta in domeniul informatic de cel putin trei ani, studii superioare si abilitati comunicative.
Oracle Romania are peste
35 de oferte de angajare, atat in domeniul informatic, cat si pe partea de vanzari si management. De exemplu, pentru un post de tehnician, iti trebuie cel putin un an de experienta in industria IT, cunoasterea limbajului SQL, studii universitare de profil informatic, dar si sociabilitate.
Competente tehnice, inteligenta, pasiune pentru tehnologie, sociabilitate - calitatile candidatului ideal
Pentru un inginer de suport angajatorii de la Microsoft cauta atat competente tehnice, cat si cunostinte lingvistice. Cat despre metodele de recrutare, retelele de socializare reprezinta una dintre principalele resurse, potrivit oficialilor companiei.
„Dupa ce construim portretul persoanei respective, strategia noastra de cautare porneste de la retelele de socializare, pe care le folosim in recrutare cu succes, pana la identificarea unor locuri care ne sunt noua extraordinar de utile, de exemplu, diversitatea - nu vrem sa avem angajati care vin dintr-o singura sursa”, spune Cosmin Bordea.
In schimb, daca vor o persoana care sa se ocupa de vanzarile pentru organizatiile din subsidiara, angajatorii apeleaza la head-hunting. Care este locul de la care incep acestia din urma sa caute?
„Cel mai bun vanzator din domeniul banking din piata de IT din Romania este cel pe care il cautam. Unii trebuie sa aiba experienta, altii nu, depinde foarte mult de fiecare pozitie in parte. Foarte importanta este si expunerea culturala a persoanei respective. Insa ne permitem sa angajam si persoane care nu au experienta directa in piata din Romania”, explica responsabilul cu recrutarea la Microsoft.
Exista insa si metode traditionale, de tipul interviului, pentru joburile care provin din procesele de head-hunting, iar in ultimul an, aproape 60% dintre candidatii care participa la Asses-Centers (workshopuri), care dureaza in jur de doua zile, trec printr-o serie de probe ce imita mediul profesional real si ii ajuta pe oficialii companiei sa vada potentialul angajatilor.
„Astfel, vedem modul in care acestia rezolva problemele si nu neaparat ca stiu alineatul 4 de la pagina 16, din manualul tanarului programator”, puncteaza Cosmin Bordea.
Spre exemplu, in momentul de fata, angajatii Microsoft lucreaza la produse precum Windows Phone 7 sau consola X-Box si cauta personal dispus sa invete astfel de tehnologii.
"Suntem implicati, in momentul de fata, intr-un proces de transformare si adaptare pentru situatia de fata din piata si pentru tendintele pe care noi le vedem in zona de IT in general. O preocupare foarte importanta pentru noi este trecerea la cloud, in IT e un subiect foarte prezent in mom de fata. Suntem doritori sa atingem si zona de consumer (utilizatori finali) in Romania”, ne-a explicat Sorin Eftene, Enterprise and Partners Group Director la Microsoft.
La
Adobe, candidatii trebuie sa fie foarte foarte pasionati de ceea ce fac, de tehnologie, sa fie inteligenti, comunicativi si sa stie sa se distreze in timp ce muncesc, sa aiba simtul umorului.
„Oamenii care lucreaza aici au terminat facultati variate, incepand de la Fizica, ASE si pana la Politehnica. Exista insa anumite criterii legate de limba, trebuie sa stie foarte bine limba engleza, avand in vedere ca lucram cu sediul central din San Jose (California) si cu echipe de peste tot din lume”, a spus pentru incont.ro, Diana Dumitrel, HR Manager la Adobe Romania.
Pentru unul din cele doua posturi disponibile la biroul Google din tara noastra, candidatii trebuie sa cunoasca limba engleza, sa aiba putina experienta in domeniu (media, consiliere, afaceri), sa se integreze usor intr-o echipa, iar studiile universitare constituie un atuu. Spre exemplu, pentru pozitia in vanzari, un MBA (master business administration) reprezinta un avantaj.
"Limba engleza, un non-negociabil"
In general, intr-o corporatie multinationala, cunoasterea limbii straine este un non-negociabil, pentru ca foarte multe dintre informatii si trainguri se tin in limba engleza.
„O companie cum e Microsoft, prezenta in sute de tari, daca ar traduce o anumita linie strategica in sutele de limbi, ar pierde foarte mult timp. Este o consecinta fireasca, ca toti sa vorbim aceeasi limba. Pe de alta parte, in centrul de suport tehnic, rolurile din centrul de suport presupun cunoasterea limbilor franceze sau germane la nivel nativ. Sunt 175 de oameni care asta fac”, sustine HR-ul de la Microsoft.
Greselile frecvente ale candidatilor
„Sunt multi studenti care aplica pentru un post la Microsoft”, ne-a povestit Cosmin Bordea. De altfel, compania lui Bill Gates exista pe principalele retele de socializare, iar in clipa in care acestia devin prieteni cu Microsoft, prin intermediul paginii companiei, ei primesc toate oportunitatile, pentru a alege ce li se potrivesc mai bine si pentru a intra in discutii cu oficialii corporatiei.
Cand vine vorba despre recrutare insa, angajatorii recunosc ca, uneori, candidatii veniti la interviu, nu se ridica la nivelul asteptarilor lor.
„Am vazut o populatie foarte variata: unii aveau un focus spre invatare, altii dimpotriva, aveau asteptari induse artificial de facultati cu titluri bombastice. De exemplu, faptul ca terminau o facultate de management...aveau pretentia de a conduce ceva, orice, cu toate beneficiile unei astfel de pozitii”, a marturisit cel responsabil cu recrutarea la Microsoft Romania.
Pe de alta parte, Cosmin Bordea crede ca oamenii cu asteptari nerealiste reprezinta mici exceptii, spre deosebire de anii trecuti, atunci cand candidatii veneau in special pentru pachetul compensator.
Oficialii
Adobe spun si ei ca
„foarte multi nu se ridica la nivelul asteptarilor noastre tehnice, gresesc la exercitiile ce le sunt prezentate la interviuri, sunt persoane care pica la probele de soft-skills, la interviurile in care noi incercam sa le evaluam comportamentul, aspiratiile, motivatia”.
Care sunt motivele invocate de angajatori? Neobisnuinta de a lucra intr-o echipa, lipsa experientei si uneori, chiar freelancingul.
Cum ajungi sa fii chemat la interviu?
Teoria ca teoria, dar practica ii omoara pe cei mai multi. Poti sa te tii de manuale, sa incerci sa respecti toate regulile, secretul consta insa in modul in care actionezi si cum anume ii determini pe angajatori sa vada in tine un adevarat potential. Pentru asta, multinationalele din IT si nu numai, desfasoara diverse programe de internship, traininguri, seminarii, workshop-uri realizate in parteneriat cu universitatile din tara si nu in ultimul rand, diverse programe de interes pentru studenti si absolventi.
Spre exemplu, la
Adobe exista
doua programe anuale de internship (platite!) pentru studenti si masteranzi, in care acestia isi pot realiza lucrarile de diploma in cadrul corporatiei.Totodata, exista si practici de vara, ce dureaza aproximativ trei luni, timp in care pot lucra alaturi de angajatii firmei si observa astfel cum se desfasoara lucrul intr-o companie de profil. Un astfel de program reprezinta un prim pas spre angajare.
"In fiecare an avem foarte multi aplicanti si suntem incantati de oamenii pe care ii aducem la noi la internship, ba chiar multi dintre ei au devenit angajati la Adobe", ne-a spus recrutorul Adobe Romania.
Aproape 60 de persoane participa anual si la cele doua internshipuri Microsoft (realizate in centrul de suport tehnic din Piata Universitatii, in primavara si in toamna), unde cursantii invata lucruri tehnice. Dintre acestia, intre 25-30% ajung sa lucreze in companie.