International Olive Council informeaza ca pretul uleiului de masline extravirgin in Italia a crescut cu aproape o treime din octombrie si pana in prezent ajungand la 5,75 euro per kilogram, in timp ce in Spania preturile au crescut cu aproximativ 10%.

Motivul este vremea nefavorabila din Spania si Italia, cei mai mari producatori mondiali de ulei de masline.

Aceasta situatie se resimte cel mai acut in Marea Britanie. Din cauza deprecierii lire sterline in urma Brexitului, pretul uleiului de masline este la cel mai ridicat nivel din ultimii sapte ani.

Celebrul chef Jamie Oliver a fost nevoit sa inchida sase restaurante cu specific italian din Marea Britanie, dupa ce costurile sale au crescut in urma deprecierea lirei.

"Uleiul de masline este scump si foarte mult la cheremul naturii. Sortimentele foarte bune merita fiecare banut. Practic platesti pentru fiecare lingurita, la fel ca si pentru foie gras sau caviar", spune Jamie Oliver.

La randul sau, chef Francesco Mazzei, care are un restaurant in celebrul cartier londonez Mayfair, sustine ca a fost nevoit sa majoreze preturile. "Uleiul de masline a devenit un produs de lux", spune Mazzei.

In mod normal, clima blanda care predomina in regiunea litorala a Spaniei permite cresterea in camp deschis a legumelor, chiar si in timpul iernii. In acest an, insa, ploile torentiale care au cazut la finele lunii decembrie, urmate de un val de frig si caderi de zapada in ianuarie, au lovit din plin aceste regiuni, care exporta trei sferturi din productia lor in restul Europei.

Impactul intemperiilor din Spania este cu atat mai mare in acest an cu cat si alti producatori sunt afectati de temperaturile scazute. In special in Italia, mii de ferme au pierdut productia lor de legume din perioada iernii din cauza unor caderi record de zapada. Principalul sindicat al agricultorilor italieni estimeaza ca pierderile se ridica la 400 de milioane de euro.

Consecinta imediata a intemperiilor din Spania si Italia este cresterea exploziva a pretului la legume in Europa, astfel ca in Germania pretul salatei s-a dublat, in timp ce in Finlanda s-a triplat, in timp ce pretul la dovlecei a crescut de patru si de chiar cinci ori in Franta.

In Marea Britanie, unul dintre principalii clienti ai Spaniei, consecintele s-au resimtit pe rafturile supermarketurilor. Doua din cele mai mari lanturi de supermarketuri au decis sa rationalizeze salata si broccoli, astfel ca un client nu poate cumpara decat doua salate si trei broccoli.

Spania este primul producator si exportator de fructe si legume din Uniunea Europeana iar Franta si Marea Britanie sunt primii sai clienti.