Vanzarile de petrol rusesc catre Europa au scazut la minimul ultimilor 10 ani
Vanzarile de petrol rusesc catre Europa au scazut la minimul ultimilor 10 ani, pe fondul cresterii consumului intern din Rusia si politicii Moscovei de a favoriza exportul catre China, situatie care conduce la cresterea costurilor pentru rafinariile europene, potrivit Financial Times.
Rusia va livra in luna iulie catre Europa 2,1 milioane barili de petrol pe zi, potrivit orarelor de transport, cel mai redus nivel din ultimii 10 ani. Astfel, petrolul rusesc a devenit mai scump in Europa decat cotatia de referinta Brent, desi este de calitate inferioara, potivit datelor Platts.
Exporturile de petrol rusesc catre Asia au crescut puternic in ultimii trei ani, de la aproape zero la 500.000 de barili pe zi, dupa ce Rusia a incheiat acorduri la nivel inalt pentru aprovizionarea Chinei prin noua conducta care conecteaza Siberia de Est si coasta Oceanuui Pacific.
In iunie, Rosneft a incheiat un acord pentru dublarea livrarilor de petrol catre China, contract multianual evaluat la 270 miliarde de dolari. "Din punctul de vedere al Rusiei, este de inteles ca redirectioneaza exporturile catre Asia, unde cererea este in crestere. Insa strategia conduce la oferta insuficienta in Europa, unde livrarile din Marea Nordului sunt de asemenea in scadere", potrivit unui consultant citat de Financial Times.
Totodata, companiile rusesti prefera sa exporte produse finite cu marja de profit mai ridicata, precum motorina, in loc de petrol brut. Cantitatea de petrol procesata de rafinariile din Rusia a crescut cu 25% din 2005, la peste 5 milioane barili pe zi. Intre timp, rafinariile din Europa nu mai au acces la petrolul din Iran, pe fondul embargoului impus asupra Teheranului de SUA si tarile aliate.
Rafinariile din Europa de Est, precum cele detinute de Neste Oil (Finlanda), PKN Orlen (Polonia) si MOL (Ungaria), care primesc din Rusia o cantitate semnificativa din necesarul de petrol, ar putea fi cel mai afectate, potrivit analistilor.