Statul italian preia controlul autostrăzilor de la familia Benetton, după prăbușirea viaductului de la Genova și decesul a 43 de persoane. Compensaţia financiară, stabilită la 3,4 mld. euro
Viaduct Genova, accident
La doi ani după prăbuşirea viaductului de la Genova, familia Benetton a decis să renunţe la controlul autostrăzilor italiene, punând capăt mai multor luni de negocieri tensionate cu Guvernul italian.
Familia Benetton este cel mai mare investitor în cadrul grupului Atlantia SpA, companie care la rândul său deţine 88% din acţiunile Aspi (Autostrade per l'Italia), societatea care gestionează aproximativ 3.000 de kilometri de autostrăzi din Italia, inclusiv tronsonul de autostradă care s-a prăbuşit în august 2018 la Genova şi a provocat decesul a 43 de persoane.
Guvernul de la Roma a anunţat miercuri că, în conformitate cu termenii unui acord convenit cu Atlantia SpA, grupul controlat de familia Benetton va ieşi treptat din acţionariatul Aspi, iar controlul la această societate va fi preluat de către banca de stat Cassa Depositi e Prestiti (CDP). Compensaţia financiară pentru această naţionalizare a fost fixată la 3,4 miliarde de euro, potrivit Agerpres.
După drama din urmă cu doi ani, parchetul din Genova a deschis o anchetă pentru a încerca să clarifice cauzele tragediei, iar în prezent sunt cercetate 20 de persoane, între care mai mulţi directori de la Autostrade per l'Italia, filială a Atlantia.
La rândul său, Guvernul de la Roma a declanşat o procedură pentru a decide dacă revocă sau nu acordul de concesionare a autostrăzilor, înainte de a da Atlantia un răgaz de câteva zile pentru a veni cu o propunere acceptabilă şi a evita o astfel de situaţie.
Preşedinţia Consiliului de miniştri a precizat că, în cursul nopţi de marţi spre miercuri, Aspi a făcut o serie de noi propuneri, iar după analiza lor "Consiliul de miniştri a decis să demareze procedura prevăzută de lege pentru finalizarea oficială a acordului".
Transferul controlului la Autostrade per l'Italia se va face via "o majorare de capital rezervată Autostrade per l'Italia şi achiziţionării de acţiuni de către investitorii instituţionali", care se va traduce prin ieşirea Aspi de sub controlul Atlantia şi listarea Aspi la bursă. Agenţia de presă italiană Radiocor precizează că Atlantia ar putea să păstreze un pachet de 10-12% din acţiunile Autostrade per l'Italia.
După ce a adoptat într-o primă etapă o linie de compromis, şeful guvernului italian Giuseppe Conte a ales în ultimele zile să înăsprească tonul şi să pună presiune asupra familiei Benetton, la cererea unuia din cele două partide de guvernământ, Mişcarea 5 Stele (M5S, antisistem).
Acest dosar "durează de prea mult timp, procedura de revocare a fost lansată şi toate condiţiile sunt reunite pentru a o realiza, întrucât carenţele sunt obiective, multiple şi dovedite", a afirmat săptămâna trecută Conte. "Deci fie se ajunge la o propunere avantajoasă pentru stat, fie vom proceda la revocarea concesionărilor", a subliniat el.
Pentru familia Benetton, care deţine şi lanţul de magazine de îmbrăcăminte cu acelaşi nume, acest acord pune capăt unei aventuri dureroase în domeniul concesionării de autostrăzi italiene, după ce prăbuşirea viaductului din Genova i-a afectat imaginea în Italia şi mulţi au criticat-o pentru lipsa de investiţii în infrastructuri.
Pe acelasi subiect: