Reteta iesirii din criza: laptele pentru copii si sandvisurile. Cum isi "hraneste" Irlanda economia
Daca in urma cu un an Irlanda era una dintre tarile care primeau un ajutor financiar consistent din partea Uniunii Europene si a FMI, iar analistii o vedeau cu un picior in groapa, economia tarii pare sa fi depasit perioada critica, comenteaza jurnalistii de la The Guardian. Iar reteta, pe cat este de ciudata, pe atat este de eficienta – exportul de lapte pentru bebelusi si de sandvisuri, produsele pe care Irlanda le vinde cel mai bine in strainatate.
Desi Irlanda se confrunta in continuare cu o rata ridicata a somajuloui si cu cifre in continuare nesatisfacatoare in ceea ce priveste retailul, ultimele raportari ale companiilor releva faptul ca economia isi incepe drumul ascendant.
Iar ceea ce merge cel mai bine in prezent sunt exporturile, care au inregistrat in ultimul an o crestere de 10%, ajungand la o valoare de 14 miliarde de euro.
Seful departamentului guvernamental pentru sprijinirea antreprenoriatului – Enterprise Ireland, Frank Ryan spune ca cifrele sunt “efervescente”.
“Pana acum ne-am indreptat atentia doar pe sectorul imobiliar si am uitat de economia pe care am contruit-o. Irlandsa poate reprezenta ‘comeback-ul” Europei in acest an si spun acest lucru cu toata responsabilitatea”, e explicat Ryan, pentru The Guardian.
In opinia acestuia, sectoare ca industria alimentara, electronicele, ingineriea si dezvoltarea de software sunt domeniile cu cea mai incurajatoare evolutie. Exporturile au ajuns la nivelurile din urma cu doi ani, iar Ryan estimeaza ca acestea vor depasi, pana la sfarsitul anului, valorile inregistrate inainte de recesiune.
Laptele pentru nou-nascuti, numarul 1 la export
Industria alimentara a inregistrat o crestere de 11%, in ultimul an, ajungand astfel la o valoare de 7,7 miliarde de euro.
Daca in urma cu cinci ani, sectorul agricol era pe val, in prezent Irlanda se poate lauda ca hraneste lumea. Cererea de carne de vita este in continua crestere, in special pe piata asiatica. Potrivit unui raport, Irlanda produce, in acest moment, mancare pentru a hrani 36 de milioane de oameni, iar pana in 2020 vrea sa ajunga la 50 de milioane.
Una dintre cele mai mari tranzactii care s-a incheiat anul trecut a fost contractul de 700 de milioane de euro pe care compania Dawn Farm Foods l-a semnat cu reteaua de restaurante de tip fast-food Subway, prin care va furniza materie prima pentru toate francizele acesteia din Europa.
In acelasi timp, irlandezii sunt recunoscuti si pentru laptele pentru nou-nascuti, care se vine foarte bine la export. Marca numarul 1 in lume in ceea ce priveste laptele pentru copii este Aptamil si provine din Irlanda. De asemenea, unul din sapte copii din lume consuma produse fabricate in Irlanda de Danone, Pfizer si Abbott. Iar dupa ce Danone va termina investitia pe care o face in districtul Cork, unul din cinci copii ai lumii va consuma produse de aici.
Pe acelasi subiect: