Pacea din Irlanda de Nord, amenințată de conflictul comercial dintre SUA și Canada pe avioanele produse de Bombardier
Irlanda de Nord
Ministrul de Externe irlandez va atrage atenția secretarului american pentru comerț Wilbur Ross asupra faptulu că disputa comercială dintre SUA și Canada pe avioanele produse de Bombardier ar putea să aibă efecte negative asupra procesului de pace din Irlanda de Nord, informază Reuters.
Săptămâna trecută, administrația Donald Trump a impus drepturi antidumping de circa 220% pentru avioanele de transport civil CSeries produse de canadienii de la Bombardier, dar ale căror componente sunt fabricate în Irlanda de Nord.
Decizia pune în pericol joburile a 4.200 de persoane, într-una dintre cele mai sărace provincii ale Regatului Unit.
Conflictul comercial dintre SUA și Canada a pornit de la constructorul american Boeing, care a sesizat autoritatile, acuzand Bombardier ca beneficiaza de subventii publice pentru avioanele CSeries.
Relațiile comerciale dintre Ottawa și Washington erau deja tensionate, după ce Donald Trump a decis renegocierea Tratatului nord-american de liber schimb dintre SUA, Canada si Mexic.
Fabrica Bombardier din Belfast este cea mai mare din Irlanda de Nord și cel mai mare angajator din regiune. Liderii politici de la Belfast au avertizat Washingtonul ca securitatea economică a zonei joacă un rol crucial în menținerea păcii în Irlanda de Nord, în care sunt încă vizibile semnele razboiului dintre catolici și protestanți, care a măcinat țara timp de 30 de ani.
Timp de trei decenii, ciocniri sângeroase au avut loc între naționaliștii irlandezi catolici, pe de o parte, și protestanții unioniști, pe de altă parte, conflict soldat cu 3.600 de morți. Pacea a fost restabilită în urmă cu 20 de ani. In 1998, Acordul de pace din Vinerea Mare (“Good Friday Agreement") a pus capat acestei perioade de infruntari confesionale, conflict catralogat ca fiind unul dintre cele mai sangeroase din Europa de dupa razboi.
Washingtonul a jucat un rol crucial în restabilirea păcii în provincie și semnarea Acordului din Vinerea Mare, iar intervenția ministrului irlandez va veni în sprijinul Belfastului și Londrei, care au făcut de asemenea demersuri pentru rezolvarea favorabilă a conflictului dintre SUA și Canada, fără sp afecteze fabrica din Irlanda de Nord.
“Îi voi atrage atenția (lui Ross) asupra îngrijorărilor guvernului irlandez în privința potențialelor implicații negative pe care conflictul comercial dintre SUA și Canada l-ar putea avea asupra forței de muncă de la fabrica Bombardier din Irlanda de Nord și asupra stabilitații economcie din regiune, care este esențială pentru menținerea păcii”, a precizat Simon Coveney, care va efectua o vizită de două zile la Washington.
Nu numai situația de la fabrica Bombardier provoacă îngrijorare la Belfast. Ieșirea Marii Britaii din UE și trasarea unei granițe între Republica Irlanda și Irlanda de Nord este de asemenea un subiect fierbinte pe agenda negocierii Brexitului. Dupa iesirea Regatului Unit din UE, granita de 500 de km dintre Irlanda si Irlanda de Nord va fi singura frontiera terestra dintre Marea Britanie si blocul comunitar.
Regatul Unit al Marii Britanii si Irlandei de Nord si Republica Irlanda au aderat impreuna la UE, in 1973, intr-o perioada in care violentele si atacurile teroriste pusesera stapanire pe Belfast. Controalele de la granita dintre cele doua tari au fost eliminate in anii ’90, cand cele doua state au devenit parte a pietei unice europene, iar Acordul din Vinerea Mare din 1998 a dus la incetarea ostilitatilor dintre republicanii catolici care luptau pentru unificarea Irlandei si protestantii unionisti loiali Regatului Unit.
Lideri politici de la Londra, Dublin si Belfast au declarat ca vor sa evite o “hard border”, care presupune controale vamale si posturi de control frontalier.
Pe acelasi subiect:
VOYO

RON
RON
RON
RON
(P) iBani. Piața imobiliară după majorarea TVA. Sfaturi pentru cei interesați să cumpere o locuință nouă
”Incont”, site-ul Știrile Pro TV de informații economice și educație financiară, a devenit ”iBani”
România, departe de zona euro. Analist: Probabil ne ducem spre 2030 cu adoptarea monedei unice
Popa, CFA România: Într-o lume fără pensii private ar trebui să ne aşteptăm la o pensie de 32% din ultimul salariu
Siemens Energy anunţă concedieri masive pentru a-şi majora profitul. Compania are mii de angajați în România
Cu trenul de la Paris la Viena sau de la Zurich la Barcelona. Pandemia reînvie cursele feroviare de noapte în Europa
(P) De ce aleg românii să joace la pariuri
(P) Tot ce trebuie să știi despre vigneta Ungaria și prețul acesteia
Digitalizarea departamentului HR - un subiect în trend chiar și pentru companiile de IT
Huawei dezminte zvonurile privind vânzarea brandurilor premium de smartphone P şi Mate
Cum vom lucra în 2021: 60% dintre companii vor să reînceapă munca de la birou din luna martie. Mai mult de jumătate au tăiat programele de training şi pe cele de wellbeing
Două treimi din forţa de muncă existentă la nivel global lucrează de acasă, însă unul din trei angajaţi folosește propriul calculator pentru a-şi desfăşura activitatea 
Invață să ții sub control cheltuielile de sărbători. Cum funcționează cardul de cumpărături
Moneda euro la 20 de ani. Cea mai importantă realizare macro-economică a secolului trecut a supraviețuit marii crize mondiale, dar rămâne un colos handicapat de propriile slăbiciuni
UE pregătește măsuri de urgență, în cazul unui ”no deal” cu Londra, din ianuarie. Domeniile vizate: pescuitul şi transportul rutier şi aerian
Explozie la gazoductul din Ucraina care asigura gazele pentru Europa. Ce se întâmplă cu livrările de gaze rusești spre continent




RSS